Forandringer angående setereservasjon fra 15.01

737-405

ScanFlyer Gold
Forandringer angående setereservasjon fra 15.01

Fra 15.1.2010 innfører Norwegian dette angående seteplassering:

"Dersom du ikke reserverer sete vil det bli automatisk tildelt. Fom 15.01.2010 vil automatisk tildelt sete ikke kunne endres ved innsjekk. Dette gjelder Lavprisbilletter."

Her mener jeg at Norwegian skyter seg selv i foten. Skal man ikke lengre kunne velge sete ved innsjekk, "tvinger" man nærmest de reisende til å betale dette gebyret på 40,- kr. I tillegg kan ikke reisende på lavprisbilletter velge seter blant de 5 -6 første radene. Og hvem av oss blir glade for å tilbringe opptil to timer i et trangt midtsete med attpåtil dårlig beinplass til for eksempel Tromsø, Harstad, Bardufoss osv :cry: ?

Kjør debatt !
 
Re: Forandringer angående setereservasjon fra 15.01

Vil også tippe at dette gir bedre forutsigbarhet for de som allerede har bestilt et sete. Dette er jo til tider et problem i dag.
 
Re: Forandringer angående setereservasjon fra 15.01

SAS ga lenge gaver til Norwegian, nå gir Norwegian stadig flere gaver til SAS ...
 
Re: Forandringer angående setereservasjon fra 15.01

Fra 15.1.2010 innfører Norwegian dette angående seteplassering:

"Dersom du ikke reserverer sete vil det bli automatisk tildelt. Fom 15.01.2010 vil automatisk tildelt sete ikke kunne endres ved innsjekk. Dette gjelder Lavprisbilletter."

Her mener jeg at Norwegian skyter seg selv i foten. Skal man ikke lengre kunne velge sete ved innsjekk, "tvinger" man nærmest de reisende til å betale dette gebyret på 40,- kr. I tillegg kan ikke reisende på lavprisbilletter velge seter blant de 5 -6 første radene. Og hvem av oss blir glade for å tilbringe opptil to timer i et trangt midtsete med attpåtil dårlig beinplass til for eksempel Tromsø, Harstad, Bardufoss osv :cry: ?

Kjør debatt !

Nei , jeg kan ikke se at DY skyter seg selv i foten. Kundene har et valg.
Vil du spare 40kr eller 80 for tur-retur er det bare å få tildelt sete ved gate.
Det skulle bare mangle at de som har betalt de dyreste billettene skulle få anledning til å benytte de fremste radene.
Igjen kundenes valg med hensyn til valg av billett type.
Jeg tror de fleste er tilfreds med et midtsete så lenge de er klar over hvilket produkt de har kjøp, eller hvor billig de har fått kjøpt billetten.
Har du forsøkt et midtsete på lokaltog til Kongsberg?
Ser du noen skriverier på nettet av disse brukerne?
Get real!
 
Re: Forandringer angående setereservasjon fra 15.01

Nei , jeg kan ikke se at DY skyter seg selv i foten. Kundene har et valg.
Vil du spare 40kr eller 80 for tur-retur er det bare å få tildelt sete ved gate.
Det skulle bare mangle at de som har betalt de dyreste billettene skulle få anledning til å benytte de fremste radene.
Igjen kundenes valg med hensyn til valg av billett type.
Jeg tror de fleste er tilfreds med et midtsete så lenge de er klar over hvilket produkt de har kjøp, eller hvor billig de har fått kjøpt billetten.
Har du forsøkt et midtsete på lokaltog til Kongsberg?
Ser du noen skriverier på nettet av disse brukerne?
Get real!

Greit at de som betaler mest får de fremste radene, men det faktum at man ikke lenger kan velge sete er selvsagt negativt - og et trekk for å få flere til å betale 40kr for setereservasjon.
Selv er jeg over 1,90 og setter pris på å slippe midtsete.
Sammenligningen med lokaltoget til Kongsberg er jo bare tull. Uansett om NSB hadde hatt 3, 4 eller 9 seter i bredden, så hadde man ikke hatt noe annet togalternativ. På de fleste strekninger med fly har man faktisk konkurranse og kan velge noe annet.
 
