Fred. Olsen C-46 Commando

FBU 4EVER

ScanFlyer Dusty
Densil Wade i Welsh Models skal ny-utsende settet med Fred. Olsen dekaler i løpet av året. Vakum skrog med resten av delene i støpt plast. Skalaen blir 1/144.

LN-FOR på Malmö-Bulltofta för nästan 40 år sedan ! Jag tog bilden 15april 1971.

Attachments

• LN-FOR.jpg
    LN-FOR.jpg
    39.3 KB · Views: 448
Hei,

Er det noen som har bilder, enten i farger eller sort/hvitt av det
første fargeskjemaet Fred Olsen brukte på C-46 ??

Happy modelling,
Ruben

Med alle mulige forbehold, men jeg tror bildet viser det første skjemaet. Det andre hadde helt hvit hale med F.O sin blå logo. Tror bare ett fly fikk dette andre skjemaet. Det ble gitt ut et jubileumshefte for endel år siden. Jeg skal prøve å finne det frem.

Hei,

Er det noen som har bilder, enten i farger eller sort/hvitt av det
første fargeskjemaet Fred Olsen brukte på C-46 ??

Happy modelling,
Ruben

Hvis du søker på airliners.net finner du noen fargebilder. Eller prøv å google de tre registreringene (LN-FOP, FOR & FOS), da kommer det opp noen bilder. Dette hadde vel gjort seg som decal til Williams Bros 1/72 Commando... :D

Trygve

Med alle mulige forbehold, men jeg tror bildet viser det første skjemaet. Det andre hadde helt hvit hale med F.O sin blå logo. Tror bare ett fly fikk dette andre skjemaet. Det ble gitt ut et jubileumshefte for endel år siden. Jeg skal prøve å finne det frem.

Hei Stein,

I et tidligere nr av Flyhistorie er det et s/h bilde av halen til en
av C-46'ene til Fred Olsen som viser et annet skjema enn bildet
i denne tråden. Jeg er offshore, og får ikke sjekket dette. Men
jeg trodde at dette var av det første skjemaet, og at bildet som
Rolf viser var det siste skjemaet. Jeg har orginale lysbilder av alle
3 maskinene, men kun i samme skjema som Rolf sitt bilde.....

Og Trygve, Lima November Decals vil gi ut dekaler til C-46'en i
både 1/144 og 1/72 i løpet av våren.

Happy modelling,
Ruben

Jeg sjekket akkurat bildene som ligger på airliners.net av LN-FOP/R/S og alle er
tatt mellom 1968 og 1970, og har samme skjemaet som på bildet til Rolf. LN-FOS
feks ble kjøpt i 1957 og solgt i 1971. Så det tyder på at dette skjemaet er det
siste. Men her må det forskes.....

Happy modelling,
Ruben

Bildet til RolfL viser nok det andre skjemaet til C-46 i FOF. I dette jubileumsheftet vises det en del tegninger og bilder (både farger og s/h) men det er bare to bilder som viser noe annet en ovennevnte bilde. Det er et med litt av halen og skroget som er hvitmalt oppe og "baremetal" nedentil. Det viser FOF (DNL) logoen på halen, og skriften på skroget over vinduene er litt større og i "blokkbokstaver". Det ser ut til at reg'en er LN-FOS, selskapets Viscountfly (som jo kom inn i flåten samme året) hadde jo en litt annen variant av denne logoen, som jo stort sett ellers er F.O flagget med flaggfargene på sideroret. Bilde nr 2 viser en: "pen samling flyvertinner fra FOF fra slutten av femtitallet" som det står i bildeteksten. De står på en SAS trapp og viser flyet fra døra og fremover, også det i sort/hvitt. Desverre ingen bilder i farger eller flyet i helfigur...
Jeg var høsten 1991 på en modellutstilling (IPMS) på NTM, og der var det en C-46 i FOF farger utstilt faktisk. Stod på et metallstativ og var en meget vakker modell.

Ett par svart-vita bilder som jag tagit på Bromma, ser ut att vara samma färgschema som min bild från 1971. Bilden på LN-FOP tagen någon gång mellan 1959-1961 och LN-FOR 1961

Attachments

• LN-FOP.jpg
    LN-FOP.jpg
    121.2 KB · Views: 282
  • LN-FOR.2.jpg
    LN-FOR.2.jpg
    53.6 KB · Views: 276
Hei.

Dette bildet stod på trykk i NLHM 03-2006, og jeg håper
det går greit at jeg gjengir det her.

LN-FOS1cs001.jpg

Disse to er fra Fred. Olsen sitt 60 års hefte, og igjen håper jeg at
det er greit at jeg gjengir de her.

LN-FOS1csbilde2.jpg

LN-FOS1csbilde3.jpg

Hilsen Ruben

Du kom meg i forkjøpet, Ruben, jeg har akkurat funnet fram juilumsheftet og scannet inn de samme bildene.

Men bildet fra NHLM er jo kanskje det mest interssante.

Noen momenter her:

LN-FOR kom i oktober 1957 og LN-FOS kom i månedsskiftet november/deesmber 1957, mens LN-FOP kom i mars 1958.

Fra 1954 til ca 1960 kan det virke som FOF lette etter hvordan de ville male flyen sine.
jfr særlig deres DC-4 LN-SUM som de bare hadde et knapt år i 1954/55, Bilde på side 31 i jubileumsheftet er slik også andre bilder har vist det. Men tegningen på innstikket i midten, har den noen gang sett slik ut?

Så de 4 Viscountene som ble levert i 1958 med gult skrog og hvit hale.

Og så det som hvertfall er dokumentert med bildene av LN-FOS, at minst en av de 3 C-46´ene også fikk gult skrog med hvit hale, men med en annen font enn de brukte på Viscounten.
sannsybligvis har de ikke brukt dette skjemaet lenge, jfr bildene fra RolfL

Men jeg er sikker på at skroget var gult og ikke hvitt, også der hvor alle flyvertinnene står. Det synes bedre på de to andre bildene, men skillet mellom halefinnen og skroget.

Ja, det er disse to skjemaene jeg sikter til. Tror bare FOS hadde den hvite "Viscount-halen". Den sennepsgule fargen forsvant ikke før DC-6'erne kom. Gulfargen skal forøvrig være identisk med den farge Fred. Olsen-skipene hadde på skorsteinene sine. Prøv å søk på bilder av f.eks. Blenheim og Braemar, to skip som gikk i Englandsfarten på slutten av 50-, begynnelsen av 60-tallet. Fargespesifikasjonene må jo finnes i arkivene til Fred. Olsen. Det var tross alt "House Colours" på den tiden.

Ja, det er disse to skjemaene jeg sikter til. Tror bare FOS hadde den hvite "Viscount-halen". Den sennepsgule fargen forsvant ikke før DC-6'erne kom. Gulfargen skal forøvrig være identisk med den farge Fred. Olsen-skipene hadde på skorsteinene sine. Prøv å søk på bilder av f.eks. Blenheim og Braemar, to skip som gikk i Englandsfarten på slutten av 50-, begynnelsen av 60-tallet. Fargespesifikasjonene må jo finnes i arkivene til Fred. Olsen. Det var tross alt "House Colours" på den tiden.

Kan det være den fargen som fortsatt finnes på hans HK?

http://www.fredolsen.no/?aid=9042300
9043298.jpg

Trygve

Back