Forsinkelser pga dårlig vær 22.nov

Isbamse

ScanFlyer Gold
Forsinkelser pga dårlig vær 22.nov

<rant>
Mye moro i går :D

Skulle dagstur med rødnesene OSL-BGO og tilbake. Morgenavgangen forsinket 1,5 time ved avgang pga rullebanebrøyting og at avisingen tok veeeldig lang tid.

Virker som de som kjører avisingsbilene ofte sitter der og venter på noe - noen som kan mer om det?

Så en halvtimes ekstra sirkling før vi fikk landet, fordi de måte brøyte på Fleland også.

Hjem forsinket tre og en halv time. Tutetid 1740. Men "forventet avgangstid" gikk først til 19.10, så 1945, så 20 og til slutt 21. Rundt kl 20 fortalte fyren i gaten at flyet da var på OSL og antakelig drev de-icing, og så kom det seg opp. Men før det; hvorfor kommer de med tidspunkter som jo åpenbart er umulige, når flyet er langt vekk? Været på OSL i går var selvsagt slik at det kunne hende flyet også ble forsinket mer enn først antatt, men jeg lurer: hva slags system styrer infoen? Skullle jo tro at de hadde oversikt over hvor flyet er til en hver tid, og dermed kan komme med et fornuftig estimat?

Men vi var jo heldige. Vi kom hjem til slutt :) En forretningsforbindelse som egentlig skulle ta tidligere fly ble først kansellert og så ombooket til noe så sent at hun bare ga beng og ringte kjente.

Jeg fikk inntrykk av at SAS hadde litt færre forsinkelser og kanselleringer, men regnet ikke på det. Kan det stemme; at SAS har flere fly og folk i backup?

</rant> :)

Re: SAS forsinkelser/kansellerte IC avganger (oversikt/status)

Har hatt plenty sånne dager på Fornebu. Sånne dager går det meste på rent gjettverk. Flyene har begrenset med holdovertime etter deicing, og er avhengige av en åpen rullebane når de er klare, og det er ikke alltid de får. Så da er det på’n igjen. Og bak står det fler og venter. Samt mange ved terminalen som venter på klarering til å gå til deicing.

Slike dager bør man holde seg langt vekk fra flyplassen hvis man kan.

Min smertelig erfaring er at flyselskapenes optimisme er omvendt proporsjonal med evnen til å lære hvor lang tid ting egentlig tar. "Vi er straks klar", "Det tar bare fem minutter", "Vi skal bare..." Ohhh yessss. Særlig. Det tar sin tid, og det har det gjort de siste 50 årene uten at det ser ut til å ha lagt noen demper på håpet om en snarlig løsning på alt som er vondt og vanskelig...

<rant>

Skulle dagstur med rødnesene OSL-BGO og tilbake. Morgenavgangen forsinket 1,5 time ved avgang pga rullebanebrøyting og at avisingen tok veeeldig lang tid.

Virker som de som kjører avisingsbilene ofte sitter der og venter på noe - noen som kan mer om det?

Så en halvtimes ekstra sirkling før vi fikk landet, fordi de måte brøyte på Fleland også.

Hjem forsinket tre og en halv time. Tutetid 1740. Men "forventet avgangstid" gikk først til 19.10, så 1945, så 20 og til slutt 21. Rundt kl 20 fortalte fyren i gaten at flyet da var på OSL og antakelig drev de-icing, og så kom det seg opp. Men før det; hvorfor kommer de med tidspunkter som jo åpenbart er umulige, når flyet er langt vekk? Været på OSL i går var selvsagt slik at det kunne hende flyet også ble forsinket mer enn først antatt, men jeg lurer: hva slags system styrer infoen? Skullle jo tro at de hadde oversikt over hvor flyet er til en hver tid, og dermed kan komme med et fornuftig estimat?

Men vi var jo heldige. Vi kom hjem til slutt :) En forretningsforbindelse som egentlig skulle ta tidligere fly ble først kansellert og så ombooket til noe så sent at hun bare ga beng og ringte kjente.

Jeg fikk inntrykk av at SAS hadde litt færre forsinkelser og kanselleringer, men regnet ikke på det. Kan det stemme; at SAS har flere fly og folk i backup?

På OSL i dag har SAS kansellert 16 fly, DY har kansellert null. SAS har 55% av flyene i rute, DY har fått avgårde 73% av flyene på rute, så den teorien stemmer nok ikke helt.

Mener å huske at SAS hadde adskillig flere kanselleringer enn DY i går også, men ikke så stor forskjell som i dag.

<rant>

Det var mye rart hos sas i går også, og det hopet seg nok opp hos begge med de-ice flighten som skulle returnere til osl 14.55 og 16.00 kom samtidig pga de-icingkø.

Tidligere vintre har vel sas klaget på at deres fly blir stående bak dy fly i de-ice så sgs har de-iced både dy og egne fly for å få unna køen, men tipper dette er rettet opp.

