Forslag til mal for test av flyselskaper

Bizflyer

FinalCall.travel/no
Medlem
Av en eller annen grunn har jeg alltid vært fasinert over trip reports og tester av flyselskaper. Det pleier stort sett å være interessant lesning.

Det er vel mange av oss som synes at testene på Scanair kan bli noe tilfeldige i forhold til poengbedømming. Jeg har derfor laget en mail som jeg foreslår at Scanair tar i bruk for fremtidige tester. Det er ikke sikkert at den er helt perfekt som den fremstår, men man kan jo gi innspill til eventuelle endringer. Dersom du vil ha testen tilsendt i word format, kan du jo sende meg en pm med mailadresse.

Jeg har delt testen opp i følgende kategorier:
- First/ Businessclass Intercontinentalt
- Businessclass Europa/ kontinentalt
- Economyclass Intercontinentalt
- Economyclass Europa/ Intraskandinavisk/ innenriks
- Low Cost Carriers/ Charterflighter

Testen ser slik ut:

Vurderingsskjema for Fly tester/ Trip Reports

First/ Business class Intercontinental
Servering
Kvalitet på mat og drikke, individuell bedømmelse 0 – 4 poeng
Mat servert individuelt, ikke fra vogn + 1 poeng
Varm frokost/ varmt 2. måltid + 1 p
Kald frokost/ kaldt 2. måltid + 0 p
Vin utvalg, minimum 3 ulike hvite og 3 ulike røde, dessertvin + 1 p
Cognac er av XO klasse + 1 poeng

4 retters (eller flere) middag (forrett, hovedrett, ost, dessert)
(salat regnes ikke som egen rett) + 2 p
3 retters middag (forrett, hovedrett og dessert + 1 p
Alt under 3 retter + 0 p

Maximalt 10 poeng

Betjening
Kvalitet på servicenivået, individuell bedømmelse 1 – 3 poeng
Tiltalt av personalet ved navn + 1 p
Mat og drikke serveres samtidig + 1 p

Maximalt 5 poeng

Setekomfort
Bena rekker ikke frem til setet foran når du strekker dem ut + 1 poeng
Setet kan legges 180 grader helt flatt + 4 poeng
Setet legges flatt, men med helling nedover (ex SQ) + 3 p
Setet er av gammel modell, men legges ned mer enn 70 grader + 2 p
Setet er av gammel modell, men legges ned mindre enn 70 grader + 1 p
Setet er av gammel modell, men legges ned mindre enn 50 grader + 0 p

Maximalt 5 poeng

Underholdning
Personlig TV skjerm og Video-On-Demand + 4 poeng
Personlig TV skjerm, film på sentral styring + 3 poeng
Felles stor skjerm + LCD skjerm i taket under bagasjehylla + 2 p
Felles skjerm og enkelte små TV’er i midtgangen + 1 p
Alt under dette + 0 p
Personlig TV skjerm er større enn 12” + 1 p

Maximalt 5 poeng

Punktlighet
Avgang/ ankomst på tid + 5 poeng
Forsinkelse max 15 minutter + 4 p
Forsinkelse mellom 15 og 30 minutter + 3 p
Forsinkelse mellom 30 og 60 minutter + 2 p
Forsinkelse mellom 60 og 120 minutter + 1 p
Forsinkelse over 120 minutter + 0 p

Maximalt 5 poeng


Annet
Prioritert om bord/ ilandstigning + 1 poeng
Comfort kit, vurdert etter innhold 1 – 2 poeng
Utdelt pyjamas + 1 poeng
Andre ting som fortjener et ekstra poeng + 1 poeng

Maximalt 5 poeng

Totalt max poeng 35 poeng

Business class Europa/ Kontinentalt
Servering
Kvalitet på mat og drikke, individuell bedømmelse 0 – 4 poeng
Drikke er riktig temperert (dvs ikke iskald rødvin) + 1 poeng
Det serveres både øl, vin (champ) og brennevin gratis + 1 poeng
(Dersom drikkeserveringen er dårligere enn nevnt over + 0 poeng)
Gratis varm mat + 4 p
Gratis kald mat + 2 p
Gratis matboks med enkel mat + 1 p
Man må kjøpe mat om bord + 0 p

