Norwegian i en av sine presentasjoner angir drivstoff-forbruket til sine nye 737-800W til 1,86 l / 100 km og passasjersete i gjennomsnitt. En gjennomsnitlig sektor for Norwegian ligger mellom 900 og 1000 km, så la oss ta en liten sammenligning mellom bil og fly.
Her i Norge er det en sektor som tilsvarer sånn noenlunde en slik gjennomsnitssektor og det er OSL-EVE. En great circle avstand mellom OSL og EVE er 963 km, men siden det ikke flys direkte så legger vi på 5% i avstand. Da blir flydd distanse 1010 km. Norwegian har vanligvis en kabinfaktor på 78%, så forbruket blir 1,86/0,78 = 2,38 l/100 km og flydd passasjer.
Da får vi regne ut hvor mange liter jetfuel som hver passasjer forbruker mellom OSL og EVE:
VB738 = 2,38 l/100 km x 1010 km = 24,1 liter drivstoff
Så får vi ta for en normal dieselbil, og det normale forbruket på langkjøring ligger vel rundt 6 l diesel / 100 km. Avstanden på vei er ikke så rett som i luften, derfor har jeg latt Tomtommen gjort utregning av avstanden mellom Gardermoen og Evenes. Resultatet av dette var 1410 km (via Narvik).
Da kan vi se på forbruket av diesel det vil bli på kjøreturen mellom Gardermoen og Evenes:
VDieselbil = 6 l / 100 km x 1410 km = 84,6 liter drivstoff
Med andre ord må det være gjennomsnittlig 3,5 person i bilen for å være like energieffektiv som en B738.
Da har vi ikke pratet om tidforskjell mellom bil og fly, men i ren flytid er det en time og 40 minutter mens det i følge Tomtommen tar 20 timer og 26 minutter med bil.
Norwegian indikerer også forbruket til en 737-300 til å være 23% høyere enn for en 737-800W. For en MD-80 ligger forbruket 33% høyere enn for 738W.
Sitter på en del flere tall på forbruk, men disse er tilpasset selskapers forskjellige bruk (sektorlengder/antall seter/kabinfaktor), men generelt kan en si at Airbus A321 er omtrentlig sammenlignbar med B738W. A320 har noen få prosent større forbruk enn B738W, men et par prosent mindre forbruk enn B73G. B736 har mellom 10 og 15% større forbruk enn DYs B738W, mens SAS' B735 er nesten på nivå med samme selskaps MD-82. En Boeing 757-200 forbruker i charterdensitet nesten 10% mer enn DYs B738W.