• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Gladiator mysterium.

Piddien

ScanFlyer Silver
Enda en liten nøtt for dere "guruer" her inne.

Hvor kan dette bildet være tatt? Jeg innbiller meg at det ligger en båt bak selve flyet, og her kjenner ikke jeg meg igjen. Noen tips eller ideer??

3ade9833.jpg


Takk igjen for hjelpen. :)
 
Hmmm, ingen anelse, og aldri sett en Gladiator med flottører :)

Skal jeg selv tippe så heller jeg kanskje dit at dette kanskje er i UK før leveranse til Norge. Vet ikke om de kom ferdig montert på skip. Håper noen kan belyse dette i alle fall. Spennende bilde synes jeg det er.
 
Det er korrekt med Hamar, men det er løyntnant Dag Krohn som landet på isen der. Han fløy to tokt med "423" den 9/4-1940. Flyet ble senere fløyet av Per Waaler, men ble erklært flyudyktdig 21. april etter å ha blitt skadet. 429 havarerte utenfor dampskipskaia på Hamar 9/4 og deler fra denne ble brukt til å reparere 423.
 
Jeg ser ikke noe bilde på dine linker paaln. Men i boka til C Guhnfeldt, Fornebu 9. april 1940 (som er i to av dine linker) har flere bilder fra Hamar denne dagen. Det ene er nøyaktig samme bilde som i første post i denne tråden. Der står det at det er Dag T. Krohn sitt Gladiator-fly (423) som landet på isen tom for ammunisjon og med lite drivstoff. Det var altså som nevnt to (jeg uttrykte meg litt uklart i min forrige post) som landet på Mjøsisen ca. 1500, 423 og 429 men sistnevnte ble skadet etter å ha truffet et hull i isen. Propellen ble splintret (den er hel på flyet på bildet) og nedre venstre vinge brakk. Det er også et par bilder av dette flyet etter landing i boken. Det var forøvring 423 som ble den siste gjenværenede av 12 fly, den fløy til 21. april 1940.
 
Last edited:
Back
Top