Maximalt 10 poeng

Betjening
Kvalitet på servicenivået, individuell bedømmelse 1 – 5 poeng

Maximalt 5 poeng

Setekomfort
Bedre setekonfigurasjon enn på Economy + 2 poeng
Setet har fotstøtte + 1 poeng
Setet er av en type man forventer å finne på intercont. flygning + 2 poeng
Setet er av normal type, men du er godt fornøyd med benplassen + 1 p

Maximalt 5 poeng

Underholdning
Gratis avis + 1 p
TV skjermer i taket/ inflightshow + 2 p
Musikkanaler tilgjengelig + 2 p

Maximalt 5 poeng

Punktlighet
Avgang/ ankomst på tid + 5 poeng
Forsinkelse max 15 minutter + 4 p
Forsinkelse mellom 15 og 30 minutter + 3 p
Forsinkelse mellom 30 og 60 minutter + 2 p
Forsinkelse mellom 60 og 120 minutter + 1 p
Forsinkelse over 120 minutter + 0 p

Maximalt 5 poeng

Annet
Prioritert boarding + 1 poeng
Prioritert ilandstigning + 1 poeng
Andre ting som fortjener ekstra poeng, individuell bedømmelse + 1 – 3 poeng

Maximalt 5 poeng

Totalt max poeng 35 poeng

Economy class Intercontinental
Servering
Kvalitet på mat og drikke, individuell bedømmelse 0 – 4 poeng
Man kan velge mellom 2 hovedretter, pluss forrett og dessert + 3 poeng
Ingen valgmulighet, forrett, varm hovedrett, dessert + 1 p
Dårligere enn over nevnt + 0 p
Fri drikke – øl, vin og brennevin + 3 p
Fri drikke – øl og vin + 1 p
Man må betale for drikkevarene utenom drikke til mat + 0 p

Maximalt 10 poeng

Betjening
Kvalitet på servicenivået, individuell bedømmelse 1 – 5 poeng

Maximalt 5 poeng
Setekomfort
Seteavstanden er 34” eller mer + 5 poeng
Seteavstanden er 33” + 4 poeng
Seteavstanden er 32” + 3 p
Seteavstanden er 31” + 2 p
Seteavstanden er 30” + 1 p
Seteavstanden er 29” eller mindre + 0 p

Maximalt 5 poeng

Underholdning
Personlig TV skjerm og Video-On-Demand + 4 poeng
Personlig TV skjerm, film på sentral styring + 3 poeng
Felles stor skjerm + LCD skjerm i taket under bagasjehylla + 2 p
Felles skjerm og enkelte små TV’er i midtgangen + 1 p
Alt under dette + 0 p
Personlig TV skjerm er større enn 12” + 1 p

Maximalt 5 poeng

Punktlighet
Avgang/ ankomst på tid + 5 poeng
Forsinkelse max 15 minutter + 4 p
Forsinkelse mellom 15 og 30 minutter + 3 p
Forsinkelse mellom 30 og 60 minutter + 2 p
Forsinkelse mellom 60 og 120 minutter + 1 p
Forsinkelse over 120 minutter + 0 p

Maximalt 5 poeng


Annet
Andre ting som fortjener et ekstra poeng + 0 – 5 poeng

Maximalt 5 poeng

Totalt max poeng 35 poeng

Economy class Europa/ Kontinentalt/ Intraskandinavisk/ Innenriks
Servering
Kvalitet på mat og drikke, individuell bedømmelse 0 – 4 poeng
Gratis varmt måltid + 3 poeng
Gratis kaldt måltid + 2 p
Mat kan kjøpes om bord + 1 p
Mat kunne ikke kjøpes om bord/ eventuelt de er utsolgt + 0 p
Fri drikke – øl, vin og brennevin + 3 p
Fri drikke – øl og vin + 2 p
Drikke kan kjøpes om bord + 1 p
Drikke kan ikke kjøpes om bord/ eventuelt de er utsolgt + 0 p

