"Glemmer" WF transponderne for tiden?

Tjab

Upgrade me....
Har stolt på flightradar isteden for å notere meg reg. Dumt. Ser forresten at flere WF flighter for tiden står som "unknown" rundtom.

Så jeg mangler reg på følgende:

WF555 i dag
WF576 31.03.2016

Og så er det SK229 14.02.2016 som jeg ikke finner.

Ville meg vært noe å flydd rundt i kontrollert luftrom med avslått transponder. For å svare på spørsmålet i tittelen: nei, de gjør de nok ikke. Det er nok heller mottakerne FR24 benytter eller noe med systemene deres, som gjør at de ikke får registrert flyvningen.

Last edited:
Et teknisk spørsmål :

Er egentlig (ADS-B?) signalene som FR24 mottar og Transponderne som Lufttrafikktjenestens radarer bruker de samme ?

Og har (ADS-B) blitt obligatorisk i kontrollert luftrom ?

WF har vel ikke ADS-B installert på sine fly. Det er vel bare mode-s og FR24 har ikke nok mottakere bestandig til å plukke ut disse.

Det er kun MLAT-mottagerene som 'fanger opp' WF. Hvordan dette fungerer er beskrevet på FAQ-sidene til FR24.

Okay, så det er bare en "tilfeldig" greie at jeg opplever at mindre WF flighter enn normalt er tilgjengelig på FR24 (eller andre tjenester) mao?

Okay, så det er bare en "tilfeldig" greie at jeg opplever at mindre WF flighter enn normalt er tilgjengelig på FR24 (eller andre tjenester) mao?

Det kan være nok at én (sentralt plassert) mottaker er ute av drift, siden MLAT trenger singal til fire mottakere for å kunne fastslå posisjon.

Et teknisk spørsmål :

Er egentlig (ADS-B?) signalene som FR24 mottar og Transponderne som Lufttrafikktjenestens radarer bruker de samme ?
ADS-B -signalet sendes som såkalt "extended squitter" i et Mode-S-transpondersvar. Så ja, som hovedregel sendes ADS-informasjonen via den samme transponderen.

Back