Re: Forandringer angående setereservasjon fra 15.01

Ok, ser den.

Uansett: Med kredittkortgebyr, baggasjegebyr og nå setegebyr (hvis man vil slippe midtsete), så tar NAS nok et skritt i retning Ryanair.

Personlig synes jeg det er trist, men folk flest bryr seg kanskje ikke nevneverdig.
 
Re: Forandringer angående setereservasjon fra 15.01

Og der fikk jeg enda litt mindre lyst å fly Norwegian.
 
Re: Forandringer angående setereservasjon fra 15.01

Dette er et dårlig forsøk fra Norwegian på å få flere til å svelge setereservasjonsgebyret. De gangene jeg flyr Norwegian - ble en god del i 2009 - reserverer jeg aldri sete. Ved innsjekk kunne velge meg et sete som passet mitt behov. Praktisk og gratis. Nå blir det langt mindre aktuelt å fly Norwegian for mitt vedkommende - jeg gidder ikke at et datasystem skal plassere meg på et midtsete på rad 30.

Hvis Norwegian først og fremst ville at denne endringen skulle gavne fullprispassasjerer, kunne de bare blokkert den fremste delen av kabinen (slik SAS gjør).
 
Re: Forandringer angående setereservasjon fra 15.01

Ja det bliver da et mere og mere skrabet produkt. Endnu et argument for at vælge andre flyselskaber..
 
Re: Forandringer angående setereservasjon fra 15.01

Hmm, personlig syns jeg det føles bedre å betale litt mere for selve billetten og slippe gebyrene.. Jeg skal bestillle en tur for 2 vokse, 1 barn og 1 spebarn i slutten av januar. Om jeg velger NAX blir det endel avvgifter... 2 leg hver vei og 3 kolli. Det blir 12 bagasjegebyr og 12 (eller 8 setegebyr, barn trenger ikke?) Alternativet blir vel at man får midtsete med 0,5-åring og to seter et helt annet sted for de to siste.. Så skal jo 3-åringen ha løvemat når hun flyr, tom. når vi flyr Piper :p

Samtidig har jeg til nå tenkt at setegebyret er noe tull siden man får velge ved innsjekk.. Det er vel den tankegangen de vil komme til livs.. På jobben bestiller de gjerne billigste reise, jeg vil ikke at det skal bli vane at jeg fåt midtsete!
 
Re: Forandringer angående setereservasjon fra 15.01

Jeg ser poenget ditt OJB ! De som betaler mest for billettene bør få sitte fremst.

Men som ILS2 skriver - dette kunne vært gjort langt smidigere med å blokkere de første radene slik som konkurrenten gjør og la "røkla "velge seter blant det som er igjen. Det har jeg ingen problemer med!!

Poenget mitt er at denne saken kommer i tillegg til mye annet DY har innført i det siste.. For mitt eget vedkommende har jeg ikke anledning til å reservere sete da det er oppdragsgver som bestiller..
 
Re: Forandringer angående setereservasjon fra 15.01

Dette stemmer jo ikke. Bestiller en 4 billetter i en felles booking, så blir ikke disse spredd rundt i flyet. Dette er gjentatt utallige ganger her på forumet. Dere blir kanskje plassert en annen plass enn dere ønsker, men dere blir plassert samlet.

EDIT: Denne var ment til JohnnyEagle
 
Re: Forandringer angående setereservasjon fra 15.01

Bestiller nesten alltid DY-billettene mine gjennom Berg-Hansen (reisebyrået jobben bruker) og der er allerede setereservasjon og bagasje inkludert i reservasjonen automatisk. At det svært ofte fører til at billetten koster det samme som med SK (og gjerne mer), blir en annen diskusjon.
 