Maximalt 10 poeng

Betjening
Kvalitet på servicenivået, individuell bedømmelse 1 – 5 poeng

Maximalt 5 poeng
Setekomfort
Seteavstanden er 34” eller mer + 5 poeng
Seteavstanden er 33” + 4 poeng
Seteavstanden er 32” + 3 p
Seteavstanden er 31” + 2 p
Seteavstanden er 30” + 1 p
Seteavstanden er 29” eller mindre + 0 p

Maximalt 5 poeng

Underholdning
Gratis avis + 1 p
TV skjermer i taket/ inflightshow + 2 p
Musikkanaler tilgjengelig + 2 p

Maximalt 5 poeng

Punktlighet
Avgang/ ankomst på tid + 5 poeng
Forsinkelse max 15 minutter + 4 p
Forsinkelse mellom 15 og 30 minutter + 3 p
Forsinkelse mellom 30 og 60 minutter + 2 p
Forsinkelse mellom 60 og 120 minutter + 1 p
Forsinkelse over 120 minutter + 0 p

Maximalt 5 poeng


Annet
Andre ting som fortjener et ekstra poeng + 0 – 5 poeng

Maximalt 5 poeng

Totalt max poeng 35 poeng




Low Cost Carriers / Charterflighter
Servering
Kvalitet på mat og drikke, individuell bedømmelse 0 – 4 poeng
Det deles ut gratis mat + 3 poeng
Varm mat kan kjøpes om bord + 2 p
Kald mat kan kjøpes om bord + 1 p
Mat kunne ikke kjøpes om bord/ eventuelt de er utsolgt + 0 p
Drikke – øl, vin og brennevin kan kjøpes om bord + 3 p
Drikke – øl og vin kan kjøpes om bord + 2 p
Kun alkoholfri drikke kan kjøpes om bord + 1 p
Drikke kan ikke kjøpes om bord/ eventuelt de er utsolgt + 0 p

Maximalt 10 poeng

Betjening
Kvalitet på servicenivået, individuell bedømmelse 1 – 5 poeng

Maximalt 5 poeng
Setekomfort
Seteavstanden er 32” eller mer + 5 poeng
Seteavstanden er 31” + 4 poeng
Seteavstanden er 30” + 3 p
Seteavstanden er 29” + 2 p
Seteavstanden er 28” + 1 p
Seteavstanden er 27” eller mindre + 0 p

Maximalt 5 poeng

Underholdning
Gratis avis + 1 p
TV skjermer i taket/ inflightshow + 2 p
Musikkanaler tilgjengelig + 2 p

Maximalt 5 poeng

Punktlighet
Avgang/ ankomst på tid + 5 poeng
Forsinkelse max 15 minutter + 4 p
Forsinkelse mellom 15 og 30 minutter + 3 p
Forsinkelse mellom 30 og 60 minutter + 2 p
Forsinkelse mellom 60 og 120 minutter + 1 p
Forsinkelse over 120 minutter + 0 p

Maximalt 5 poeng


Annet
Andre ting som fortjener et ekstra poeng + 0 – 5 poeng

Maximalt 2 poeng

Totalt max poeng 35 poeng
 
Replying to Topic 'Forslag til mal for test av flyselskaper'

Ja, her har noen gjort grundig arbeid!:)

Det ser ut til at du har fanget opp en hel del fornuftige dimensjoner som man kan bedømme kvaliteten ut fra, og som tar bort noe av det litt mer tilfeldige aspektet.

Edit: Hvilke selskaper deler ut pysj...?

jy
 
Replying to Topic 'Forslag til mal for test av flyselskaper'

Enig! Du har delt opp poengskalaen i forhold til hva man kan forvente av minimum service i de forskjellige klassene, og så kan man gi plusspoeng på "extras" utenom det. Veldig bra! Om jeg får lov skal jeg prøve denne til å teste de siste amerikanske selskapene jeg fløy med.
 
Replying to Topic 'Forslag til mal for test av flyselskaper'

Kan du lage et skjema som alle data fylles inn i? Sjefene i Scanair må da lage en webside slik at vi har en plass å "levere" informasjonen.

Hvis vi har et slikt system, kan det da føres statistikk over hvem som er best/dårlig.

