Forskjeller på 737-serien (kundekoder)

sukram

ScanFlyer Gold
Forskjeller på 737-serien (kundekoder)

Til stadighet her på forumet snakkes det om ulike typer 737, eksempelvis kan 737-800 være en -8FZ eller en -8JP eller -8BK. Det samme gjelder visst for eksempel -700-serien.

For oss uinnvidde, hva er forskjellen på disse? Innredning? Utstyr?
 
Re: Tekniske forskjeller på 737ere

I samme slengen; hva er egentlig en 737-505? Hvor kommer det siste femtallet fra?
 
Re: Tekniske forskjeller på 737ere

737-7 Fly-type

***-*05 er Boeing Customer Code for Braathens

***-*FZ er Boeing Customer Code for Babcock & Brown Asset Management

Disse Code betyr ingenting annenleder en hvem star bak dette fly som förste eier da flyet blir overlevert.
 
Re: Tekniske forskjeller på 737ere

I samme slengen; hva er egentlig en 737-505? Hvor kommer det siste femtallet fra?

Braathens kundekode er 05, saa en 737-505 er en -500 levert til Braathens.

Kodene følger forøvrig maskinen hele livet, uansett senere operatør.
 
Re: Tekniske forskjeller på 737ere

Se der ja, så ble man litt opplyst på en torsdagskveld. Takk, gutter!
 
Re: Tekniske forskjeller på 737ere

Her står det litt om customercode (som er -8JP osv):
http://forum.scanair.no/showthread.php?t=42510
http://www.airlinecodes.co.uk/boeing.asp



05 er Braathens

Dette var lærerikt - har egentlig alltid lurt på det samme men ikke funnet ut av det. Norwegian er jo nå direkte kunde hos Boeing og står vel da som leveringskunde på en del av sine fly. Kan ikke se Norwegian på lista http://www.airlinecodes.co.uk/boeing.asp - noen som vet hva slags tosiffret kode de har?
 
Re: Tekniske forskjeller på 737ere

737-7 Fly-type

***-*05 er Boeing Customer Code for Braathens

***-*FZ er Boeing Customer Code for Babcock & Brown Asset Management

Disse Code betyr ingenting annenleder en hvem star bak dette fly som förste eier da flyet blir overlevert.

Customer Code settes vel naar en starter byggingen, og korrekt er det hvem som har bestillt og staar som eier naar bygging starter og serie nummer blir tildelt. Etter dette kan ikke Customer Code endres selv om flyet endrer eier, f.eks. er vel SAS LN-RRF et eksempel paa dette, SAS overtok fra Air Europa og stod som eier naar flyet ble levert - men de 3 maskinene fra Air Eurpoa fikk ikke .83 Customer Code.

Customer Code kan ogsaa ha betydning for hvordan flyet er konfigurert, f.eks. SAS sine 3 fra Air Europa kom med Air Europa interioer....paa andre modeller f.eks. 767 kan Customer velge antall Doerer / kontra overwing Noedutganger - gode eksempler er Hawaiians egne 767 kontra de maskinene de overtok fra Delta...
 
Forskjeller på 737-serien (kundekoder)

Hallo!

Har alltid lurt på hva forskjellene er på feks. 737-8XX.

Det finnes jo 737-683, og 737-686.
Det finnes 737-783 og 737-705 og sikkert mange fler..
Så har vi 737-883, -86N, -85P, -8FZ, 8JP.

Hva i all verden er forskjell på dette? Er det noen premium-versjoner av fly, feks. større motorer eller bedre interiøer eller hva går det på?
 
Re: Forskjeller på 737-serien

Takk skal du ha! Da skjønner jeg hvorfor DY har forskjellige to-sifre bak... fordi noen tilhører GECAS ++ :-)
 
Re: Forskjeller på 737-serien

Og den koden beholdes vel på flyet uansett hvem som eventuelt skulle tatt over flyet??

Er det en -8JP, så blir det en -8JP til den demonteres?
 
Re: Forskjeller på 737-serien

Og den koden beholdes vel på flyet uansett hvem som eventuelt skulle tatt over flyet??

Er det en -8JP, så blir det en -8JP til den demonteres?

Leser du linken til Wiki så finner du det meste der.

An example would be a Boeing 747-400 ordered by British Airways would be a Boeing 747-436 (36 being the customer code). The codes do not change if the aircraft is subsequently sold as they reflect the original configuration of the aircraft.
 
Re: Forskjeller på 737-serien

An example would be a Boeing 747-400 ordered by British Airways would be a Boeing 747-436 (36 being the customer code). The codes do not change if the aircraft is subsequently sold as they reflect the original configuration of the aircraft.

Denne formuleringen på Wikipedia kan faktisk være litt forvirrende, siden fly med meget forskjellig konfigurasjon får samme kundekode hvis de er bestilt av samme kunde.

Hos SAS har for eksempel
LN-RPM fra '00 150-seters interiørkonfigurasjon med digert toalett forut
LN-RRJ fra '09 186-seters interiørkonfigurasjon og winglets
LN-RCN fra '00 186-seters interiørkonfigurasjon
Alle har motorer av type CFM56-7B26 (uten at det forsåvidt har noe å si), de med bedre teknisk kjennskap til flyene kan sikkert forklare hva som er forskjellig på de to år gamle og de 12 år gamle maskinene, men alle er altså -883.

Likeledes for Norwegian
LN-DYD fra '10 er en -8JP med "gammelt" interiør
LN-DYF fra '10 er en -8JP med Sky interior
LN-NOR fra '11 er en -81D med Sky interior og ble bestilt av AWAS for lease til DY
Så vidt jeg har skjønt er DYF og NOR likere en DYF og DYD (om ikke DYF og NOR er kliss like?). Og alle -81D er definitivt ikke konfigurert likt, iom at AWAS har en rekke leasingkunder med forskjellige behov.

Min egen konklusjon: fordi konfigurasjoner endrer seg over tid og etter operatørens behov (leasingmaskiner), er kundekoden er rimelig uinteressant til alt annet enn å finne ut hvem som bestilte flyet opprinnelig. For det formålet er den imidlertid kjekk å ha; f.eks. er SAS' -705-maskiner gamle BU-maskiner, mens -783-maskinene stammer fra SAS. :)
 
Re: Forskjeller på 737-serien

Det er en kundekode for Boeing - intet annet. Det har ingenting med konfigurasjon eller andre ting å gjøre.
 
Re: Forskjeller på 737-serien

Det er en kundekode for Boeing - intet annet. Det har ingenting med konfigurasjon eller andre ting å gjøre.

Exit Boeing customer codes ! Boeing har nyligen beslutat (cirka augusti 2016) att upphöra med customer codes för alla typer. I officiella register kommer nu alla att redovisas som exempelvis 737-800 , 747-8 , 777-300 o.s.v. För 737 verkar ändringen börja med linenumber 6076 (my guess). Återstår att se om det fortfarande kommer att finnas customer code på respektive c/n-plate.
 
Back
Top