Fredagsnostalgi: La Belle Caravelle

Vill passa på att än en gång fråga efter/efterlysa en bild på SAS OY-KRB. Den fanns ju tyvärr bara en kort tid (två månader) hos SAS innan haveriet i Ankara 19 januari 1960 och också under den mörkaste tiden på året men samtidigt var ju Caravellen ett eftertraktat fotoobjekt och någon har säkert ett foto på maskinen liggande i någon låda.

@Odd: Unika bilder. Man ser på prototypen hur noskonen var målad, så var det även på LN-KLH när den levererades om jag inte minns helt fel. Kort därefter (?) fick Caravellen svart nos.

@Rolf: Är bilder på vraket intressant? Jag tror jag har en dylik i min samling nånstans.

La merke til denne for første gang i Nice i går. Har den stått der lenge? Hvar er storyen til denne maskinen? Holdt på å lage kjedekollisjon når jeg løp ut for å ta bilde. (Frøken var fryktelig stolt :D)

Attachments

• SUDCARAVELLE.JPG
    SUDCARAVELLE.JPG
    58.7 KB · Views: 354
La merke til denne for første gang i Nice i går. Har den stått der lenge? Hvar er storyen til denne maskinen? Holdt på å lage kjedekollisjon når jeg løp ut for å ta bilde. (Frøken var fryktelig stolt :D)

Se bland annat min bild i min posting från 17 mars. Maskinen stod först uppställd i en "roundabout" vid infarten men flyttades i samband med omfattande arbeten till en plats mellan bansystemet och Medelhavet, i princip mitt emot terminal 1, innan den flyttades till sin nuvarande plats innanför staketet vid Promenade des Anglais.

Hadde ikke trodd jeg skulle få spotte tips fra flyhistorisk forum...men jammen....

Hvor lett er det å komme til denne?

Har den stått der lenge?

Så här såg den ut tidigare, den här bilden på F-WJTH tog jag 15 augusti 1982. Den såldes i juli 1981 för "display", kom till Nice i Air Charter International målning och fick senare den målning den har nu: Aeroport International Nice-Cote d´Azur.

Attachments

• F-WJTH.jpg
    F-WJTH.jpg
    162.7 KB · Views: 329

Attachments

• F-RAFH.jpg
    F-RAFH.jpg
    174.2 KB · Views: 283
För intresserade så har John Wegg nu kommit med en ny update (27 maj 2008) till Caravelle-boken.

Jeg kikket på disse videoene igjen nå og lurer på;

Er det så ville tilstander i Sør Amerika som det ser ut her?

Tror dere dette flyet overhodet overholdt de servicekrav som stilles til et "moderne" jet fly?

Siden det er fredag: her kommer et meget sjeldent postkort (utgitt i Japan) av prototypen F-BHHH i SAS-fargeskjema

SAS-F-BHHH.jpg

ENJOY!

Back