Forslag om å flytte/ bygge ny rullebane i Bodø

spitfire

ScanFlyer Blue
Forslag om å flytte/ bygge ny rullebane i Bodø

For å etterkomme Forsvarets krav til økt støynivå på nye jagerfly. Meget godt forslag, sikkert bra for sivil trafikk også.
Kostandene anslås til å bli 1 -2 MRD kr og da vesentlig billigere enn å flytte hele pakka til Evenes.

http://www.ab24.no/default.asp?page=5349&item=33171,1&lang=1
http://www.an.no/nyheter/article3302617.ece
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.4619269
http://www.ab24.no/default.asp?page=5349&item=33180,1&lang=1
 
Re: Forslag om å flytte/ bygge ny rullebane i Bodø

Blir mye taxing, da, eller skal eksisterende bane beholdes for passasjertrafikk?
 
Re: Forslag om å flytte/ bygge ny rullebane i Bodø

Hva sier Miljøverndepartementet/Fylkesmannen til dette inngrepet? :colgate:
 
Re: Forslag om å flytte/ bygge ny rullebane i Bodø

ojoj dette ser meget dyrt ut. Tårnet har vel heller ikke full oversikt over den nye stripa? Mange av de eksisterende shelterene ligger jo der rullebanen skal være.

Begynner Bodø å bli desperate?
 
Re: Forslag om å flytte/ bygge ny rullebane i Bodø

Å flytte banen i Bodø for å unngå støy, høres ut som nok en god vits. Flyene vil bråke uansett, og det er neppe verdt et par milliarder å flytte banen.
 
Re: Forslag om å flytte/ bygge ny rullebane i Bodø

Eksisterende bane skal beholdes. Evenes ordfører har tent på alle plugger etter gårsdagens presentasjon, ser han at Bodø presenterte et forslag som knuser Evenes håp? http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.4628823

Under følger de viktigste punktene fra Bodøs presentasjonen

- alle landets F-16 fly uten særskilte støytiltak. Det er støyforbedringsmuligheter ved å bruke allerede opparbeidet 300 m ”over-run” (kort sikt)
- alle nye kampfly med + 5 dB ved å forskyve dagens banesystem (kort sikt – innen 2016)
- alle nye kampfly med opptil + 15 dB dersom det bygges en ny rullebane ca 2 km sørvest for dagens bane – lengst sørvest på halvøya (innen nye kampfly er innfaset omkring 2016)
- Flystøykilden flyttes km fra boligbebyggelsen
- Ideell orientering i forhold til vindretning
- ”Knekkfri” / rett innflygings-/ glidebane fra øst
- Tilnærmet massebalanse i området – og dermed en håndterbar anleggsøkonomi
- Berørte militære installasjoner kan reetableres på flystasjonen
- Oppvarmet rullebane (fra Saltenfjorden)
- Over tid mer kompakt flystasjon – samle teknisk vedlikehold m.m.
- Framtidsrettet løsning by – lufthavn
- Fleksible utviklingsmuligheter over tid
 
Back
Top