Fredagsnostalgi: La Belle Caravelle

HansJ

ScanFlyer Silver
Jag har dykt lite i fotoarkivet och hittat några mer eller mindre kända bilder på Caravelle från 60- och 70-talen. Följ med!

klh.jpg

Caravelle No. 001, F-BHHH var uppmålad i SAS-färger för demonstration under sent 50-tal. Den slutade sina dagar som "gate guardian" på Orly.

arn66.jpg

SE-DAI rullar in på Arlanda 1966. Flygplanet är fortfarande kvar på Arlanda - fin och fräsch i Le Caravelle Clubs ägo.

sedaf.jpg

SE-DAF i 1966 års nya färger på Arlanda. Just SE-DAF hade registreringen på ett udda ställe (se förstoring). Någon som vet syftet med detta?

daf.jpg

SE-DAF under fönstren på framkroppen...??

crv.jpg

Senare flyttades registreringen till den normala platsen. Minsann, om det inte är på Fornebu hon ses parkerad!

crvcabin.jpg

Stil och finess ombord i SAS Caravelle Jet...

c46.jpg

Liten bonus. C-46 i SAS-färger!

God helg, gott folk :)
 
Och här är en bild på början på slutet av SAS Caravelle-epok. Bilden tagen på ARN 25 februari 1975, först i raden SE-DAF som redan då var avsedd att bevaras, därefter SE-DAA/OY-KRE/OY-KRC/SE-DAE
 

Attachments

  • Caravelle.jpg
    Caravelle.jpg
    127.8 KB · Views: 848
Och här är en bild på början på slutet av SAS Caravelle-epok. Bilden tagen på ARN 25 februari 1975, först i raden SE-DAF som redan då var avsedd att bevaras, därefter SE-DAA/OY-KRE/OY-KRC/SE-DAE

Var på Arlanda är detta taget - nuvarande ramp K?
 
Har også vært i arkivet igjen.
her kommer en Caravelle Jetline menu, og en brosjyre (på 5 språk; norsk,tysk,fransk,engelsk og spansk) som ble laget til introduksjonen av Caravellen.

ENJOY

se210-1.jpg


forside:
se210-menu1.jpg

midt-venstre:
se210-menu2.jpg

midt-høyre:
se210-menu3.jpg

baksiden:
se210-menu4.jpg
 
Jag har dykt lite i fotoarkivet och hittat några mer eller mindre kända bilder på Caravelle från 60- och 70-talen. Följ med!

klh.jpg

Caravelle No. 001, F-BHHH var uppmålad i SAS-färger för demonstration under sent 50-tal. Den slutade sina dagar som "gate guardian" på Orly.

arn66.jpg

SE-DAI rullar in på Arlanda 1966. Flygplanet är fortfarande kvar på Arlanda - fin och fräsch i Le Caravelle Clubs ägo.

sedaf.jpg

SE-DAF i 1966 års nya färger på Arlanda. Just SE-DAF hade registreringen på ett udda ställe (se förstoring). Någon som vet syftet med detta?

daf.jpg

SE-DAF under fönstren på framkroppen...??

crv.jpg

Senare flyttades registreringen till den normala platsen. Minsann, om det inte är på Fornebu hon ses parkerad!

crvcabin.jpg

Stil och finess ombord i SAS Caravelle Jet...

c46.jpg

Liten bonus. C-46 i SAS-färger!

God helg, gott folk :)
Herlige bilder! Caravelle er og blir vakker!

Nydelig det bildet der SE-DAF ruller inn på Arlanda i det første og stiligste fargeskjemaet. Tydelig å se de to ekstra vinduene i kabinen i forhold til prototypen F-BHHH i det øverste bildet.

Det andre bildet der SE-DAF hadde registreringen på en uvanlig plass, var visstnok et forsøk uten at jeg vet hvorfor de prøvde det. Det finnes også bilder av Metropollitan SE-BSS med denne plasseringen av registreringsmerket. De gikk fort tilbake fra dette forsøket.

Det vises av neste bilde av SE-DAF, som ganske riktig er fra Fornebu.

Og C-46 i SAS-farger, ja den tengingen har jeg sett før, det var vel noen som drømte om det og... Men de fløy for SAS i det gule FOF-skjemaet, og det syntes nå jeg var fint.
 
Och här är en bild på början på slutet av SAS Caravelle-epok. Bilden tagen på ARN 25 februari 1975, först i raden SE-DAF som redan då var avsedd att bevaras, därefter SE-DAA/OY-KRE/OY-KRC/SE-DAE

Siden SE-DAF ser så sliten ut der i forhold til de andre, var den en av de som ble parkert alt i 1971?
 
