For tungt for Chios-take off

AirbusTrond

ScanFlyer Mile High Club
En kollega forteller om flott, nytt fly fra Chios lørdag. Med "slike tupper på vingene", og at det luktet nytt fly.

Imidlertid var flyet for tungt. Beskrevet som en kombinasjon av for mye drivstoff, bagasje og passasjerer. Først ble det skissert en løsning om å sende bagasjen separat, men dette ble forkastet. Deretter ble det antydet at 25 personer skulle gå ut av flyet, mens resten ble med opp i lufta for å brenne fuel. Men dette vakte litt misnøye, så alle ble satt av. Flyet måtte forbrenne drivstoff i lufta ca 20 minutter før det var akseptabelt. Deretter var det ombordstigning. Men det ble deretter mellomlanding i Malmø for drivstoffylling. Totalt 5 timers forsinkelse. Stemningen beskrives som god, til tross for at en del gikk glipp av kveldens fotballkamper. Inkludert kapteinen, som fleipet med at han gikk glipp av Rosenborg-kampen.

Ikke greit med de korte rullebanene på de greske øyer...

Edit: Det var lørdag, ikke i går.
 
Høres ut som noen har vært litt uheldige med flåteplanlegginga...sånt burde de vel kunne regnet ut på forhånd?
 
Originally posted by Norwegian tilhenger

Dette må vel ha vært LN- RRA eller RRB ?

Ja, det var et av disse. Glemte å skrive at det var et SAS-fly.

Skjønner ikke helt hvofor de ikke klarte å beregne dette. Det er vel ikke noe som skjer ofte?
 
Kan vel gjerne ha noe med flåteplanleggingen å gjøre og at det gjerne har vært satt opp en annen masking..!
Heldigvis tror jeg at dette ikke skjer altfor ofte, men det hender nok at flyselskapene må omdisponere materiell, noe som kan få uheldige følger for en gruppe passasjerer..

Så sent som i sommer var jeg med på at SK 260 fra BGO til OSL var overbooket :huh:

Skulle opprinnelig gått en -500 maskin, men plutselig stod det en -600 med europakonfig på gaten..

6 timer ventetid for de som takket ja til kompensasjonen..
 
Dog kan det bli lønsomt med en slik "denied boarding compensation", i alle fall hvis man faktisk har tid til å vente på neste fly..
 
Originally posted by AirbusTero

Ikke greit med de korte rullebanene på de greske øyer...

Rullebanen på Chios er jo veldig kort, og visstnok er det steile grunneiere som hindrer at flyplassen blir bygd ut. Man har kanskje ikke ekspropriasjons-muligheter i Hellas?
 
Originally posted by Fly high

Originally posted by AirbusTero

Ikke greit med de korte rullebanene på de greske øyer...

Rullebanen på Chios er jo veldig kort, og visstnok er det steile grunneiere som hindrer at flyplassen blir bygd ut. Man har kanskje ikke ekspropriasjons-muligheter i Hellas?

Er nok litt mere tungrodd i Hellas enn i Norge ja.... husker med gru alle papirene som skulle stemples og fylles ut bare for et enkelt giftermål i fjor....
 
Det minner meg litt om noen av charterdestinasjonene våre om sommeren. På de greske øyene er det gjerne endel vind og på de korteste banene er det egentlig kalkulert med at man har endel motvind for take-off. Hvis den uteblir blir blir man nødt til å sette igjen endel bagasje, evt. fly til en annen plass for å fuele.
På Brac i Kroatia utgjør forskjellen på vindstille og 5 knop vind i halen ca. 3000 pund på MTOM, noe som fort gjør seg merkbart på en Q400.
Det blir en vurdering om man skal selge flere seter og risikere å sette igjen bagasje avogtil, evt. mellomlande for refueling eller ha flere tomme seter på flighten i utgangspunktet.
 
Og så var det LN-RRA som fikk "skylden" for dette.
Den var også planlagt å gå denne ruten på Lørdag ,så det må være noen som har gjort en regnefeil her under planleggeing slik at det ble for mye fuel ombord.
 
Originally posted by CFM

Det minner meg litt om noen av charterdestinasjonene våre om sommeren. På de greske øyene er det gjerne endel vind og på de korteste banene er det egentlig kalkulert med at man har endel motvind for take-off. Hvis den uteblir blir blir man nødt til å sette igjen endel bagasje, evt. fly til en annen plass for å fuele.
På Brac i Kroatia utgjør forskjellen på vindstille og 5 knop vind i halen ca. 3000 pund på MTOM, noe som fort gjør seg merkbart på en Q400.
Det blir en vurdering om man skal selge flere seter og risikere å sette igjen bagasje avogtil, evt. mellomlande for refueling eller ha flere tomme seter på flighten i utgangspunktet.


Jobber du i Austrian Group? Sender de 777-200 på noen sydendestinasjoner fremdeles eller?
 