Takk
 
Replying to Topic 'Forslag til mal for test av flyselskaper'

Skjema! Ja, det var en god ide. Kan jo ligge på Scanair siden for nedlastning. Men det kommer jo an på om CK godkjenner det.

BF:cool2
 
Replying to Topic 'Forslag til mal for test av flyselskaper'

Det var helt ypperlig, Kurt!
Hvis jeg skulle komme med noen ytterligere kommentarer til skjemaet, så måtte det være å bruke tabulatoren for å få poengene litt lenger ut til høyre. (+ 3 p osv).
Veldig fint med kommentarfelt for beskrivelse av annet.
Jeg ser vel for meg at man leverer en liten personlig beskrivelse av opplevelsen også i tillegg til skjemaet. Men det behøver vel kanskje ikke være en del av skjemaet.
Godt jobba, Kurt!

Nå gjennstår det bare hva O' store høvding CK mener om tiltaket?!?

BF:cool2

PS Kurt: Melder du deg frivillig til å lage tilsvarende skjema for de andre kategoriene?
 
Replying to Topic 'Forslag til mal for test av flyselskaper'

Skjema oppdatert.

Kanskje vi bør vente på hva O' store høvding mener før vi tar den helt ut.
 
Replying to Topic 'Forslag til mal for test av flyselskaper'

Helt nydelig nå!

La oss håpe O store Høvding CK gir sin tilslutning når han kommer på nett igjen!
Tror vi har noe bra på gang her!

Har sendt deg filen på mail, Kurt!

BF:cool2
 
Replying to Topic 'Forslag til mal for test av flyselskaper'

Imponerende arbeid...:up: :devot:
 
Replying to Topic 'Forslag til mal for test av flyselskaper'

Du har uten tvil gjort en bra jobb her, og har mange fine momenter. Jeg synes likevel det blir for fastlåst i forhold til subjektive meninger. Opplevelsen av et kvalitetsprodukt er ikke så lett å måle hele tiden. Jeg vil komme med et par eksempler av hvordan et så fastlåst vurderingsskjema kan slå ut

Originally posted by Bizflyer

First/ Business class Intercontinental
Servering
Kvalitet på mat og drikke, individuell bedømmelse 0 – 4 poeng
Mat servert individuelt, ikke fra vogn + 1 poeng
Varm frokost/ varmt 2. måltid + 1 p
Kald frokost/ kaldt 2. måltid + 0 p
Vin utvalg, minimum 3 ulike hvite og 3 ulike røde, dessertvin + 1 p
Cognac er av XO klasse + 1 poeng

4 retters (eller flere) middag (forrett, hovedrett, ost, dessert)
(salat regnes ikke som egen rett) + 2 p
3 retters middag (forrett, hovedrett og dessert + 1 p
Alt under 3 retter + 0 p

Maximalt 10 poeng

Tenk deg at du er på flyreise 1:
Maten og vinen (barolo eller en god cornas fra Rhone og chablis premier cru eller en vellagret østerrisk riesling) smaker helt fantastisk, men den blir servert fra vogn. Det er bare forrett, hovedrett og dessert. Du får en kjempegod frokost med kald eggerøre og røkt norsk vill-laks. Du har valget mellom f.eks Martell Noblige eller Hennesy VSOP. Totalt er det mulig å få 5 poeng for en slik middag

Flyreise 2:
Maten smaker pyton, men blir servert individuelt og det er 5 retter. Alle rettene smaker så ille at man knap rører de. Man har valget mellom mange typer billig amerikansk og australsk vin, men ingen av de er gode. Til frokost blir det servert en varm omelett med bare smaker vann, og drikken som blir servert til kaffe er Bache G XO (mye dårligere enn konjakkene i flyreise 1)

Selv om man gir null for mat og drikke, så kommer man opp på 6 poeng.

Jeg vet dette er litt flisespikkerei, men etter å ha lest ørten tripreports og flydd en del selv, så er det ikke kvantitet som spiller noen rolle, men kvalitet.