Artig dag i går. Hadde plass på sk373 Trd-Osl 1740. Var ikke veldig overrasket da jeg fikk "ny avgangstid 1900" på SMS. Så 2000, så 2100, så 2200. Fulgte med på OSL på Flight Radar og skjønte at tidene vi fikk på SMS var basert på tryllerier og gode ønsker: Vårt fly var aldri å se i noe de-ice kø før nærmere 2130. Men maskinen kom da endelig til Værnes. Veldig mange var nå klar til å komme seg hjem - men så steg temperaturen på OSL, snø ble til regn som frøs på - dere vet hvordan det er. Vi fikk høre at OSL var "stengt", men det både landet og tok av fly. Så ny beskjed: "Det viser seg nå at vi ikke har cabin crew til å fly dere tilbake til Oslo. Vi prøver å finne noen i området...." Så gikk det noen lange minutter før flyet omsider ble kansellert. Da var jeg allerede på vei inn til Trondheim og et overpriset hotellrom. Tror maskinen gikk tom tilbake til OSL med callsign SK9233.
Jeg har stor forståelse for effekten av norsk vintervær og vet at dager som i går blir kaos. Men - visste ikke SAS da flyet gikk fra OSL at crewet kom til å gå ut på tid? Kunne vi ikke fått beskjed lenge før om at det bare var å finne seg et krypinn for natten? Kom omsider til Oslo i dag tidlig med Norwegian 0830 - hørte aldri noe fra SAS før jeg ringte "Diamond Service" på morgenen og fikk høre at første ledige plass til Oslo var 1400. Hadde vel forventet å bli booket om automatisk. Jeg betaler gjerne litt ekstra for å fly SAS fordi jeg mener de har bedre kontroll på Irrops - men i går virket det som det fløt bedre hos DY. Sånn - da var sutringen over for denne gang.

Re Crew , det kan være at dette var helt marginalt, og så var man over marginene og da er det slutt og natta.

Re: Forsinkelser pga dårlig vær 22.nov

I følge NRK-værmeldinger var det kraftig vind fra sør-øst rundt Værnes i dag, men har ikke sett noen reportasjer i adresseavisen om folk som trodde de skulle dø osv. Har vært litt forsinkelser - skyldes det go-around og nytt forsøk og slik?

Har hatt noen runder i sør-østen på Værnes - har respekt for den!

Jeg fikk flyet mitt kansellert 22. nov. Merklig nok har jeg faktisk ikke fått beskjed fra Widerøe om dette enda da dog..
Det var kaos og frustrerte passasjerer på grunn av store mangel eller fravær av INFORMASJON. Kong vinter kommer hvert eneste år. Denne gangen var den meldt dager i forveien. Man må da kunne være litt forberedt. Å den som virket minst forberedt var Avinor.

I avgangshallen sto jeg i kø etter kø. NULL INFO. Å det toppet seg da SAS begynte med opplæring i å skrive hotelrekvisisjoner midt i kaoset. Det virker så utrolig uprofesjonelt av oss som står der i køen på tredje time. Regner med de har sine grunner de å, men her må det endres rutiner. Å her er informasjon veldig viktig. Om de jobber med å øke kapasitet så si det til kunden, mangler de kapasitet si det til kunden, mangler de hotel si det til kunden, mangler de en plan si det til kunden. Ikke bare anta kunden vet hva som skjer.

Men i 2017 har de fleste som jobber på en flyplass både fått en stemme og noen oppe i ett system har tilgang til en mikrofon. Jeg håper virkelig ikke det har blitt så rigide regler man ikke kan gi informasjon over høyttaleranlegg lengre?
For eksempel køen til serviceskrankene i avgangshallen som ble lange. De var lange lenge før der kom en vekter som ville se litt på køen og gikk å visket om mennesker kunne trekke litt til siden. Ovenfor 1000 mennesker jeg anslår sto i den køen som ikke visste frem og tilbake på seg selv eller køen må styres med hard hånd. Og serverer man de en kaffe eller en flaske vann også så blir de en smule blidere.

Det må da være en beredskapsplan på ett eller annet nivå man må sette igang når slike "varslede" hendelser skal skje.

Har vært med på sånt mange ganger. Like dritt hver gang. Eneste som i tillegg er sikkert er at vi gjør ALDRI godt nok arbeid, uansett hva eller hvordan vi gjør det.:crowded.ehh:spin

Humpet selv noen timer forsinket ned til OSL med SK på onsdag, hadde opprinnelig avgang 12.15, men ble 14.15 før vi kom oss avsted.

Er en av de som flyr "mye" og er veldig vant til TRD og landinger/avganger der, men må faktisk innrømme at takeoff og de første 5 min av turen kanskje var en av de mest turbulente jeg noensinne har vært med på!

Hold meg godt fast i armlenet, og føltes nestes som vi sleit med å komme oss over åsen mot Hegra, fløy lavt lenge og brukte vel faktisk en flytid på godt over 1 time nedover til OSL.

Kim

Humpet selv noen timer forsinket ned til OSL med SK på onsdag, hadde opprinnelig avgang 12.15, men ble 14.15 før vi kom oss avsted.

Er en av de som flyr "mye" og er veldig vant til TRD og landinger/avganger der, men må faktisk innrømme at takeoff og de første 5 min av turen kanskje var en av de mest turbulente jeg noensinne har vært med på!

Det snur fort på TRD, altså. Var med SK351 til OSL med avgang 10.25 (ble 10.49 i praksis) og det gikk veldig pent og pyntelig for seg.

På SK1469 videre til CPH ble avgang 13.30 forsinket til 15.10 pga. laaang kø til deicing. Men skal ikke klage, var tydeligvis heldig som kom meg i lufta. Kapteinen på SK983 til NRT var på samme flight så da var det ikke noe problem med connection til Tokyo på tross av solid forsinkelse. :p Hadde regnet med at innsjekket bagasje ble værende igjen på CPH, men neida: dukket opp på Narita den også!

Attachments

• 2017-11-22 13.25.10.jpg
    2017-11-22 13.25.10.jpg
    320.7 KB · Views: 289
Back