Forsøkte å åpne nødutgang i lufta

Re: Forsøkte å åpne nødutgang i lufta

De burde latt han stå og slite seg ut litt først, det skal godt gjøres å klare å åpne en flydør i luften! :)

Om det er like før landing kan det evt. være mulig. Har opplevd et par ganger at trykket i kabinen av forskjellige grunner har vært utlignet allerede et par tusen fot over bakken. Ikke slik det skal være, men kan forekomme.
Av rent psykologiske årsaker er det kanskje best for de andre passasjerene om man kan holde folk vekk fra dørene før man er på bakken uansett :)

Vi har lett for å klage på at "Media" bruker bilder av feil fly / flytype etc. (vår klagesang har lett for å bli lang) - derfor er det på plass å påpeke at VG her har valgt et meget godt bilde som illustrasjon.

Så vidt jeg kan se av artikkelen er det snakk om overwing exit. Og det er korrekt som VG skriver, denne nødutgangen på 737NG er fysisk låst fra takeoff til landing og kan dermed ikke åpnes selv om trykket skulle være utlignet.
Låsene går i når takeoff power settes og ut igjen når hjulene treffer bakken. Rimeligvis går de også ut i tilfelle aborted takeoff.

Låsene går i når takeoff power settes og ut igjen når hjulene treffer bakken. Rimeligvis går de også ut i tilfelle aborted takeoff.

Stemmer, en liten pin føres fra skroget til nedre del av luken så den er låst under taxi/depressuarised. Ikke bare på nyeste NG, også på en del "eldre" -600/700/800 m.v.

Liker ikke helt den mekanismen, egentlig, men den ble vel nødvendig da de nye OW exit'ene som popper opp og ut kom på 737 mot slutten av 1990-tallet.

Last edited:

Stemmer, en liten pin føres fra skroget til bunnen av luken så den er låst under taxi/depressuarised. Ikke bare på nyeste NG, også på en del "eldre" -600/700/800 m.v.

Liker ikke helt den mekanismen, egentlig, men den ble vel nødvendig da de nye OW exit'ene som popper opp og ut kom på 737 mot slutten av 1990-tallet.
Er ikke så glad i den jeg heller, egentlig. Den skapte en del problemer de første årene, men virker OK nå, har sjelden trøbbel med den.
For øvrig har så vidt jeg vet alle NG disse dørene, de først produserte ble vel modifisert før levering, det sto i hvert fall atskillige 737 med telt over midten utenfor hallene på Renton da jeg var der sent i '97.
Jeg kjenner ikke til at noen classics har blitt modifisert.

Back