I går hadde jeg en noe mindre positiv reiseopplevelse med BA, i den forbindelse kom jeg over et par hendelser jeg har tenkt litt på i ettertid
BA 139 LHR-BOM har oppsatt rutetid 10:15. Vi bordet flyet, en 777-300ER levert i 2010 (G-STBA) og alt så bra ut. Jeg er sterk tilhenger av BA's setekonfig i business på disse flyene så foreløpig så det ut til å bli en fin tur.
Ti min etter rutetid står vi ved gate og kapteinen kommer på høytaleren og sier at teknikere må sjekke på vingene pga for lav temp på fuelen. Dette vil ta 20-25 min. Etter nærmere tre kvarter kommer han tilbake og sier at de må se nøyere på strukturen på vingene (slik jeg forstod det) og at vi må ha tålmodighet 30 min til.
- Er det fakta at lav temp på fuelen endrer vingestrukturen når flyet står på bakken (luft temp oppgitt til +1 grad) ??
Etter en halvtimes tid kommer han tilbake med en dårlig nyhet til - de har indikasjon på feil på understellet, noe som må sjekkes av teknikere. Dette vil ta 30-40 min. Etter en time er han tilbake og sier at feilen ikke er funnet men at de fortsatt har indikasjon, og de må feilsøke videre.
Nok en halvtime går før han er på høytaleren igjen og har nok en dårlig nyhet - understellet må sjekkes av eksperter, noe som kan ta opptil to timer.
Sukk og stønn. Etterhvert åpnes baren
og vi som sitter på first og business får utdelt noen sandwicher som blir trillet ombord.
En time og litt til går før styrmannen nok en gang beklager forsinkelsen - og sier at kapteinen har forsøkt å å få tak i catering til stakkarene bak i flyet, uten hell. Så nå er kapteinen på vei inn i terminalen for å kjøpe mat til dem....
Kort etter at jeg ser kapteinen flyr ut døren - kommer han tilbake og hiver seg inn i cockpit. Vi får nå beskjed om at teknikerene har vært i kontakt med Boeing, og etter å ha utført den første sjekken av denne typen i verden, (med stolthet i stemmen over BA-teknikernes fortreffelighet) er nå flyet klart for avgang. Ekstra fuel er tatt ombord og vi skal gi på for å ta igjen så mye som mulig. etter nok litt venting på ATC + div suser vi mot Mumbai og komforten + litt ekstra vin gjør turen i luften kort for min del.
- Pleier kapteinen å "gå i land" for å handle mat til passasjerene?? "hei, jeg skal ha ~ 200 sandwicher - tar dere amex? " har jeg aldri hørt om før iallefall
- Kan det stemme at teknikerene på LHR denne dagen utførte den første sjekken av dette slaget på en såpass vanlig flytype som 777-300ER og derfor brukte ekstra lang tid??
( vi landet 4:45 etter skjema, og da var det ikke spesielt tilfredstillende at jeg måtte vente over en time på bagasjen i den håpløse terminalen på BOM)
Forøvrig ser jeg at denne ruten også er like mye forsinket i dag, jeg trodde BA hadde såpass med materiell at de kunne komme avgårde på rute i dag selv om returmaskinen fra BOM er kraftig forsinket inn ...
BA 139 LHR-BOM har oppsatt rutetid 10:15. Vi bordet flyet, en 777-300ER levert i 2010 (G-STBA) og alt så bra ut. Jeg er sterk tilhenger av BA's setekonfig i business på disse flyene så foreløpig så det ut til å bli en fin tur.
Ti min etter rutetid står vi ved gate og kapteinen kommer på høytaleren og sier at teknikere må sjekke på vingene pga for lav temp på fuelen. Dette vil ta 20-25 min. Etter nærmere tre kvarter kommer han tilbake og sier at de må se nøyere på strukturen på vingene (slik jeg forstod det) og at vi må ha tålmodighet 30 min til.
- Er det fakta at lav temp på fuelen endrer vingestrukturen når flyet står på bakken (luft temp oppgitt til +1 grad) ??
Etter en halvtimes tid kommer han tilbake med en dårlig nyhet til - de har indikasjon på feil på understellet, noe som må sjekkes av teknikere. Dette vil ta 30-40 min. Etter en time er han tilbake og sier at feilen ikke er funnet men at de fortsatt har indikasjon, og de må feilsøke videre.
Nok en halvtime går før han er på høytaleren igjen og har nok en dårlig nyhet - understellet må sjekkes av eksperter, noe som kan ta opptil to timer.
Sukk og stønn. Etterhvert åpnes baren
En time og litt til går før styrmannen nok en gang beklager forsinkelsen - og sier at kapteinen har forsøkt å å få tak i catering til stakkarene bak i flyet, uten hell. Så nå er kapteinen på vei inn i terminalen for å kjøpe mat til dem....
Kort etter at jeg ser kapteinen flyr ut døren - kommer han tilbake og hiver seg inn i cockpit. Vi får nå beskjed om at teknikerene har vært i kontakt med Boeing, og etter å ha utført den første sjekken av denne typen i verden, (med stolthet i stemmen over BA-teknikernes fortreffelighet) er nå flyet klart for avgang. Ekstra fuel er tatt ombord og vi skal gi på for å ta igjen så mye som mulig. etter nok litt venting på ATC + div suser vi mot Mumbai og komforten + litt ekstra vin gjør turen i luften kort for min del.
- Pleier kapteinen å "gå i land" for å handle mat til passasjerene?? "hei, jeg skal ha ~ 200 sandwicher - tar dere amex? " har jeg aldri hørt om før iallefall
- Kan det stemme at teknikerene på LHR denne dagen utførte den første sjekken av dette slaget på en såpass vanlig flytype som 777-300ER og derfor brukte ekstra lang tid??
( vi landet 4:45 etter skjema, og da var det ikke spesielt tilfredstillende at jeg måtte vente over en time på bagasjen i den håpløse terminalen på BOM)
Forøvrig ser jeg at denne ruten også er like mye forsinket i dag, jeg trodde BA hadde såpass med materiell at de kunne komme avgårde på rute i dag selv om returmaskinen fra BOM er kraftig forsinket inn ...