Re: Forskjeller på 737-serien
An example would be a Boeing 747-400 ordered by British Airways would be a Boeing 747-436 (36 being the customer code). The codes do not change if the aircraft is subsequently sold as they reflect the original configuration of the aircraft.
Denne formuleringen på Wikipedia kan faktisk være litt forvirrende, siden fly med meget forskjellig konfigurasjon får samme kundekode hvis de er bestilt av samme kunde.
Hos SAS har for eksempel
LN-RPM fra '00 150-seters interiørkonfigurasjon med digert toalett forut
LN-RRJ fra '09 186-seters interiørkonfigurasjon og winglets
LN-RCN fra '00 186-seters interiørkonfigurasjon
Alle har motorer av type CFM56-7B26 (uten at det forsåvidt har noe å si), de med bedre teknisk kjennskap til flyene kan sikkert forklare hva som er forskjellig på de to år gamle og de 12 år gamle maskinene, men alle er altså -883.
Likeledes for Norwegian
LN-DYD fra '10 er en -8JP med "gammelt" interiør
LN-DYF fra '10 er en -8JP med Sky interior
LN-NOR fra '11 er en -81D med Sky interior og ble bestilt av AWAS for lease til DY
Så vidt jeg har skjønt er DYF og NOR likere en DYF og DYD (om ikke DYF og NOR er kliss like?). Og alle -81D er definitivt ikke konfigurert likt, iom at AWAS har en rekke leasingkunder med forskjellige behov.
Min egen konklusjon: fordi konfigurasjoner endrer seg over tid og etter operatørens behov (leasingmaskiner), er kundekoden er rimelig uinteressant til alt annet enn å finne ut hvem som bestilte flyet opprinnelig. For det formålet er den imidlertid kjekk å ha; f.eks. er SAS' -705-maskiner gamle BU-maskiner, mens -783-maskinene stammer fra SAS.
