Gammel optikk på nyere kamera...

dypen

ScanFlyer Blue
Gammel optikk på nyere kamera...

Hei, :) jeg har to objektiver fra et gammelt kamera "Canon EOS 1000 F N" (ikke digitalt)

Canon EF 50mm f/1.8
Canon EF 35-80mm f/4-5.6

Kan jeg bruke disse objektivene på min "Canon EOS 400D" ?

Re: Gammel optikk på nyere kamera...

jepp det kan du. Alle Canon sine EF og EF-S linser kan du bruke på Canon EOS 400D :)

Takk for raskt svar! Dette er jo gammel optikk, fra tiden med filmruller. Hvor på stigen kan disse plasseres utfra hvor bra eller dårlige de er ? Har de noen verdi ved salg, hvis de er salgbare ?

Det som kan være et aber med linser laget for analogt kamera er at de ikke har eksakt samme avstand til filmplanet ift den digitale brikka! Dette kan gi noe uskarphet når de settes på et digitalt kamera, og må eventuelt justeres litt. I såfall leveres de f.eks til serviceproffen, og gjerne vedlagt kameraet ditt, så justerer de objektivet til ditt kamera.

Selvfølgelig er de salgbare, prøv på Foto.no, finn ut nypris og forlang ca 70% av denne! 50mm f1,8 koster forøvrig 995,- på Japan Foto! den andre er vel kitlinse til EOS 1000, og selges nok ikke lenger separat. Tviler på at du får mer enn 3-400 for den!

Dag

Dette var bra! Serviceproffen AS har jeg aldri hørt om, er nå lagret på min "delicious" som trenger en opprydding og flere tags omgående. :)

Med disse prisene kan jeg like godt beholde objektivene, filter glassene som sitter på koster sikkert nesten like mye som objektivene kan selges for.

Når du skriver "gir uskarphet" så kan jeg ta noen bilder laste opp og se hvordan bildene ser ut for å avgjøre om dette er nødvendig, hvis jeg har forstått deg rett ?

Et spørsmål på tampen, objektiver til filmbaserte kamera tillsvarer dette "fullformat" som 5D o.s.v. ?

Jeg ar besluttet mig for at købe et Canon 450D....
Kan gøre det i USA til Oktober, hvor det er meningen
at tag til Los Angeles....Der findes ve en del fotokæder i USA
som forhandler omtalte kamera...kender nogen til disse kæder
og evt hjemmesider med pris ??

hilsen
ole

Når du skriver "gir uskarphet" så kan jeg ta noen bilder laste opp og se hvordan bildene ser ut for å avgjøre om dette er nødvendig, hvis jeg har forstått deg rett ?

Et spørsmål på tampen, objektiver til filmbaserte kamera tillsvarer dette "fullformat" som 5D o.s.v. ?

Jeg mente vel å si at de KAN gi uskarphet! Jeg kjøpte et 13 år gammelt 28-70mm F2,8L, som jeg en stund ikke var riktig fornøyd med, enda selgeren som var proffesjonell fotograf skrøt det opp i skyene. Dette sendte jeg inn til serviceproffen og ba om å justere det for EOS 1D. Nå er det knivskarpt! Men har hørt om andre hvor dette ikke var nødvendig. En australier vi møtte på Shiphol fortalte sågar at han måtte sende inn en ny 500mm F4 til etterjustering, men det hører vel mer med til sjeldenhetene tror jeg!

Objektiver produsert for analoge kameraer er som du antyder også laget for fullformat - ja! Canons objeltiver produsert for APS-c sensoren (EF-S) er ikke engang mulig å montere på fullformat kameraene. Sigma og Tamron lager også objektiver for APS-c, men disse gå an å montere på 1D/5D, men du vil da få et rundt bilde!

Til sk931! - Jeg kjenner ikke til alle kjedene, men tror at denne er den mest benyttede:http://www.bhphotovideo.com/

Med disse prisene kan jeg like godt beholde objektivene, filter glassene som sitter på koster sikkert nesten like mye som objektivene kan selges for.

Ja tror nok det! 50mm F1,8 er et objektiv du helt sikkert vil bli glad i. Har hørt mye skryt av det, tross prisen.
Den andre er faktisk også ganske god, jeg har en slik selv, som jeg kjøpt brukt sammen med en EOS 500N- ga 500,- for kamerahus med kitobjektiv. Det blir veldig fine og skarpe bilder med ekvipasjet!

Back