Forskjell i totalpris

Pjokken

ScanFlyer Blue
Hei,

Noen som kan fortelle meg hvorfor det blir dyrere med en gjennomgående billett hos SAS enn om jeg bestiller to enkle billetter? Samme rutenummer på begge leggene. Nesten 600 kr billigere om jeg booker 2 enkle turer.

Dei har vel tidlegare argumentert for at dette går på tilbod/etterspørsel. Det er vel generelt litt høgare betalingsvillighet om du får garantert transitt osv.

Hmm, er man ikke sikret transitt så lenge det er en gyldig connection til neste flight?

Selv med to enkle billetter så lenge det er med samme selskap?

Hmm, er man ikke sikret transitt så lenge det er en gyldig connection til neste flight?

Selv med to enkle billetter så lenge det er med samme selskap?

Nope. To enkle billetter, og ansvaret er ditt. Dessuten er det to forskjellige reiser som prises: Markedet A-C er ikke det samme som A-B + B-C, selv om du ender opp samme sted

Nope. To enkle billetter, og ansvaret er ditt. Dessuten er det to forskjellige reiser som prises: Markedet A-C er ikke det samme som A-B + B-C, selv om du ender opp samme sted

Men hvorfor får man da lov til å sjekke inn til endelig bestemmelsessted hos SK med bagasje? Jeg har ofte sjekket prisene fra A-C og så A-B-C, bestilt to enkelt billeter og spurt pent om de vil sjekke inn bagasje hele veien. Har ikke fått nei ennå, noe jeg er svært glad for.

Men hvorfor får man da lov til å sjekke inn til endelig bestemmelsessted hos SK med bagasje?

Fordi det er enklere for SAS, sannsynligvis enklere for deg, og bra kundebehandling vil jeg anta. Men du har ikke noen utvidete rettigheter av den grunn

Selv om SAS sjekker inn bagasjen din så har du ikke samme rettigheter som en sammenhengende billett gir. Blir første fly forsinket, så du ikke rekker neste er du ute å kjører. Kommer ikke bagasjen frem så må du vel også hente bagasjen selv på flyplassen. Altså ingen hjemkjøring av bagasjen. Correct me if I am wrong.

Altså ingen hjemkjøring av bagasjen. Correct me if I am wrong.

Will do. Generelt så lenge bagasjen er merket fram så vil "last carrier" ta seg av bagasjen, på like linje som om den skulle vært sjekket inn lokalt. Har du derimot kun sjekket den inn en strekning, så må du normalt selv stå for kostnadene.

Will do. Generelt så lenge bagasjen er merket fram så vil "last carrier" ta seg av bagasjen, på like linje som om den skulle vært sjekket inn lokalt. Har du derimot kun sjekket den inn en strekning, så må du normalt selv stå for kostnadene.

Har først speditør tatt hånd om bagasjen for begge strekningene har de også alt ansvar. Hvis de derimot ikke aksepterer å sende bagasjen fra A til C, via B, må du hente den, noe som også vil fremkomme av bagasjelappen (og kvittering)...

Har først speditør tatt hånd om bagasjen for begge strekningene har de også alt ansvar. Hvis de derimot ikke aksepterer å sende bagasjen fra A til C, via B, må du hente den, noe som også vil fremkomme av bagasjelappen (og kvittering)...

Ja, det er da det jeg også skrev. ;)

Er ikke dette som regel fordi hele reisen blir booket i den dyreste av de tilgjengelige bookingklassene? Med andre ord vil det som regel være billigere med gjennomgående så lenge billigste tilgjengelige bookingklasse er den samme eller nær hverandre på begge flightene.

Mens hvis det er stor prisforskjell mellom billigste tilgjengelige bookingklasse på de to delreisene kan det lønne seg (i alle fall rent billettprismessig) å dele opp?

Er ikke dette som regel fordi hele reisen blir booket i den dyreste av de tilgjengelige bookingklassene?

Nei, tilgjengelighet per bookingklasse i dag, går per origin-destination. Det betyr selvfølgelig at det kan slå ut begge veier, billigere gjennomgående eller dyrere gjennomgående. Men det er ikke en direkte sammenheng, og det er i tilfeller mulig å få booket en gjennomgående reise på et fly som har stengte bookingklasser per strekning. Det er selvfølgelig en sammenheng flyet har jo fortsatt begrenset plasser, men revenue kan justere dette ut i fra forventet no-show for reisen i sin helhet, og hvordan man ønsker å prise ulike markeder.

Back