Gate med 2 broer på TOS?

LN-HFH

ScanFlyer Gold
Gate med 2 broer på TOS?

Kom over denne artikkelen i Nordlys her om dagen: https://www.nordlys.no/tromso-lufth...odirektoratet-at-de-rydder-opp/s/5-34-1433979

På bildet ser vi bakenden av en BU 737 på gate 23, med en bro som ser ut til å strekke seg over vingen og på veg til bakre dør på flyet. Det store spørsmålet er derfor: hadde TOS en gate før med 2 broer slik at man kunne boarde en 737 både foran og bak uten at pax måtte gå ut for å gå på bak? Eller er det jeg som ser feil?

Hva er i så fall historien til denne og grunnen til at denne ble fjernet? dyr i drift? lite brukt? kom broa for nære flyet?

Ser for meg at grunnen til at den kanskje ble montert i sin tid var for å oppnå raskere boarding og at folk slapp å gå ut og bli kalde og våte en snøfull vinterdag.
 
Re: Gate med 2 broer på TOS?

Du ser helt rett, gate 23 hadde bro til bakre inngangsdør også. Men hvor mye den egentlig ble brukt er jeg ikke sikker på, da jeg jobbet der for snaut 20 år siden ble den brukt, men bare "av og til"... Og hensikten var jo som du sier, å ha en raskere og "rensligere" tilgang til bakre dør. Såvidt jeg husker kunne den brukes på alle aktuelle varianter av 737 i hvert fall - flyet på bildet er jo en BU -705.

Historien rundt den har jeg ikke, dvs når og hvorfor den ble montert og når den ble tatt vekk. Det figurerer jo noen lokale tromsøværinger her på forumet til tider som kanskje kan utdype. :)
 
Re: Gate med 2 broer på TOS?

Det er vel flere flyplasser (og flyselskap) som har forsøkt seg på konsepter med bro til de bakre inngangene. Stort sett har vel det vært litt begrenset suksess og heller noen kortvarige forsøk?

Har AMS fortsatt slike broer til widebodies? Og ble/blir de brukt til andre fly enn 747, som jeg har sett dem brukt til, for lenge siden?
 
Re: Gate med 2 broer på TOS?

SAS eksperimenterede også i GOT med en bro til bag trappen på DC9, men det blev ingen succes.
/T
 
Re: Gate med 2 broer på TOS?

takk for flere gode svar!!

Kom på at andre mulige grunner til at den ble fjernet kan jo være at den ikke nådde helt til bakdøra på -800, og at den ville komme i konflikt med winglets.
 
Re: Gate med 2 broer på TOS?

Det er mye som er farlig med slike broer. En litt ustødig hånd på kontrollen kan fort gjøre store skader.

Har sett en del skumle broer. S12 på Seatac kalte vi bare 'kenguruen' og C16 nektet Swissport å kjøre, fordi den vinglet som en full sjømann. Heldigvis sto vi bare der om natta når terminaltoget sto.
 
Re: Gate med 2 broer på TOS?

Har AMS fortsatt slike broer til widebodies? Og ble/blir de brukt til andre fly enn 747, som jeg har sett dem brukt til, for lenge siden?

Ser ut som svaret på mitt eget spørsmål her er ja, for nylig hadde en ny 777-300ER nærkonktakt med en av disse

https://www.aviation24.be/airlines/...es-with-airbridge-during-push-back-procedure/

On 22 April, a brand new KLM Royal Dutch Airlines Boeing 777 (registered PH-BVV) was pushed back at Amsterdam Airport Schiphol, The Netherlands, to operate a cargo-only flight to Shanghai, China, via Seoul, South Korea. About 10 metres into the push, the left wing of the aircraft collided with the bridge.

klm-Boeing-777-crash-with-gate.jpg
 
Re: Gate med 2 broer på TOS?

takk for flere gode svar!!

Kom på at andre mulige grunner til at den ble fjernet kan jo være at den ikke nådde helt til bakdøra på -800, og at den ville komme i konflikt med winglets.

Jeg kjenner ikke så godt til TOS generelt, men mener å ha lest (antageligvis på dette forum) at broen på TOS ble tatt ut av bruk, pga. problemer når det var mye vind.
 
Back
Top