Frase og spørsmål fra eksamensoppgave PPL

JackInTheBox

Newcomer
Frase og spørsmål fra eksamensoppgave PPL

Håper det er ok å poste den her?

Hei alle sammen. Første posten min. Jeg er på slutten av bok 2 med fly og motorlære.
Prøvde meg på eksamensoppgaver til PPL, bare de emnene jeg har studert så lenge.

Går bra, men jeg legge merke til min svakeste er med medvind og motvind. Også jeg er amerikansk og selv om jeg "kan norsk" er teknisk norsk litt utfordrende. Den ene spørsmål har jeg prøvde alt jeg kan for å finne ut av uten hell.

Så, på spørsmål 4 er i PPL er jeg veldig usikker, har gjort resten men 4 sier:

"Et fly steiler frem under herskende forhold ved indikert fart på 60 knop. I hvilket av nedenfor nevnte tilfeller vil flyet ha steilet/være steilet?"

Mulig svar:
A) med ren motvind på 20 knop og SFF (sann flygefart) på 64 knop
B) med ren medvind på 20 knop og SFF på 64 knop
C) i vindstille med BF (bakkefart) på 64 knop
D) i ren medvind med BF på 80 knop og IFF på 54 knop.

Svaret er D. Først, jeg mistanker at jeg ikke er klar over hva første setningen "et fly steiler rett frem under herskende forhold" betyr? Flyet "steiler" allerede, i straight and level flight? Eller hva egentlig betyr det og hva betyr herskende forhold?

Kanskje svaret ligger der. At jeg vet svaret (selv om jeg svart feil) tenker at medvind reduserer steilefarten, men kommer ikke på noe formula for å justere etter og komme på de punktene. Måtte ikke man bruke tabel eller computer for å konvertere (og også vet angrepsvinkelen for å korrigere fra indikert flyfart til SFF, (TAS) og så videre?

Alle andre spørsmål enten fikk jeg ok, eller kunne se hvordan jeg gjorde feil.

Et sidespørsmål, IFF vil ikke endre pga med eller motvind, ikke sant?

Mange takk for alle hjelp!
 
Re: Frase og spørsmål fra eksamensoppgave PPL

Bakkefart og vind spiller jo ingen rolle, jeg antar IFF betyr indikert flygefart ? Og om flyet steiler på 60 knop og du har 54 på fartsmåleren din så vil flyet ha steilet ja. Så jeg kan ikke skjønne annet enn at D er rett. Greia her er vel at dem vil se at du skjønner forskjell på begrepene.
 
Re: Frase og spørsmål fra eksamensoppgave PPL

Er nok riktig antatt om oppgavens hensikt. Syns det er håpløst at en bruker norske akronymer, det kan jo ikke føre til annet enn misforståelser.

Oppgaven er også litt dårlig beskrevet. Oversettelse: A plane stalles, during current conditions, at Indicated Air Speed 60 knots.
Og så beskrivese fire eksempler på current conditions hvorav ett eksempel medfører stall.

Indicated Air Speed blir vel da vindens direkte påvirkning på måleinstrumentet. Som er det du trenger å vite for å kunne avgjøre om du blir værende i luften eller detter ned. Mens True Air Speed trekker flyets egne bevegelser ut av ligningen og vil være det samme som om en støper en vindmåler fast på bakken. SOG er nyttig for å vite når du kommer frem til destinasjonen. Men er irrelevent i forhold til hvorvidt flyet steiler eller ikke.
 
Re: Frase og spørsmål fra eksamensoppgave PPL

Dårlig oppgave. For å løse oppgaven må man legge til grunn at herskende forhold betyr at det er samme forhold hele tiden. Dvs. f.eks. samme vekt, høyde, lufttetthet, flygestilling osv.
Det de vil fram til er at vinden ikke har innvirkning på stall speed.
Strengt tatt kunne du ha steilet både i A, B og C og om lufttettheten var lav nok. Flyr du med en TAS(eller SFF) på 64 knop i grovt 4000 fot er du allerede i underkant av 60 IAS...
 
Re: Frase og spørsmål fra eksamensoppgave PPL

Tusen hjertelig takk til alle sammen. Det hjalp VELDIG å forstå hva frasen i spørsmålet egentlig betydde. Jeg var ikke sikker.

Etter det, så som dere alle sammen sier, det var lettere å komme til riktig svaret. Som jeg var inne på litt, jeg mener IAS endrer ikke steilefarten uansett, er ikke det riktig? Så bakkefarten har ikke noe å si.

Det finnes noe morsomme svar i en del av Eksamensoppgaven, men en annen jeg stusser over som "Sideroret kan bevege flyet primært om:"
Jeg svarte "Vertikalaksen". Selv i boken var riktig svaret "C (Normalaksen)" med forklaringen "Sideroret kan bevege flyet primært om vertikalaksen (normalaksen)". Men det teller som feil når man velger Vertikalaksen.

Andre steder den "beste" svar med hensyn til vingens løft går ut på tanken på at "med en viss angrepsvinkel på vingen og fart har et visst løft og samme løft kan opprettholdes om flyet øker angrepsvinkelen og minsker farten". Ja..opp til en punkt, men her sliter jeg, fordi for å svar med den, så tenker jeg at det er egentlig feil når en ikke inkludere "opp til angrepsvinkelen blir for stor og når steilepunktet".

Er virkelig eksamen så "all over the place"? Jeg mener i et spørsmål må man virkelig (en grønn nybegynner som meg) slite litt med tenke eller kalkulere, *huske at med 45 graders vinkel er det å gange steilefarten med 1.2, osv. men i neste spørsmål det er nesten som om de tester om du kan identifisere vingene fra et bildet.

At norsk er ikke morsmålet mitt hjelper ikke, eller kanskje til slutt så gjør det siden jeg leser også i den engelsk utgaven så jeg har to forskjellig uttrykk.

Beklager for en så stor respons, men jeg ble veldig glad for hjelpen her og det traff og hjalp veldig!
 
Last edited:
Re: Frase og spørsmål fra eksamensoppgave PPL

Teorieksamen innen flyverdenen er et merkelig dyr som lever sitt eget liv på pensums skyggeside...
 
Re: Frase og spørsmål fra eksamensoppgave PPL

Teorieksamen innen flyverdenen er et merkelig dyr som lever sitt eget liv på pensums skyggeside...

Stemmer det.

Gir vel også uttrykk for den forvirring som hersker i hode på en del folk i " Tilsynet for luftfartens bekjempelse # som Kåre sa.
 
Re: Frase og spørsmål fra eksamensoppgave PPL

Teorieksamen innen flyverdenen er et merkelig dyr som lever sitt eget liv på pensums skyggeside...

Heh...Takk. Det er sånn jeg tenker på det. Få tak i kunnskap så mye som mulig, men gå gjennom de rare spørsmålene er en del av spillet.

Og det er faktisk bra at man må tenke litt utenfor "the Box". Med hjelp fra dere, kommer til å huske denne type spørsmål.
 
Re: Frase og spørsmål fra eksamensoppgave PPL

Jeg hørte nylig fra noen jeg pratet med som har tatt den PPL at den var veldig rar. Er den veldig likt de eksemplene fra den eksamens eksempel boken?
 
Re: Frase og spørsmål fra eksamensoppgave PPL

Stemmer det.

Gir vel også uttrykk for den forvirring som hersker i hode på en del folk i " Tilsynet for luftfartens bekjempelse # som Kåre sa.

CAA = Committee Against Aviation

;)
 
Back
Top