• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Forsinkelse med BA

LN-Capt

ScanFlyer Blue
I går hadde jeg en noe mindre positiv reiseopplevelse med BA, i den forbindelse kom jeg over et par hendelser jeg har tenkt litt på i ettertid

BA 139 LHR-BOM har oppsatt rutetid 10:15. Vi bordet flyet, en 777-300ER levert i 2010 (G-STBA) og alt så bra ut. Jeg er sterk tilhenger av BA's setekonfig i business på disse flyene så foreløpig så det ut til å bli en fin tur.
Ti min etter rutetid står vi ved gate og kapteinen kommer på høytaleren og sier at teknikere må sjekke på vingene pga for lav temp på fuelen. Dette vil ta 20-25 min. Etter nærmere tre kvarter kommer han tilbake og sier at de må se nøyere på strukturen på vingene (slik jeg forstod det) og at vi må ha tålmodighet 30 min til.

- Er det fakta at lav temp på fuelen endrer vingestrukturen når flyet står på bakken (luft temp oppgitt til +1 grad) ??

Etter en halvtimes tid kommer han tilbake med en dårlig nyhet til - de har indikasjon på feil på understellet, noe som må sjekkes av teknikere. Dette vil ta 30-40 min. Etter en time er han tilbake og sier at feilen ikke er funnet men at de fortsatt har indikasjon, og de må feilsøke videre.
Nok en halvtime går før han er på høytaleren igjen og har nok en dårlig nyhet - understellet må sjekkes av eksperter, noe som kan ta opptil to timer.
Sukk og stønn. Etterhvert åpnes baren :) og vi som sitter på first og business får utdelt noen sandwicher som blir trillet ombord.
En time og litt til går før styrmannen nok en gang beklager forsinkelsen - og sier at kapteinen har forsøkt å å få tak i catering til stakkarene bak i flyet, uten hell. Så nå er kapteinen på vei inn i terminalen for å kjøpe mat til dem....
Kort etter at jeg ser kapteinen flyr ut døren - kommer han tilbake og hiver seg inn i cockpit. Vi får nå beskjed om at teknikerene har vært i kontakt med Boeing, og etter å ha utført den første sjekken av denne typen i verden, (med stolthet i stemmen over BA-teknikernes fortreffelighet) er nå flyet klart for avgang. Ekstra fuel er tatt ombord og vi skal gi på for å ta igjen så mye som mulig. etter nok litt venting på ATC + div suser vi mot Mumbai og komforten + litt ekstra vin gjør turen i luften kort for min del.

- Pleier kapteinen å "gå i land" for å handle mat til passasjerene?? "hei, jeg skal ha ~ 200 sandwicher - tar dere amex? " har jeg aldri hørt om før iallefall

- Kan det stemme at teknikerene på LHR denne dagen utførte den første sjekken av dette slaget på en såpass vanlig flytype som 777-300ER og derfor brukte ekstra lang tid??

( vi landet 4:45 etter skjema, og da var det ikke spesielt tilfredstillende at jeg måtte vente over en time på bagasjen i den håpløse terminalen på BOM)

Forøvrig ser jeg at denne ruten også er like mye forsinket i dag, jeg trodde BA hadde såpass med materiell at de kunne komme avgårde på rute i dag selv om returmaskinen fra BOM er kraftig forsinket inn ...

Jeg lurer på hva du legger i "mindre positiv reiseopplevelse"?

Temperaturen er ikke noe man kan laste selskapet for, og personlig - selv om jeg synes forsinkelser er kjedelige - gidder jeg sjeldent å irritere meg over ting som ikke er selve selskapets skyld. Jeg ville faktisk heller vært takknemlig for at de faktisk sjekket at vinger og understell var i orden, og faktisk imponert over at kapteinen tok såpass ansvar, at han gikk for å kjøpe mat.

Ang. BA og materiell, så har de foreløpig bare tre 777-300 og disse går på forholdsvis faste ruter. Er nok enklere for de å forsinke neste avgang littegrann, enn å sette inn en -200, og måtte booke om en god del pax.

Last edited:
Ba har vel ikke tatt levering av mer enn tre av disse, og du reiste med den eldste. ;) Så slingringsmonnet er nok beskjedent hvis bookingtallene var høye.

Tilfeller av at pilotene har handlet mat til paxen finnes ... selv har jeg også tømt en 'foodcourt' for smørbrød og 'løsmat' i mine glade charterdager.

Jeg lurer på hva du legger i "mindre positiv reiseopplevelse"?

Temperaturen er ikke noe man kan laste selskapet for, og personlig - selv om jeg synes forsinkelser er kjedelige - gidder jeg sjeldent å irritere meg over ting som ikke er selve selskapets skyld. Jeg ville faktisk heller vært takknemlig for at de faktisk sjekket at vinger og understell var i orden, og faktisk imponert over at kapteinen tok såpass ansvar, at han gikk for å kjøpe mat.

Det jeg mente var at total opplevelsen ikke var positiv - med nærmere fem timer forsinkelse inn til BOM og etterpå stå ved båndet å vente over en time på bagasjen = mindre positiv reiseopplevelse. Det spiller i så måte ingen rolle årsaken til forsinkelsen. Jeg er veldig glad for at BA tar sikkerheten seriøst og utfører alle nødvendige sjekker - men man må jo ta utgangspunkt i at flyet skal gå på oppsatt rutetid, ikke sant? Som jeg også skriver - selve flyturen var meget komfortabel og fin.
Jeg laster ikke BA for temperaturen heller, jeg lurer på om det kan være tilfelle at strukturen på vingene endrer seg pga lav fuel temp.
Ang kapteinens forøk på matkjøp; jeg sier ingenting om at det ikke var positivt, jeg bare lurer på om det er vanlig i slike sammenhenger?

Ang. BA og materiell, så har de foreløpig bare tre 777-300 og disse går på forholdsvis faste ruter. Er nok enklere for de å forsinke neste avgang littegrann, enn å sette inn en -200, og måtte booke om en god del pax.

Nå synes ikke jeg at en planlagt forsinkelse på over fem timer er å betegne som littegrann, og pax som skulle reise fra BOM dagen etter fikk beskjed av BA at de måtte komme til flyplassen til vanlig tid. Alle som har vært på BOM vet at en natt ekstra her ikke akkurat er drømmen.

Ba har vel ikke tatt levering av mer enn tre av disse, og du reiste med den eldste. ;) Så slingringsmonnet er nok beskjedent hvis bookingtallene var høye.

Tilfeller av at pilotene har handlet mat til paxen finnes ... selv har jeg også tømt en 'foodcourt' for smørbrød og 'løsmat' i mine glade charterdager.

Hvordan bookingtallene var dagen etter vet jeg ikke noe om, men flyvningen jeg var med var stapp full i alle klaser så vidt jeg forstod.
Kan ikke skjønne at en BA flight fra LHR ikke kan organisere mat på en bedre måte en at kapteinen løper rundt i terminalen og handler. Hadde det vært på en hvilken som helst flyplass uten BA tilstedeværelse, så kunne jeg skjønt det. Men på LHR ?

Back