• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

"Gamle" Bergen Air Transport

rhusberg

ScanFlyer Silver
Hei,
Jeg holder på med å lage dekaler til BAT sine 2 DC-4, og mangler litt historie om dette selskapet. Bilder har jeg nok av, men jeg liker å ha med litt historie i instruksjonene. Jeg har googlet, uten å bli noe klokere, så hvis noen her inne kan supplere med litt historie, setter jeg stor pris på det.

Mvh
Ruben
 
Har lett i "arkivet" mitt, men foreløpig ikke funnet noe om DC-4 perioden til BAT.

Fant imidlertid litt om senere utvikling av selskapet i FlyNytt nr 7 1979.
Og interessant nok, så dukker Thor Tjøntveit opp her også.

Sitat fra FlyNytt (utdrag)skrevet av Odd Arnesen:

BAT SKYTAXI
Bergen Air Transport A/S opererte, da Flynytt besøkte selskapet pi Sola sommeren 1974,
utelukkende som charterselskap med to Douglas C-54 LN-MOB og MOJ.
I løpet av sommeren 1977 ble imidlertid chartertrafikken med firemotors avviklet
og de to flyene solgt.

Ved juletider 1978 ble Bergen Air Transport A/S kjøpt av Norwegian Overseas Airways A/S,
og Thor Tjøntveit forteller at BAT som har eksistert siden 1960 nå skal reorganiseres
Thor Tjøntveit blir flygesjef, teknisk blir overlatt SARCO A/S,
og han regner med at Stavanger Lufthavn blir en interessant base.
Selskapet har overtatt kontorene fra den gamle BAT og halvparten av disse er leid ut til SARCO A/S.
Det nye selskapet vil satse på cargo, og Tjøntveit forteller at NOA's Carvair ATL 98 LN-NAA
skai taes hjem til Sola og settes inn i Firemotorsavdelingen, der Thor Tjøntveit selv
skal være sjefsflyger. Dessuten vil det bli opprettet en Tomotorsavdeling.

BAT Skytaxis sjøflyavdeling ble videreført og har antagelig sammenheng med Transit Air som ble nevnt i en annen tråd.
 
Back
Top