• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Forstyrrelser på instrumentene

Theaviator

The old Norwegian Viking
Forstyrrelser på instrumentene

Det har i forskjellige medier blitt uttrykt at navigasjonsinstrumenter lar seg påvirke av den pågående dreining mellom den magnetiske Nordpol og den geografiske. Jo lenger nord man kommer jo større er de magnetiske forstyrrelsene?
Så for en tid tilbake siden at det var blitt nødvendig å merke om rullebaner som en konsekvens av denne dreiningen.

Kaster ballen til "capitenar" o andre høytflyvende sjeler...noen som vet noe mer, hvilken og hvor stor innvirkning dette har på instrumentene og hvordan luftfarten forholder seg til dette? Er selv blank men kunne tenke meg å forstå noe mer om dette!

Fant denne fra FAA.
Tampa, Florida har måttet stengt frem til den 13. pga ubalanse i det magnetiske feltet . "Planetens nordlige magnetiske pol er drivende sakte men sikkert mot Russland. Tampa International Airport ble tvunget til å omstille sin rullebane torsdag pga. bevegelsen av jordens magnetiske felt, informasjon som pilotene må stole på for å navigere fly. Polene er generert av bevegelser i jordens indre og ytre kjerner, men den nøyaktige prosessen er ikke nøyaktig forstått. De er også stadig i forandring, flytter noen få grader hvert år, men endringene er nesten aldri av en slik størrelse at rullebaner trenger justering, sier Paul Takemoto, en talsmann for FAA."
 
Last edited:
Re: Forstyrrelser på instrumentene

Dette er jo relativt normalt da. Magnetisk nord flytter seg hele tiden. Kart og navigasjonsutstyr tar høyde for dette i publikasjonene og pilotene kalkulerer med disse forandringene.
 
Back
Top