Siden SE-DAF ser så sliten ut der i forhold til de andre, var den en av de som ble parkert alt i 1971?

Jag tror det är en sorts konserveringsmedel som man täckt flygplanet med, Royal Air Force gjorde likadant med de Super VC10 som man köpte av British Airways 1981.

@Odd: Tack för de fina broschyrerna! Estetiken i det som producerades under 60-talets första år är helt underbar. Och att man hann med att servera champagne + wafers på sträckningen Wien-München är imponerande...
 
Men i hvert fall nu for tiden ser SE-DAF mer sliten ut
SE-DAF.jpg


SE-DAI ser ut til å trives bedre
LeCaravelleClub.jpg


SE-DAA har mistet hodet og ser sørgelig ut
KOG-01.jpg


SE-DEC har mistet alt understell og en ving benyttes på annet hold - tror forresten sannelig fotografen stod på deler av den andre vingen når ha tok dette bildet
KOG-04.jpg


Alle bildene er tatt 27 april i fjor
 
Arlanda är väl världens Caravelle-tätaste flygplats med fyra stycken? Läckra bilder!
 
TUUUSEN TAKK for nydelige bilder. :)

AT det går an å lage noe så pent!!! Mmmm!!!
 
Fantastisk fly - husker ennå flyshowet på Gardermoen (tror det var 1984 og 1985) og Caravellen til Sterling røykla hele rullebanen mens den brukte hver meter som var tilgjengelig på å ta av.. Husker at publikum smålo.. Minnes også den flotte 747 til Northwest Orient som tok den samme maøvren med langt mindre meter og røyk.

Opplevelsen av å komme frem til pilotene på Caravellen ned til Allicante (tror det var 1977) sitter også fastbrendt..
 
Husker jeg helt riktig om den landet med bremseskjermen også på Gardermoen flyshowet?

Det var väl bara Caravelle III som hade bromsskärm - Sterling hade Caravelle 6R, 10B och Super 12 som alla hade reversering på motorerna.
 
Det ble bare med Caravelle Super 12 for meg - og det i februar 1983 mellom GEN og STN og retur. Ikke verdens mest lydløse på nest bakerste rad får en si.
 
Ytterligare några bevarade Caraveller som jag fotograferat: I-DAXU (17 mars 2003) finns nordost om Voghera (söder om Milano), har flyttats dit efter att tidigare ha fungerat som restaurant och bar, I-DABT (16 november 2004)fungerar nu som reklampelare för Centropelli i Cusinati di Rosa i norra Italien, F-WJTH (20 augusti 1988) finns fortfarande kvar i Nice men står nu inne på fältet. F-BNKE (11 augusti 1984) stod ett antal år bevarad i Marseille men har nu, tyvärr, skrotats.
 

Attachments

  • I-DAXU.jpg
    I-DAXU.jpg
    204.2 KB · Views: 629
  • I-DABT.jpg
    I-DABT.jpg
    238.2 KB · Views: 635
  • F-WJTH.jpg
    F-WJTH.jpg
    197.6 KB · Views: 618
  • F-BNKE.jpg
    F-BNKE.jpg
    178.2 KB · Views: 610
Last edited:
Ahhh.... Magnifique!
Husker min første tur med Caravelle III. SAS CPH-DUS-GVA-ATH. Nightstopp. Neste dag DC-7C med far som styrmann fra ATH til NRB med fuelstopp i Khartoum midt på natten.
Far var ferieavløser i 6 uker for de som var stasjonert der, og fløy Nairobi-Johannesburg-Nairobi.
Hjemreisen foregikk stort sett på nattestid, husker ikke hvilke flyplasser vi var innom fordi jeg sov hele tiden. Husker at vi ble kjørt i busser ut til Caravellen i ATH og at vi passerte noen Cometer fra Olympic Airways i mørket.

Husker også en tur med Stirling Caravelle i mars -73 fra Gardermoen til Malaga. Vi satt på fremste rad, rett ved døra på høyre side. Pakningen var utett og det var veldig mye støy, vi måtte rope til hverandre. Det la seg is og rim rundt dørkarmen og vi satt innhyllet i pledd fordi det var så kaldt.
 
IATA-koden til Nairobi er NBO ikke NRB - hvis det er Nairobi du mener da. Den het vel fortsatt Embakasi på denne tida eller var det etter 1963?
 
IATA-koden til Nairobi er NBO ikke NRB - hvis det er Nairobi du mener da. Den het vel fortsatt Embakasi på denne tida eller var det etter 1963?

Nei, man brukte Wilson Field mener jeg. RAF hadde en skvadron med Hawker Hunter samme sted.
 
Back
Top