Setekomfort
Bena rekker ikke frem til setet foran når du strekker dem ut + 1 poeng
Setet kan legges 180 grader helt flatt + 4 poeng
Setet legges flatt, men med helling nedover (ex SQ) + 3 p
Setet er av gammel modell, men legges ned mer enn 70 grader + 2 p
Setet er av gammel modell, men legges ned mindre enn 70 grader + 1 p
Setet er av gammel modell, men legges ned mindre enn 50 grader + 0 p

Maximalt 5 poeng

Også her synes jeg at setekomfort er subjektivt, og kan ikke måles i antall grader det kan legges ned. F.eks synes jeg at bizfirst-setene i CO sine 757 og 767 er bedre enn setene i 777, men ut fra skalaen så kommer de dårligere ut. Noen liker liggeseter best, mens none liker cradle-seter best. Jeg er av den siste sorten. Om bena rekker frem til setet foran er jo vel så mye avhengig av benlengden til passasjeren som setepitch;) Hva med setebredde?? Og bredde på armlenet? Det er noe av det jeg setter mest pris på med biz, å slippe å sitte skulder mot skulder til nabopassasjeren. Hvordan gir man poeng dersom noe ved setet ikke virker?


Setekomfort
Seteavstanden er 34” eller mer + 5 poeng
Seteavstanden er 33” + 4 poeng
Seteavstanden er 32” + 3 p
Seteavstanden er 31” + 2 p
Seteavstanden er 30” + 1 p
Seteavstanden er 29” eller mindre + 0 p

Maximalt 5 poeng
Hva med setebredde? Armlener? Hvordan setet faktisk er å sitte i med tanke på polstring ol.


Og igjen, jeg synes du har gjort en jobb, så dette er ment som konstruktiv kritikk. Jeg savner bare litt mer poeng tilgjenglig til det udefinerebare, selve opplevelsen.
 
Replying to Topic 'Forslag til mal for test av flyselskaper'

Dette må da bli bra til slutt...:up:
 
Replying to Topic 'Forslag til mal for test av flyselskaper'

Et imponerende stykke arbeid! Er du ingeniør, BizFlyer??
jeg synes LCC/Charter-skjemaet var veldig bra! Men, jeg savner en mulighet til å gi et udefinert ekstrapoeng på hver kategori. Ellers - veldig bra og dette vil jeg gjerne få lov til å legge på Scanair.no som mal for fremtidige tester. VELDIG BRA!

Når det gjelder de andre foreslåtte malene, må jeg si - som økonom - blir en smule overdetaljert. Denne f.eks.
Maximalt 5 poeng
Setekomfort
Seteavstanden er 34” eller mer + 5 poeng
Seteavstanden er 33” + 4 poeng
Seteavstanden er 32” + 3 p
Seteavstanden er 31” + 2 p
Seteavstanden er 30” + 1 p
Seteavstanden er 29” eller mindre + 0 p

Hvem vet hva pitchen er? Skal vi utstyre alle testere med målebånd? Og, som det blir påpekt, setekomfort er mye mer en pitch - 33" og et stenhardt sete f.eks.... Det vil gjerne være en subjektiv oppfatning av hva setekomfort er, så jeg vil ikke gå for en så skjematisk vurdering hverken av pitch eller recline. For de aller fleste vil det ikke være pratisk å finne ut hvor mye setet kan lenes tilbake.

Men - som sagt et veldig godt initiativ, så hvis "Mr. Acrobat" Larsen er villig til å lage noen forslag og sende meg, kan vi jo lage noen veldig gode maler basert på innspillene her. Meget bra!:up:
 
Replying to Topic 'Forslag til mal for test av flyselskaper'

Hvordan kan folk måle pitch på setene.......? Det er da ikke alle som har med seg målebånd heller. Det vil jo også her være litt forskjell på om pax er lang eller moderat eller kort i beina.....

Edit : fillern, litt for sein der gitt....(ref. pitch og målebånd)
 
Replying to Topic 'Forslag til mal for test av flyselskaper'

Hvis dette systemet tas i bruk, så ønsker jeg å foreslå at CK lager ett online system med drop down bokser, med menyer slik at du enklere kan legge ut tester.

Dette vil gjøre det enklere for testerne, og for CK å legge testene ut.

Ellers flott arbeid Bizflyer :up:
 
Replying to Topic 'Forslag til mal for test av flyselskaper'

Det blir neste step...
 
