Gjennomsnittslønn 72.000,-

Hurum

ScanFlyer Gold
Gjennomsnittslønn 72.000,-

Tjener 72.000 i måneden
dn.no
En gjennomsnittlig SAS-pilot tjener 72.000 kroner i måneden, og har nesten halve måneden fri.

Det skriver VG i dag, og viser til opplysninger fra SAS-konsernet og Norske SAS-flygeres forening.

Det utgjør en total snittårslønn på 864.000 kroner, mens gjennomsnittlig grunnlønn er på vel 600.000 kroner. Mange sitter likevel igjen med over en million kroner i året.

Lange arbeidsøkter og reiser med overnatting borte, gir også SAS-flygerne rett til 13 dager fri per måned, i tillegg til ferie.

Pilotene får ifølge VG diettgodtgjørelse som ligger et godt stykke over statens satser.
 
Replying to Topic 'Gjennomsnittslønn 72.000,-'

Siden en tidligere diskuterte hva lønnen for pilotene i SAS, og noen mente at dem lå på lønnsnivå med butikkansatte.

Har ikke "søke" funksjon på forumet, så klarte ikke finne linken nå.

Dette har i utgangspunktet ikke noe med konflikten som pågår nå, men vil nok bli mer aktuelt til våren igjen.
 
Replying to Topic 'Gjennomsnittslønn 72.000,-'

72 000 kr är väldigt bra betalt. Kan ju bero på okunskap, men har alltid undrat vad som motiverar pilotens höga lön. Hur kommer det sig att en flygkapten i SAS i slutet av sin karriär tjänar lika mycket som regeringschefen i Sverige? Är det piloterna som har för hög lön eller är det statsministern som har för låg?
 
Replying to Topic 'Gjennomsnittslønn 72.000,-'

Originally posted by Hurum


Siden en tidligere diskuterte hva lønnen for pilotene i SAS, og noen mente at dem lå på lønnsnivå med butikkansatte.

Har ikke "søke" funksjon på forumet, så klarte ikke finne linken nå.

Dette har i utgangspunktet ikke noe med konflikten som pågår nå, men vil nok bli mer aktuelt til våren igjen.


Søk: http://www.scanair-forum.net/forums/search.php
 
Replying to Topic 'Gjennomsnittslønn 72.000,-'

Originally posted by jikswoboB


72 000 kr är väldigt bra betalt. Kan ju bero på okunskap, men har alltid undrat vad som motiverar pilotens höga lön. Hur kommer det sig att en flygkapten i SAS i slutet av sin karriär tjänar lika mycket som regeringschefen i Sverige? Är det piloterna som har för hög lön eller är det statsministern som har för låg?

Det er vel kanskje heller statsministeren som har lav lønn. Det er vel mange som tjener mer enn statsministeren. I Norge er det nok folk i departementene som også kan hente ut høyere lønn en ministeren de tjener.

Jeg synes vel heller ikke det er spesielt relevant å trekke frem lønnsvilkår i denne diskusjonen - såvidt jeg har forstått så er det ikke lønn som er problemet sett fra SAS-pilotenes side. Men det er vel klart at dette trekkes frem for å signalisere at pilotene er en priviligert gruppe, og ikke lik folk flest (og det skal man vel helst være i Norge). det er mye lettere å kjefte på folk som tjener godt...
 
Replying to Topic 'Gjennomsnittslønn 72.000,-'

Originally posted by TOS

Jeg synes vel heller ikke det er spesielt relevant å trekke frem lønnsvilkår i denne diskusjonen - såvidt jeg har forstått så er det ikke lønn som er problemet sett fra SAS-pilotenes side.

Det er da ganske relevant - når piloter står frem på TV og forsøger at få os alle til at have sååååå ondt af dem fordi deres ansættelsesvilkår forringes. en væsentlig del af ansættelsesvilkår er netop løn!

I øvrigt må jeg sige, at den bemærkning som en dansk pilot gav på tv om at de de gik i arbejde igen for at sikre at den enkelte pilote ikke skulle står i en situation hvor han/hun skulle træffe en svær beslutning (om de ville flyev eller ej), den fatter jeg ganske enkelt ikke. Det er da vel bl.a. for at træffe svære og hurtige beslutninger at de får deres (høje) løn!
 
