Gateoversikt Værnes

sarpingen87

ScanFlyer Blue
Gateoversikt Værnes

Sitter å titter på denne: https://www.ippc.no/norway_aip/current/aip/ad/enva/EN_AD_2_ENVA_2-3_en.pdf

Og samtidig sitter jeg å ser på ankomster og avganger til/fra Værnes på Avinor sine sider.

Kan noen fortelle meg hvordan fordelingen er på Værnes om dagen mtp commuter, innenlands, schengen og non-schengen?

På Avinor så nevnes det helt opp til gate 49, men hvor er det, kartet jeg har lagt ved viser bare opp til 45.

Kan noen hjelpe meg, har prøvd å google meg frem uten å bli mye klokere på det jeg har funnet.

Re: Gateoversikt Værnes

Sitter å titter på denne: https://www.ippc.no/norway_aip/current/aip/ad/enva/EN_AD_2_ENVA_2-3_en.pdf

Og samtidig sitter jeg å ser på ankomster og avganger til/fra Værnes på Avinor sine sider.

Kan noen fortelle meg hvordan fordelingen er på Værnes om dagen mtp commuter, innenlands, schengen og non-schengen?

På Avinor så nevnes det helt opp til gate 49, men hvor er det, kartet jeg har lagt ved viser bare opp til 45.

Kan noen hjelpe meg, har prøvd å google meg frem uten å bli mye klokere på det jeg har funnet.

Gate 46-49 eksisterer inne i termnainalen ja, men standene stopper på 35. Gate 37-39 blir brukt til schengen-område. Når det gjelder hvorfor det er gater opp til 49, men stands til bare 35, er tildels litt som CaptainMorgan sier, stand 36-39 lå den gangen utenlandsterminalen ikke var ''bygd'' bak dagens utbygg på utenlandsterminalen, og derfor er standene 36-39 nå ubrukelige. MEN gate 39 bruker i dag stadn 35 osv vidre nedover, så ofte bruker SAS med sin CRJ900 stand 38 og bruker gate 42 om morgenene da det er stappfult med fly på alle (untatt 22-25?) standene på lufthavnen om natta.

Last edited:

Man må ikke blande gates og stands heller - det er to forskjellige ting som tilfeldig vis har lik nummerering innimellom. (Ref. bussgates m.v.)

Så om jeg ikke har skjønt helt feil så er oppdelingen slik

22 til 29: Commuter (kan man plassere noe større enn Dash 8-Q400 her?)
30 til 37: Innenlands med bro (her er det stappfullt på natta?)
38 til 49: Utenlands

Men gate 38 og 39 som var commuter før, har disse blitt 100 prosent utenlands? Eller kan man fortsatt ha mindre fly innenlands her slik som Embraer og CRJ?

.................

Så om jeg ikke har skjønt helt feil så er oppdelingen slik

22 til 29: Commuter (kan man plassere noe større enn Dash 8-Q400 her?)

Ofte 737 på natt her

30 til 37: Innenlands med bro (her er det stappfullt på natta?)

Ikke på sommeren, men resten av året

38 til 49: Utenlands

Men gate 38 og 39 som var commuter før, har disse blitt 100 prosent utenlands? Eller kan man fortsatt ha mindre fly innenlands her slik som Embraer og CRJ?

Sjelden i bruk, men kan brukes til hva som helst. Brukes kun på lørdager for CRJ, siden 40-45 er full

Back