Mornings fra Odalen. Snart klar med børsa. Fikk løsnet skudd i går, men det hjelper jo ikke når fuglen flyr så fort at jeg ikke treffer den. Dagens filosofiske spørsmål: Hvorfor har folk på landet så utrolig mye skrot, rot og søppel stående i hagene eller på tomtene sine?
Får jo bruk for det ein gang!Fordi de har plass...
Mornings fra Odalen.
...
Hvorfor har folk på landet så utrolig mye skrot, rot og søppel stående i hagene eller på tomtene sine?
G’morgen! Her har man vært ute og fanget frokost, og nå er det klart for fotball.
De fleste selskaper har kun flyplassinnsjekking i Split, men lykke til.![]()
G’morgen! Her har man vært ute og fanget frokost, og nå er det klart for fotball. Litt torden i omegnen, men det ser ut som den holder avstand ...
![]()
Mornings fra Odalen. Snart klar med børsa. Fikk løsnet skudd i går, men det hjelper jo ikke når fuglen flyr så fort at jeg ikke treffer den. Dagens filosofiske spørsmål: Hvorfor har folk på landet så utrolig mye skrot, rot og søppel stående i hagene eller på tomtene sine?
Flott å høre at folk uten særlig skuddsikkerhet vaser rundt i fjellet med høyere odds for å skadeskyte enn å drepe... Det i en tid hvor fjellrypa, som alle andre dyr i Norge, bare peker nedover i bestandantall. Med mindre det er tamme, utsatte, fasaner eller ender dere løper etter.... Norsk "jakt" i et nøtteskall. Cringeworthy.
Ga meg ikke og klarte det til slutt slik at jeg fikk ønsket sete.De fleste selskaper har kun flyplassinnsjekking i Split, men lykke til.![]()
Lite Rype i Odalen, så du må nok lese deg opp på litt sør norsk geografi og fauna [emoji6]
Men med hagle mot fugl: enten treffet mann (og fugler ramler ned) eller så bommer man.
Jeg poengterte at det kunne være andre fugler, du må gjerne forklare hva slags utrydningstruet dyreart det er - ingen av fuglene som hører til norske økosystemer har eksepsjonelt sterke bestander man bør beskatte. Så med mindre dere jakter duer eller andre opportunister, så utgjør det ingen forskjell![]()
Hvis han jakter, så har han vel fått et jaktkort for å jakte der han jakter, og det hadde vel ikke de lokale «jaktmyndighetene» delt ut om de mente at det ikke burde skytes fugl der han er?
(Sånn har hvertfall jeg forstått at det funker etter å ha vokst opp med en småviltjeger til far)
Nett det om bokfinken er vel i kategori fjas, men einig i at det kan sjå litt rart ut. Elles burde det vel vore opna for langt kraftigare avskyting/forvalting av hjortevilt. I mange område er bestanden i drøy vekst. Det er ikkje heilt bra det heller.Norske jaktkvoter settes av en gruppe særs lite objektivt innstilte menn (og kvinner). Det er litt som om Michael O’Leary skulle sitte i EASA og bestemme om ståplasser er ok eller ei ombord i fly. Og verre blir det, hele Norge er generelt ett U-land hva gjelder natur/miljøvern, noe de færreste er klar over. I Norge er det en gammel «tradisjonstro» om at jegere er noe urnorsk som aldri gjør feil - heldigvis kommer den vanvittige lobbyismen og «losje-pregete» gjennomsyrede kulturen mer og mer for dagens lys![]()
https://www.nrk.no/ytring/den-store-jaktskronen-1.14717256
Andre land forsøker å bevare urskog og utrydningstruede dyrearter - i Norge er skogseiers interesser satt over alle andre interesserSkogen skal lønne seg, og alle som truer lønnsomheten skal skytes. Dette skal etterhvert nå også gjelde selv bokfinken.
https://www.adressa.no/meninger/ord...ig-betydning-kan-bokfinken-gjøre-20038926.ece
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.