Replying to Topic 'Gjennomsnittslønn 72.000,-'

generelt tjener vel høyutdannede folk - i adminstrasjon, ledelse eller "in the sharp end" av en flyvemaskin for LITE. I Norge er det vel kun foppalspillere som har lov til å tjene mer enn 20.000/måneden
 
Replying to Topic 'Gjennomsnittslønn 72.000,-'

BRA CK!! Än en gång dyker ett praktexempel upp på den skandinaviska jantelagen.
 
Replying to Topic 'Gjennomsnittslønn 72.000,-'

Om jeg husker riktig er Norge det landet der en industriarbeider tjener mest i Europa, mens en ingeniørlønna er på nest siste plass. Det lønner seg altså minimalt med utdannelse.

Tror forresten pilotene i KL er de best betalte i Europa, med en vesentlig høyere lønn enn sine kollegaer i Skandinavia.

Og hvorfor skal en erfaren kaptein tjene mindre enn f.eks en overlege? Bare sjalusi ute og går, skremmende.
 
Replying to Topic 'Gjennomsnittslønn 72.000,-'

Originally posted by jens


Det er da ganske relevant - når piloter står frem på TV og forsøger at få os alle til at have sååååå ondt af dem fordi deres ansættelsesvilkår forringes. en væsentlig del af ansættelsesvilkår er netop løn!

Jeg har ikke sett en eneste pilot som har klaget over lønnsnivået sitt. Ansettelsvilkår er vel også ofte noe mer enn bare lønn.

Det er nok riktig at man i Norge enten må være fotballspiller for å få lov til å tjene godt, eller så må man vinne sine penger i Lotto..... Synd, men sant
 
Replying to Topic 'Gjennomsnittslønn 72.000,-'

Høy utdannelse, ja. Hvor mange år studerer egentlig en sivil pilot? (Jeg prøver ikke å være frekk, men vet faktisk ikke. :) )
 
Replying to Topic 'Gjennomsnittslønn 72.000,-'

.....og hvor mange aar kan en pilot vaere yrkesaktiv ?
 
Replying to Topic 'Gjennomsnittslønn 72.000,-'

Originally posted by jens

quote] de fleste steder fra 18-60

Minimumsalderen for ATPL er 21 år.
Hvor mange 18åringer har du hørt om som er kommet i jobb etter en flygerutdannelse?

Realistisk sett snakker man om fra ca 21-23år alder, litt avhengig om man regner å slepe seilfly eller airline som "pilotjobb".
 
Replying to Topic 'Gjennomsnittslønn 72.000,-'

...og de foerste aarene (med mindre du er i det militaere) er loennen negativ....dvs du betaler for aa opparbeide deg nok timer til aa bli ansatt som pilot, fremdeles med liten p....og liten loenn: 2 pilot hos Horizon her i Seattle har en loenn som kvalifiserer han/henne til foodstamps.....
 
Replying to Topic 'Gjennomsnittslønn 72.000,-'

I seneste Airliner World er der en artikel om en kaptain hos BA på 25!
Ja uddannelsen er en investering, det er der mange erhverv der har. En kollega har en søn der læser Kiroprakter i UK, alene hans tuition fees er 10000£ pr år i 5½ år - det er da også en slags investering.

og DC-8-63 mon ikke ganske mange af SAS piloterne rent faktisk er startet i militæret og dermed har fået løn under uddannelsen og officersløn derefter. Beklager, men jeg har svært ved at have ondt af dem og deres "usle" løn.
 
Replying to Topic 'Gjennomsnittslønn 72.000,-'

Originally posted by jens
Ja uddannelsen er en investering, det er der mange erhverv der har. En kollega har en søn der læser Kiroprakter i UK, alene hans tuition fees er 10000£ pr år i 5½ år - det er da også en slags investering..

Selvsagt er det mulig å gjøre ting veldig dyrt. En pilot kan f.eks ta all treningen sin på en splitter ny multi, og dermed klare å bruke flere millioner på å opparbeide seg nok timer til å få sin første jobb. Poenget er ikke hvor dyrt man kan gjøre det, men hva en gjennomsnittlig student betaler for sin utdannelse. Pr i dag er pilotutannelse omtrent den dårligste investeringen man kan gjøre. De fleste oppnår ikke god lønn før de er 40, og går av med pensjon når de er 60. I dette landet er det enda verre, her må veldig mange snu burgere på fridagene sine for å ha råd til å betale studiegjeld OG mat.