Originally posted by Fry

Originally posted by CFM

Det minner meg litt om noen av charterdestinasjonene våre om sommeren. På de greske øyene er det gjerne endel vind og på de korteste banene er det egentlig kalkulert med at man har endel motvind for take-off. Hvis den uteblir blir blir man nødt til å sette igjen endel bagasje, evt. fly til en annen plass for å fuele.
På Brac i Kroatia utgjør forskjellen på vindstille og 5 knop vind i halen ca. 3000 pund på MTOM, noe som fort gjør seg merkbart på en Q400.
Det blir en vurdering om man skal selge flere seter og risikere å sette igjen bagasje avogtil, evt. mellomlande for refueling eller ha flere tomme seter på flighten i utgangspunktet.


Jobber du i Austrian Group? Sender de 777-200 på noen sydendestinasjoner fremdeles eller?

Ligger bilder ute fra Madeira Funchal ihvertfall.
Og så det selv på Fuerteventura i våres. ( April mnd )

Airbus 330.
 
Originally posted by AirbusTero

En kollega forteller om flott, nytt fly fra Chios lørdag. Med "slike tupper på vingene", og at det luktet nytt fly.

Imidlertid var flyet for tungt. Beskrevet som en kombinasjon av for mye drivstoff, bagasje og passasjerer. Først ble det skissert en løsning om å sende bagasjen separat, men dette ble forkastet. Deretter ble det antydet at 25 personer skulle gå ut av flyet, mens resten ble med opp i lufta for å brenne fuel. Men dette vakte litt misnøye, så alle ble satt av. Flyet måtte forbrenne drivstoff i lufta ca 20 minutter før det var akseptabelt. Deretter var det ombordstigning. Men det ble deretter mellomlanding i Malmø for drivstoffylling. Totalt 5 timers forsinkelse. Stemningen beskrives som god, til tross for at en del gikk glipp av kveldens fotballkamper. Inkludert kapteinen, som fleipet med at han gikk glipp av Rosenborg-kampen.

Ikke greit med de korte rullebanene på de greske øyer...

Edit: Det var lørdag, ikke i går.

Det kunne sjå ut som Sterling gav blaffen i å brenne fuel på ein take-off frå Greske Samos då eg observerte take-offen. Kort rullebane, og take-off starta heilt i enden av rullebanen, og det var liksom så det ikkje skulle klare å løfte seg opp......

OY_SEC_IMG_4921_200.jpg
OY_SEC_IMG_4925_200.jpg
OY_SEC_IMG_4930_200.jpg


Edit: Enden av rullebanen skimtes i bilde nr 3, dvs den er der. Forøvrig, det var synd kapteinen ikkje fekk sjå norges beste lag, BRANN, banke RBK i søla :colgate:
 
Originally posted by zico77

Det kunne sjå ut som Sterling gav blaffen i å brenne fuel på ein take-off frå Greske Samos då eg observerte take-offen. Kort rullebane, og take-off starta heilt i enden av rullebanen, og det var liksom så det ikkje skulle klare å løfte seg opp......

OY_SEC_IMG_4921_200.jpg
OY_SEC_IMG_4925_200.jpg
OY_SEC_IMG_4930_200.jpg

Man det kan vel også være at NB kapteinen ønsker å bruke mest mulig rullebane slik at hastigheten ble høyere ved take-off?
 
Originally posted by Someone

Originally posted by zico77

Det kunne sjå ut som Sterling gav blaffen i å brenne fuel på ein take-off frå Greske Samos då eg observerte take-offen. Kort rullebane, og take-off starta heilt i enden av rullebanen, og det var liksom så det ikkje skulle klare å løfte seg opp......

OY_SEC_IMG_4921_200.jpg
OY_SEC_IMG_4925_200.jpg
OY_SEC_IMG_4930_200.jpg

Man det kan vel også være at NB kapteinen ønsker å bruke mest mulig rullebane slik at hastigheten ble høyere ved take-off?

Ja, det var det eg og stussa litt på -men eg blei ørlitt bekymra, og strekte liksom ut armane for å prøve å hjela med løftet.... hehe
 
Originally posted by LN-BRK

....og jeg som trodde man hadde winglets for å spare fuel :)

Er det ikke godt når man lærer noe nytt hver dag.
WL er jo 90% for spottere, 8% for å spare fuel og 2% for å øke performance:)
 
Originally posted by Someone
Man det kan vel også være at NB kapteinen ønsker å bruke mest mulig rullebane slik at hastigheten ble høyere ved take-off?

Høyere V1 og Vr kan gi bedre climbperformance. Det kommer gjerne an på om man er rullebanebegrenset eller utklatringsbegrenset hva man velger.
 
De korte rullebanene redder øyene fra å drukne i turister. Er det noen som har en oversikt over hvor lange rullebanene er? Jeg syns landing og take-off på Samos er nesten like "dramatisk" som på Skiathos.
 
Originally posted by WestAir

De korte rullebanene redder øyene fra å drukne i turister.

Det er heilt sikkert! Antakeligvis hadde det vel komt skikkelig store krøtter-busser om rullebanen hadde vore lengre.....
 
Back
Top