Gdansk tar av fra Norge

Cockpitview

ScanFlyer Gold
VG har i dag artikkel om nordmenn og Gdansk.
Har selv vært her en rekke ganger i forbindelse med jobb, senest denne uken.
Den totale dominansen av norske turister i Gdansk må av egen erfaring være uten sidestykke. Intet annet sted enn i Norge har jeg mött flere nordmenn enn i Gdansk.

Skandinaver
Det kryr av dem i Gdansk. Anna Huk i resepsjonen på Hilton forteller at i helgene er omtrent 90 prosent av gjestene deres fra Skandinavia, de aller fleste fra Norge.

http://www.vg.no/forbruker/reise/reiselivsnyheter/shopping-spa-strand-og-solidaritet/a/23450835/

Både Norwegian, SAS og Ryanair flyr opp mot daglige avganger fra Oslo området. Det samme gjør Wizzair fra Torp, som nå også går opp til dobble daglige. De betjener også Gdansk fra Trondheim, Ålesund, Molde, Bergen, Haugesund, Stavanger og Kristiansand om jeg husker rett.

Fra Norge er det vel bare London som kan sidestilles med tilsvarende storby ruter til Norge.

Gdansk har nylig bygget ut sin flyplass som etter min mening må være en av Europas vakreste og mest luftige regionale terminaler. For de som liker spotte vennlige terminaler, er den helt fantastisk.

Slik må det vel ha vært i en årrekke? Det har jo vært enormt med trafikk der i en årrekke - helt fra Norwegian begynte å fly dit i 2005. Gdansk er en fin by, men selv er jeg ganske så lei av østeuropeiske turistbyer nå.

Ja jeg farter selv ukentlig i øst og de er veldig "like" uten å fornærme noen.

Det sagt så har spesietl Wizz ekspandert voldsomt de siste 12 måneder til Norge.
Antall destinasjoner og frekvens har økt betraktelig det siste året.

Utfordringen til Gdansk og endel andre lignende destinasjoner er vel fylle opp flyene motstrøms.
Slik jeg forstår det kan f.eks en søndagsavgang OSL-GDN nærmest være tom, mens returen er stappfull.

Ikke undervurder arbeidsinnvandringen til Norge. Mange motstrømsfly fylles med disse.

Ja, nå var det nesten billigere å fly Ålesund, Gdansk, Oslo enn direkte i slutten av juni... var nok mer eksklusivt for 10 år siden, med en av de første (?) avgangene i desember. Dog overraskende hyggelig by, som jeg tenkte kunne besøke igjen om sommeren.

Vel, jeg og kona drar dit i dag.
Hovedhensikt: Billig tannlege. (Brukt samme tannlege der i flere år)

Som en 'local' - jeg har bodd delvis i Sopot en rekke år - jeg kan anbefale Hel-halvøyen med førti kilometer sandstrander lengst kysten og windsurfing paradis. Det er kun 1 time med toget fra Gdynia.

Gamlebyen i Gdansk, clubbing i Sopot.
Ekstrabillig shopping og tjenster (lege, tandlege, frisør, spa osv) naturligvis også.

Kaszuby-region (interior, vest om GDN lufthavn), ser ut liten som svensk Dalarna, med skogreservater og hundretal sjøer, og bra spa-tilbud.

I september åpnes direkt gjennomgående togstrekken forbindende Lufthavn med Gdańsk sentrum, Gdynia og kysten samt Kaszuby, slik blir det mulig å oppdekke denne vakre region ;)

Back