Fornebu 1 Mai 2006

Someone

Moderator
Medlem
Siden Oktober 1998 har jeg flere ganger passert gamle Fornebu, men idag bestemte jeg meg for å ta med meg kameraet og gå rundt på området for å finne rester etter en forsvunnen flyplass:

Både Braathens Safe of Busy Bee har lagt igjen sine spor langt inne på Snarøya:

FBU29.jpg

FBU30.jpg

FBU31.jpg


Gamle SAS hangaren:
FBU1.jpg



Bilder av Terminal bygget fra forskjellige vinkel slik det ser ut idag:

FBU2.jpg

FBU3.jpg

FBU4.jpg

FBU10.jpg

FBU12.jpg

FBU18.jpg

FBU19.jpg


Edit: rettet fil i overskriften
 
Replying to Topic 'Fornebu 1 Mai 2006'

Noen har glemt igjen en vogn:
FBU5.jpg


Ikke lenger en strøm av biler og taxier med passasjerer som skal rekke flyet
FBU6.jpg


Her stod engang bagsjetrallene
FBU7.jpg


hmmm tviler på jeg kommer til noe fly ved å følge disse:
FBU8.jpg

FBU15.jpg



Her hvor SK907 pleide å gå fra bygges Aker Hus
FBU9.jpg


Toppen på parkeringshuset
FBU11.jpg


Parkeringshuset er forsatt ibruk, men stort sett kun 4. etasje:
FBU14.jpg


Ett tomt parkeringshus kan brukes til så mangt som f.eks rulleskøyter som han her gjør:
FBU16.jpg


Disse EB poengene har nok gått ut på date for lenge siden
FBU17.jpg


Den gangen det het Luftfartsverket og ikke Avinor
FBU20.jpg


Mer Aker Hus som blir det nye hovedkontoret til Aker, Aker Kværner, Aker Yards, Aker Drilling, Aker etc......når det står ferdig desember 2007
FBU21.jpg


Herfra dro jeg for første gang til USA som 10 åring i 1993 med SK907
FBU22.jpg


Ankomst fra hvor da?
FBU24.jpg



En velkjent trapp som millioner har brukt:
FBU25.jpg

FBU26.jpg


Stille i rusegropa
FBU27.jpg
 
Replying to Topic 'Fornebu 1 Mai 2006'

Flott reportasje!! Ble jo nesten nostalgisk av å se på det nest siste der. Minnene strøymer på..., for å si det slik.:)
 
Replying to Topic 'Fornebu 1 Mai 2006'

Rakk aldri å fly noe særlig fra FBU selv, men det er spesielt å se disse bildene av hvordan tiden på en måte stoppet der ute i 98...
 
Replying to Topic 'Fornebu 1 Mai 2006'

Dette fikk frem mange minner... Bagasjevognene med reklame for Bennett sier jo sitt - de har siden byttet navn til BTI Nordis og nå sist HRG Nordic...
 
Replying to Topic 'Fornebu 1 Mai 2006'

Jeg må tilstå at jeg har vært inne på tanken på å "frigjøre" skiltet på 38, men det er av så cheapo kvalitet...
 
Replying to Topic 'Fornebu 1 Mai 2006'

Uansett kvalitet - det hadde vært noe å ha på veggen. Mang en flott flytur startet eller ble avsluttet i gate 38.
 
Replying to Topic 'Fornebu 1 Mai 2006'

Flott serie - likte alt sammen jeg. Fornebu var en flott flyplass der den lå noen få minutter fra sentrum med Taxi. Bildet av Busy Bee "bia" fikk frem en liten klump i halsen. Reiste mye med Busy Bee da jeg var i militæret.
 
Replying to Topic 'Fornebu 1 Mai 2006'

Husker jeg som liten unge syntes glassvinduet var såååå svært! Tiden forandrer perspektiv på ting...

Hva hette gaten som lå aller lengst "til venstre"? Det ble mange turer fra den gaten som UM. Reise alene, det var stas det!
 
Akk ja sann. Tiden går - og "gjensidige består" - påstår historien.

Men - vi som levde våre voksne liv på denne kjære gamle flyplassen, har litt vanskelig for å begripe at det ble slutt. 7 oktober 1998 var jeg i sjokktilstand.

Veldig rart nå å kjøre med bil over tarmac foran terminalen, der man før ikke kunne bevege seg uten fargekodet adgangskort.

JADA - jeg VET at TIDENE FORANDRER SEG, men det MÅ være LOV å FÅ VONDT!!!
 
Når jeg reiste med Mamma til Kirkenes så var vi altid tidlig ute på Fornebu.. jeg pleide og stå i det trappa å se på fly som kom og gikk.. likte spesielt SAS sine DC9 og md er...:cry:
Det var så intimt på FBU. man kom så nært alt der.. det var der drømmen om å jobbe på flyplass ble skapt.. vil ikke si OSL er det samme men den er fin den også...^_^
 
Har også mange miner fra gamle FBU. Bla. annet jeg var ute og fløy og måte ned på FBU og fuele og parkerte ved siden av den internationale OL komite da de skulle ut og se på Lillehammer og distriktene med en HS sikorsky. Satt ved siden av Stoltenberg da han var AUF leder. Var ombord i Partnair maskinen som havarerte, fløy med maskinen senere fra BDU til BGO. En tur med Lufthansa 737-200 til tyskland. Var oppi tårnet og radar på flyplassen. Vært ute og reist med fly venner og vi har besøkt Killen og sett på sjøflymiljøet. Synd flyplassen er nedlagt hadde vært en kjempe plass viss den hadde vært i bruk idag.
 
Ja dette bringer tilbake mange gode minner fra barndommen! Var så heldig å fly veldig ofte derifra, både innlands og utlands og som UM. :cry:
Men snakk om at ola pottit greier å ødelegge en fult brukbar flyplass, isteden for å bruke den som en city flyplass slik Bomma er i dag! Og itillegg at privatflyver miljøet slapp å bli spredd for vildensky og blitt så til de grader overkjørt og voldtatt slik det er idag... Må jo pokker meg opp til ENKJ for å fly litt jo! Men men, sånn går det når byrokrater og de rike på Nesøen får vilja si... men det er ikke noe jeg kan gjøre med det idag....:(
 
greier å ødelegge en fult brukbar flyplass, isteden for å bruke den som en city flyplass

Jamen kjære - det dreier seg alltid om PÆNG, vettu!

Tomter på Snarøya er indrefilet og tilsvarende priset, de som erverver sådant land er pengesterke og vil gi kommunen gode inntekter (etter at beboerne har bekostet infrastrukturen). Så landingsavgifter fra småflytrafikk ville blitt mini-peanuts i forhold.

Dessuten måtte man unngå konkurranse med nyflyplassen som kosta NOK som det var... Pluss at tomtesalget var innkalkulert i budsjettet for OSL, så det toget gikk tidlig på 90-tallet. Pængan rår! Alltid. Overalt.

:old
 
Oslo er for liten 2 flyplasser. Og dessuten mener jeg at det er bedre at de nå bygger ut Fornebu til en ny by fremfor å ha det som småflyplass når man ser det fra ett samfunnøkonomisk perspektiv og ikke bare gjennom øynene til oss flyintereserte

:white
 
Nå bør vel snart turen og bilden tas på nytt...mye som skjer der ute i disse dager...
 
Back
Top