Fremtiden for 100LL

Speedbird

ScanFlyer Gold
Som medlem i AOPA får jeg daglig GA News på mail, og i dag var det med en interessant link:

Planemakers challenged to find unleaded fuel option
The elimination of lead from automotive fuel has long been hailed as a top environmental achievement.
But finding a replacement for the leaded aviation fuel that powers tens of thousands of piston engine aircraft flying in the United States today has proven to be much more difficult.
Les hele:
http://www.kansas.com/business/aviation/story/833098.html

I Norge merker vi at 100LL er på vei bort fra enkelte flyplasser,
og i Danmark får man ikke 100LL hverken på Ålborg eller Thisted (og noen andre).
På Flesland er det oppe til diskusjon vedrørende fremtidig levereanse av 100LL,
det er ikke så veldig mange år siden vi fikk "fast anlegg" (det er faktisk ett
mobilt anlegg, som bare har stått lenge i ro) og det sies at det heller ikke
er mange år til vi må stå for fuelen selv.
Bil-bensin er da en selvsagt løsning, da det er STC-kit tilgjengelig til
mange motorer som i dag går på 100LL.

Noen her som har tanker rundt fremtiden for 100LL, eller synspunkter på bruk av bil-bensin i småfly?
 
Ålborg og Thisted leverer da 100LL:question: Ålborg hadde noe arbeid på gang rundt pumpeanlegget så noe venting måtte påregnes, men det er avsluttet. Thisted har hatt litt mer problemer, flyplassen var kommunal, ble overtatt av et privat firma, men er vel nå kommunal igjen. Fikk vel 100LL i gang igjen i slutten av mars. Danske kr 15,14 pr liter.
Ellers er nok MOGAS framtiden for flere
 
Last edited:
100LL er mer og mer problematisk å få tak i, både på flyplasser, men også for de som har tankanlegg. Jeg tror tankbilene som kjører det til flyplassen nå må hente det i Sverige (tidligere var det lager i Norge).

Mogas er jo også billigere enn 100LL, så de som kan (og vil) bruker vel dette allerede i dag. Vet hvertfall en del som gjør det.
 
Neste problem blir når det puttes alkohol i MOGAS(?).. Framtiden på sikt er JET A1, bare noen klarer å lage skikkelige motorer... Tilgjengeligheten er god og effekten bedre pr Kg fuel.
 
Siste nummer av flynytt har noen sider med "motornytt"; diesel, wankel, turbin.
 
Back
Top