Gebyrhopp på 380 prosent

AirbusTrond

ScanFlyer Mile High Club
Gebyrhopp på 380 prosent

Lavprisselskapet Norwegian har satt noe bortimot norsk rekord i prisstigning når selskapet nok en gang har økt prisen reisende må betale for å ha bagasje med seg på turen:

http://www.aftenposten.no/reise/nyheter/article2888548.ece

Der kom vel akkurat det oppslaget som en del har ventet på. Jeg synes den siste påleggingen av bagasjegebyr var drøy, og såpass drøy at den irriterer.

Jeg tror tross alt at de fleste vanlige reisende setter pris på at man får ta med bagasje på en tur, enten det er med drosje, buss eller fly - uten å betale ekstra for dette.

Den siste økningen var nok lite taktisk lur fra DYs side.

Re: Gebyrhopp på 380 prosent

Dette artikkelen bringer det hele langt ut av proposjonene. Det er overhodet ingen dramatisk prisøkning.

2007: 1 koffert innland kr 25,-. 2009: kr 40,-. Det er kr 15,- i økning det. Dramatisk? En flaske Imsdal på Narvesen på flyplassen koster vel over kr 30,-......

Synes også det blir en litt gal sammenligning...(Litt worst case scenario..)

Og i prosent er er 15 kroner av 25 ikke mindre enn 60% som er ti ganger mer enn den gjennomsnittlige prisøkningen. Jo, det er dramatisk.

Men nå henviser Aftenposten (som i utgangspunktet er veldig Norwegian-vennlig) til en pris på 120 kroner, ikke 40. Dessuten er regneferdighetene til journalisten litt ute å kjøre. Det er 480% som er riktig.

Rett skal være rett. 95 er 380% av 25 - så hoppet er på 380%

Last edited:

MD11: Nå er vel overskriften relatert til pris for 1 koffert sendt ved utlandstur. Og da kostet det 25 kr i 2007 og 120 kroner nå (ved innsjekk). 95 kroner økning blir det - ikke dramatisk, men prosentvis en stor økning.

Du kan jo ikke utelukkende se på kroner og øre vel? Tror du det hadde gått folk hus forbi hvis Posten i 2007 tok si f.eks. 7 kr for et standard brev og i 2009 ville ha 33,60 for samme tjenesten? Det er jo bare en økning på 26,60 kr....

Last edited:

Hvor mange er det som kjøper baggasje-allowance på flyplassen og ikke online, spesielt med tanke på DYs kunder som i meget stor grad bestiller online allerede..?

Dessuten har jeg ingen tvil om at det koster mer enn 25 kroner for ekstraserviceen ved å sende baggasje, all den tid du ellers kunne eliminert både check-in-agents og ramp agents...

Fortsatt er det et gebyrhopp på 380% JoeW. Det må du bare akseptere selv om det svir.

Forøvrig er dette diskutert her

MD11: Nå er vel overskriften relatert til pris for 1 koffert sendt ved utlandstur. Og da kostet det 25 kr i 2007 og 120 kroner nå (ved innsjekk). 95 kroner økning blir det - ikke dramatisk, men prosentvis en stor økning.

Du kan jo ikke utelukkende se på kroner og øre vel? Tror du det hadde gått folk hus forbi hvis Posten i 2007 tok si f.eks. 7 kr for et standard brev og i 2009 ville ha 33,60 for samme tjenesten? Det er jo bare en økning på 26,60 kr....

Det blir uansett overdramatisert etter min mening, dette gjelder ved oppmøte innsjekk utland og jeg kan aldri tenke meg at mange møter opp ved innsjekk utland uten og ha bestillt og betalt bagasje på forhånd.

Herregud, en katastrophe som har kommer over Per og Ola Nordmann:colgate:

Prisene for kofferter som du betaler ved bestilling har ökt med 25 kroner. Eller mindre enn 2 Cola som du kjöper hos Narvesen. Ingen har henvist at det er grise-billig a ha med seg 40 Kilo hos Norwegian, sammenligget til mange andre selskaper, hvor du betaler de siste 20 kilo som overvekt. Tar med deg 40 kilo hos Ryanair eller Lufthansa, da blir du fattig.

At en selskap "straffer" de som dukker opp med mere kofferter enn de har angitt, er bare naturlig. Hver eneste koffert forlenger turn-around. Og det koster.

En ting bör sies til slutt.
En lavpris-selskap er ingen fraktselskap. Derfor er dette - fra min side - helt naturlig at man fokusserer a fly folk og ikke sa mye fakt. Alle andre aktörer i marked, om man ta Easy, Ryanair eller Germanwings, har en lignende politik. Og selv en Lufthansa er ikke saerlig begeistret da du dukker opp med 40 kilo bagasje. Slike ting er luftfrakt og bör sendes slik. (Og, for aerlighetens skyld, hvem trenger a ha med seg sa mye tynge bagasje???)