Originally posted by jens
og DC-8-63 mon ikke ganske mange af SAS piloterne rent faktisk er startet i militæret og dermed har fået løn under uddannelsen og officersløn derefter. Beklager, men jeg har svært ved at have ondt af dem og deres "usle" løn.

SAS-piloter har ikke en ussel lønn, men veldig mange i bransjen har det. Er det dit vi vil, at bare pappagutter med tjukk visa kan bli piloter? Ville vi latt det samme skje med f.eks leger eller jurister, at bare de med de rikeste foreldrene kunne gå inn i yrket pga dyr utdannelse og lav lønn?
 
Replying to Topic 'Gjennomsnittslønn 72.000,-'

Originally posted by jens


I seneste Airliner World er der en artikel om en kaptain hos BA på 25!
Ja uddannelsen er en investering, det er der mange erhverv der har. En kollega har en søn der læser Kiroprakter i UK, alene hans tuition fees er 10000£ pr år i 5½ år - det er da også en slags investering.

og DC-8-63 mon ikke ganske mange af SAS piloterne rent faktisk er startet i militæret og dermed har fået løn under uddannelsen og officersløn derefter. Beklager, men jeg har svært ved at have ondt af dem og deres "usle" løn.

Her i Seattle forstaar en at Janteloven kommer i fra Danmark.....
 
Replying to Topic 'Gjennomsnittslønn 72.000,-'

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor vi driver og diskuterer pilotlønn. Jeg har enda, som nevnt tidligere, tilgode å høre en SAS pilot klage på lønna si.... Greit nok at mange sikkert synes at de tjener godt - og det gjør de - men såvidt jeg har skjønt så tjener andre pilotgrupper i andre selskaper tildels mye mer enn i SAS (det er sikkert noen som vet dette mye bedre enn meg...).

Hvis det stemmer at man inngikk ny kollektivavtale i 2004 som sa at pilotene skulle være ansatt i konsernet, og at pilotene gikk med på en innsparing i størrelsesorden 750 millioner NOK som en "kompensasjon" (dette overhørte jeg på NRK i kveld), så bør det vel være mulig å skjønne at SAS-pilotene føler seg dårlig behandlet om man fjerner konsernansettelsen og beholder innsparingen. Det er selvsagt ikke noe grunn til ikke å overholde spilleregler i arbeidslivet...

I 2004 når denne avtalen ble inngått (?), så hadde sikkert SAS-ledelsen ganske klart for seg at SAS skulle deles opp i 4 ulike deler og den prosessen var vel om jeg ikke husker feil godt igang på det tidspunktet. Det virker unektelig merkelig å da gå tilbake på denne avtalen.

Så kan man selvsagt si at denne omorganiseringen er noe alle andre grupper i SAS-konsernet har vært utsatt for, og at det skulle bare mangle at pilotene også ble "utsatt" for dette. Men hvorfor gikk da SAS-ledelsen med på en avtale som skulle sikre konserntilhørighet for pilotene...?
 
Replying to Topic 'Gjennomsnittslønn 72.000,-'

Originally posted by TOS

Det er vel kanskje heller statsministeren som har lav lønn. Det er vel mange som tjener mer enn statsministeren. I Norge er det nok folk i departementene som også kan hente ut høyere lønn en ministeren de tjener.

Ja, den svenska statsministerns lön är för låg i förhållande till befattning, det anser jag också. Mig veterligen tjänar ingen tjänsteman på något departement mer än statsministern. Däremot är det inte ovanligt att generaldirektörer för statliga verk eller VD:ar i statliga bolag har högre löner än regeringschefen.

Vad beträffar SAS-piloternas löner, kan jag fortfarande inte förstå vad som motiverar deras höga löner när det finns motsvarande yrken som har mycket lägre löner. Det har ingenting med någon jantelag att göra, det är bara att jag inte begriper vad piloten gör som är så mycket mer krävande än, säg en högre chef på ett medelstort företag.

Originally posted by Dag Viking
Og hvorfor skal en erfaren kaptein tjene mindre enn f.eks en overlege? Bare sjalusi ute og går, skremmende.

I Sverige tjänar en överläkare i genomsnitt 49 000 kr/mån. Sett till vad en SAS-pilot tjänar är lönen för en läkare med sina 7 års studier i bagaget rätt låg.
 
Back
Top