Replying to Topic 'Forslag til mal for test av flyselskaper'

Jeg trenger nå en liten vurdering av de oppdaterte vurderingsskjemaene (alle fem er på forskjellige sider av samme PDF), før de sendes til CK. Har gjort litt om på noen av punktene - noe basert på kommentarer ovenfor + litt egne erfaringer. Den største forandringen er på seteavstander, hvor tommene er forsvunnet (seteavstand i tommer sier ingenting så lenge setetjukkelsen/-utforming kan variere mye) og i stedet er det kommet inn en enklere målemetode.

Nå får dere fyre løs :laola
 
Replying to Topic 'Forslag til mal for test av flyselskaper'

Hei igjen alle sammen!

Jeg har brukt mye tid til å tenke over de innspill som har kommet. Jeg føler at det er på sete vi har mest å innhente med tanke på hvordan vi komme frem til rett bedømmelsesmetode.

Når det gjelder servering, som noen har uttrykt seg misfornøyd med, synes jeg fortsatt vi har det rette spor. Man har her 0 til 4 poeng å dele ut basert på personlig engasjement. Ja, selv om maten smaker rævva, så kan man max oppnå 6 velfortjente poeng. Selv om jeg har mine tvil til at det skulle bli tilfelle!

Jeg synes det er helt rimelig at flyselskap som A: serverer mat individuelt og ikke fra vogn fortjener ekstra poeng (tenk på at det også skal være forskjell mellom biz og first class). B: Om vinutvalget er bra, skal det også være pluss. Kvalitet fremfor kvanititet er et spørsmål, men det er jo tross alt ikke idioter som bestemmer hvilke viner de beste klassene på flyet skal nyte godt av!!?!? C: At måltid nr 2 er av god kvalitet fortjener også ekstra poeng. Så vel som cognac. D_ Mange selskaper serverer VSOP på Biz class og det fortjener IKKE ekstra poeng!!!! Man skulle kunne forlange XO ut fra hvor mye biletten koster. Ut fra dette SÅ jeg mener fortsatt at min skala for bedømming er av akseptabel klasse!

Når vi komer til setekomfort som tydeligvis er det store diskusjonstema, må jeg få lov til å stille følgende spørsmål:

Er ikke det viktigste ved reiser hvor mye plass du har til bena? Hvis man reiser på økonomiklasse, er det vel meget vesentlig. Jeg har reist mye i mitt liv, og jeg kan ikke si at bredden på setet eller myk/hardheten i setet ikke har vært i mine tanker en eneste gang nå jeg har flydd på denne klassen. Men DET har avstanden til sete foran. Og akkurat det er grunnen til at jeg har utformet testen akkurat som jeg har. For meg føles setebredde og myk/hardhet i setet akkurat lik på økonomiklasse på alle selskap. Men om noen mener jeg tar feil, er jeg helt åpen for kontruktiv kritikk. Men jeg kan vanskelig se at 1 cm mer i setevidde skal skal slå ut 5 cm ekstra plass frem til setet foran deg.

Ja, jeg vet at det kan være vanskelig å bedømme hvor mange inch det er mellom seteradene, men de som skriver på dette forum er stort sett kjent med de fleste internettsider hvor man finner akkurat disse informasjonene. Men jeg savner enda noen konkrete forslag til hvordan dette kan gjøres bedre. Så jeg oppfordrer dere alle til å komme med et forslag til hvordan dette med bedømmelse av setet skal gjøres bedre.

Og appropos sete: Du som mener at gamle cradle seter er bedre enn lie-flat. Du må jo gjerne mene det. Men ærlig talt! Det er jo en grunn til hvorfor flyselskapene endrer sine seter. Og det er fordi det er bedre ut fra et videre synspunkt. Og det er det kundene vil ha, og det er det kundene vil betale for. Så ikke dra dette ned som noe negaivt. Det er tvert imot for majoriteten!

BF:cool2
 
Replying to Topic 'Forslag til mal for test av flyselskaper'

Både bredden på sete og plassen frem til setet foran deg avhenger jo av kroppen til den som tester - så begfge deler vil være av interesse...
 
Back
Top