Jeg har ofte reist med myyye baggasje, vi snakker mange turer med 2pcs av 23 kiloer for å ikke snakke om enkelte USA-returer med 3 pcs ´á 32. Så joda, det skjer, og i disse tilfellene var faktisk overvekt beregnet til å bli billigere enn eventuelt frakt og tollklarering. Nå er riktignok overvekt fra USA rimelig. Likevel.

Hvis du skal sende et kolli på 20 kilo med Posten Norge, vil det ta lenger tid, og koste langt mer enn 120 kroner.

Ja, jeg synes også at det er hyggelig og slippe og tenke på slikt med et nettversselskap. Men virkelig, skal man først ta betalt, synes jeg det er OK at man betaler det det koster.

Ja, en økning på 380 % - godt nok - hvis jeg ikke klarer å beregne om jeg trenger baggasje til weekendturen min på forhånd. De fleste burde vel kjenne seg selv såpass godt at det i DE FLESTE tilfeller lar seg beregne på forhånd. Da er det snakk om 60 kroner på en utlandsrute, - det er snakk om 140 % økning fra 25,-. Fortsatt "mye" prosentvis, men herregud - hvor mye har oljeprisen steget i perioden? Jeg lurer jammen på om oljeprisen faktisk klarte 140 % stigning på tre år på det verste i sommer også. Det sved forsåvidt mer.

BU662: Jeg mistenker at du kun får én cola for 25 kroner på Narvesen...

det er kanskje litt nyhetstørke om dagen?

men tillat meg og være litt usaklig;

Skjeldam mener at det å ta betalt for bagasje også er mest rettferdig overfor de mange som reiser kun med håndbagasje:

"- Det ville vært urettferdig om disse reisende skulle være med å betale for bagasjeutgiftene for sine medpassasjerer, sier han."

Når må man fylle ut sin egen vekt i kilo på nett eller veid ved check in/gate for å se hvor mye passasjerene veier? er jo ganske urettferdig for noen på 60 kilo å betale samme billettpris som de som veier det dobbelte og det tredobbelte.

Her vil du far problemer med likebehandling. Vektmaling av passajerer sikkert en god ide som kunne ble tenkt ut i BI, mens hver domstol vil stoppe dette. I conditions of carriage heter det jo alltid "prisen gjelder transport av en person" og ikke "transport av 80 kilo levende organer".

Mens det for 70 år siden var helt normalt å veie passasjerer og baggasje. Det blir fortsatt gjort for en del gamle fly, f.eks. Dragon Rapide. Det har visst noe å gjøre med vekt & balanse :)

Men for å være litt saklig: Det er her et av de store skillene mellom lavprisselskaper og nettverkselskaper ligger. Prisene til lavprisselskapene er så lave at det kan gå utover inntjeningsevnen og likviditeten. Derfor må de hente inn penger der de kan. NSB tok seg også betalt for reisegods i sin tid.

Det blir uansett overdramatisert etter min mening, dette gjelder ved oppmøte innsjekk utland og jeg kan aldri tenke meg at mange møter opp ved innsjekk utland uten og ha bestillt og betalt bagasje på forhånd.

Sant :) Og med tanke på at det meste av reisene hos DY er bestilt via nett så har nok de fleste bestilt på forhånd. Men dog er det en økning og det er vel det journalisten forsøker å lage en sak ut av :)

Så lenge dette bidrar til å holde prisen nede på mine reiser uten baggasje, ser jeg ingen problemer overhode! Prisene er tydelige, gir valgmuligheter ved å booke i forkant.

Det overrasker meg fortsatt at ingen andre smeller opp lignende om et visst annet udefinert gebyr på 25kr........

Her vil du far problemer med likebehandling. Vektmaling av passajerer sikkert en god ide som kunne ble tenkt ut i BI, mens hver domstol vil stoppe dette. I conditions of carriage heter det jo alltid "prisen gjelder transport av en person" og ikke "transport av 80 kilo levende organer".

nei nei, men satt på spissen så begynner det å bli ganske mange kreative tiltak av flyselskapene for å hale ut ei krone her og ei krone der og div gebyrer bare øker og øker. hvem vet hvor det stopper?

http://www.youtube.com/watch?v=FLaQkSx8QDo

:D

Mange som er gode på prosentregning.....

Jeg synes det er fint å se at det finnes noen som tør skrive NOE negativt om Norwegian!!!!!!

Denne gebyrøkningen er ikke noen stor sak i seg selv, men stadige gebyrøkninger irriterer kunder - og potensielle kunder - og gir dårlig PR.

Særlig når de kommer med like dårlige forklaringer som for bankenes gebyrer, istedet for å si sannheten: Vi vil tjene penger.

Back