• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Første MD-80SF

Scandinavian

ScanFlyer Gold
Første MD-80SF

At the Cargo Facts Asia event, Robert Convey, VP Sales and Marketing at AERONAUTICAL ENGINEERS Inc (AEI), reported that flight testing of the prototype AEI MD-80 converted freighter will begin in early May.
http://www.cargofacts.net/profiles/blogs/cargo-facts-asia-a-tremendously-successful-event

Kan dette potensielt dytte restverdien til SAS sine gjenværende MD80er opp? :) Med fem kunder som allerede har bestilt konvertering så virker det jo som det er troen på MD80 som cargo maskin.

Re: Første MD-80SF

I en annen tråd på dette forumet skriver LN-MOW at MD87 er uegnet til frakter-konvertering. Hvilke faktorer er det som spiller inn slik at MD80 er egnet mens MD87 er uegnet til frakter-konvertering?

Jeg er ikke overbevist om at dette blir noen stor suksess heller jeg, men noen har antagelig gjort et røverkjøp. :p

-87 er for kort og for smal. Du får ikke standard ULD'er (containere) inn i en MD, uansett modell, men det gjør du i en 737. Dermed må du enten spesiellage paller og bokser eller laste løst.

MD'ene er også vanskeligere på balansen, men det er nok av mindre betydning.

MOW: Litt OT, men hva tror du om cargo conversion på 737-800, hvis markedet blir flommet over av relativt nye maskiner, slik som flere har hintet om at det kan komme til å bli?

Markedet for så 'små' maskiner er begrenset. Men etterhvert som bruktprisen går ned, tror jeg vi får se en del erstatte dagens 732 og 733/734. Jeg tror imidlertid vi vil se 738 bli mer populær blant småpakkeselskapene som FedEx og UPS etterhvert pga dennes performance.

Men flyfraktas styrke ligger jo på de store avstander, og dermed store fly.

Last edited:
Back