Re: Forandringer angående setereservasjon fra 15.01

Den enkelte får vel gjøre seg opp en mening om hva som er en god løsning for seg selv. Av og til velger jeg DY, og av og til velger jeg SK/Star. Jeg velger alltid å betale for sete, og betaler for bag når jeg har behov for det. Det eneste gebyret jeg misliker hos DY er kredittkortgebyret (fordi prisen virker urimelig), og jeg synes heller ikke bookingprosessen er noe særlig mer komplisert enn hos f.eks. SK.

Jeg evner å gjøre en vurdering av ulemper og fordeler hos de ulike tilbyderne av transport, og det regner jeg med at de fleste andre også klarer. Gebyrene til f.eks. DY kommer ikke som noen overraskelse når jeg booker med dem, og jeg vil gjette på at de fleste som flyr med DY har fått med seg at det er gebyrer knyttet til ulike tjenester.

At dette gebyret gjør SK til en mer attraktiv tilbyder vil jeg tro er riktig for en del kunder, mens andre ikke vil bry seg i det hele tatt.
 
Re: Forandringer angående setereservasjon fra 15.01

At det svært ofte fører til at billetten koster det samme som med SK (og gjerne mer), blir en annen diskusjon.

Nå vet ikke jeg hvor du flyr, men på fleksible billetter på f.eks. TOS-OSL så har jeg ikke sett at DY har vært dyrere enn SK på tilsvarende billetter (at det finnes billigere SAS billetter enn DY fleks er en annen sak).
 
Re: Forandringer angående setereservasjon fra 15.01

Vil også tippe at dette gir bedre forutsigbarhet for de som allerede har bestilt et sete. Dette er jo til tider et problem i dag.

Kjøper ikke helt den. Automatisk tildelt sete er jeg enig i er bra, men å ikke ha muligheten til å endre et automatisk tildelt sete ved innsjekk, hva er poenget med det? Seter som er kjøpt og reservert er jo allerede blokkert, så det ødelegger ikke forutsigbarheten. Dette gjøres nok bare for å dra inn mer gebyrer...
 
Re: Forandringer angående setereservasjon fra 15.01

Kjøper ikke helt den. Automatisk tildelt sete er jeg enig i er bra, men å ikke ha muligheten til å endre et automatisk tildelt sete ved innsjekk, hva er poenget med det? Seter som er kjøpt og reservert er jo allerede blokkert, så det ødelegger ikke forutsigbarheten. Dette gjøres nok bare for å dra inn mer gebyrer...

Det tror jeg du har rett i. De som verdsetter muligheten til å velge sete vil finne det mer aktuelt å betale gebyret enn å risikere å bli seated en sted man ikke liker når man ikke har muligheten til å velge sete ved innsjekk. Dette er en form for prisdiskriminering, som flyselskapene har drevet med som prinsipp i lange tider (selv om man har ulike aspekter man differensierer langs).
 
Re: Forandringer angående setereservasjon fra 15.01

Nå vet ikke jeg hvor du flyr, men på fleksible billetter på f.eks. TOS-OSL så har jeg ikke sett at DY har vært dyrere enn SK på tilsvarende billetter (at det finnes billigere SAS billetter enn DY fleks er en annen sak).

Har faktisk ikke flydd OSL-TOS ennå, men skal teste det utpå vinteren tenker jeg :) Flyr oftest fra OSL til BGO, TRD og SVG.
På fleksible billetter er DY gjennomgående billigere enn SK (når de på mange av destinasjonene har lavere frekvens og, så skulle det egentlig bare mangle - men det er også en annen diskusjon), men på lavpris/happy så er forskjellen minimal eller ikke-eksisterende. Jeg reiser som regel minst den ene veien på laveste tilgjengelige priskategori, da jeg vanligvis greit klarer å planlegge jobbreisene mine såpass.
 
Last edited:
Back
Top