• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Fremtidens charterdestinationer: Libyen og Albanien

jefi99

ScanFlyer Gold
"Albanien og Libyen bliver de nye charterdestinationer om ganske få år. Det forudser Star Tour, der oplever at Thailand i den kommende vintersæson udskiftes med Mexico.
Om ganske få år kan udflugten til Knossos eller rideturen på en thailandsk elefant blive udfordret af muligheden for at se den nu afdøde libyske diktator Muammar Gaddafis palads. For der kommer ikke til at gå mange år før vi vil se destinationer som Tripoli og Benghazi optræde i charterselskabernes glitrede kataloger side om side med Tenerife og Phuket. Det forudser Star Tours salgsdirektør Stig Elling.

”Om fem år tror jeg, vi vil se Libyen som en ny destination,” siger Stig Elling. Og allerede om 2-3 år vil Albanien blive et mål for danske chartergæster, forudser han. "

http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=61794

Jeg kan godt forstå at Albania kan bli populært som ferieland, med vakre strender og europas laveste priser (spørs hvor lenge det varer når landet blir invadert av turister). Synes selv Albania virker som et spennende reisemål som jeg godt kunne besøkt!

Men Libya? Et land med lovverk basert på Sharia skal være et turistland? :rolleyes:

Tja, det er vel ikke så mye som tyder på at Thailand blir mindre populært, men flere foretrekker kanskje rutefly fremfor charter etter hvert?

Libya er sikkert vel og bra når det får stabilisert seg. Men ser man på Marokko så er jo det pt uten charterfly fra Norge, mens DY har både Marrakesh og Agadir på menyen.

Albania har vært omtalt en god del i det siste som et spennende reisemål og det er jo naturlig at et land som ligger mellom Kroatia og Hellas kan være et bra reisemål...

Ghadaffien prøvde jo å promotere Libya som en turistdestinasjon. Etter å ha sett noen reiseprogram, og lest noen bøker, så vurderte jeg å ta turen selv. Ble dog bare med tanken.

De bildene jeg har sett av Libyas strender er veldig bra, så potensialet er jo absolutt der. Men vi får se hvor lang tid folk flest trenger for å prøve seg på det.

Kunne godt tenke meg Libya, men hvis sharia lov, nei takk.. Håper de forstår det...

Har lest tidligere at Albania er den store hiten for tida blant dem som vil på strandferie uten å bli druknet i charterturister.

Jamen der er vel nogen lande som har Sharia Lovgivning...United Arab Emirates, måske..
Qatar og andre lande i den region....og Egypten er vel så småt på vej...Indonesien hvad me dem (Bali) ??

Hilsen Ole

Jamen der er vel nogen lande som har Sharia Lovgivning...United Arab Emirates, måske..
Qatar og andre lande i den region....og Egypten er vel så småt på vej...Indonesien hvad me dem (Bali) ??

Hilsen Ole
UAE har vel som helhed ikke sharia. Mens Sharjah har en streng religiøs lovfortolkning, er Dubai vel relativt liberal (set i forhold til andre islamiske områder).

Jeg er ikke inde i de religiøse tolkninger, men jeg tror at jeg har det som en stor del af charterturisterne: Så længe herren kan få en øl og madammen kan bade i bikini, så er det acceptabelt som feriemål.

Albanias kyststripe har lenge vært omtalt som en av de vakreste i Adriaterhavet. Men etter hva jeg hører så sliter landet veldig med det nesten alle postkommunistiske land lider av, dårlig service etc. Men jeg skal ikke forhåndsdømme da jeg ikke har vært der.

Foruten mindre turister kan jeg ikke helt se hva Libya kan tilby som ikke Tunis og Marocco allerede tilbyr.

Det er en veldig god grunn spør du meg. Mindre turister er også mindre selgere, mindre mas, vennligere befolkning og en mer oppriktig opplevelse.
Da er det bare å dra til Jordan eller Oman, mere å se på og oppleve har de også.

Da er det bare å dra til Jordan eller Oman, mere å se på og oppleve har de også.

Jeg har vært i begge land, Jordan har de problemene, spesielt rundt Aqaba. Og Oman er jo nesten dobbelt så langt unna.

Det er mange romerske, ottomanske ruiner, og gamle byer. Og med fem UNESCO World Heritage plasser, så er det nok noe å se i Libya og.

Back