Følges 24 timers regelen i tollen?

Følger dere 24 timers regelen?

• Ja, selvfølgelig

Votes: 23 28.8%
  • Nei, bryr jeg meg ikke noe om

Votes: 39 48.8%
  • Hender man glemmer seg

Votes: 10 12.5%
  • kjøper ikke tax-free uansett

Votes: 8 10.0%

• Total voters
    80
  • Poll closed .
Re: Følges 24 timers regelen?

I min jobb er det et tillitsforhold mellom oss og tollerne.
Helt uaktuelt for meg å ødelegge dette.
Så ja, jeg følger regelverket.

Den 24-timers-regelen der ignorerer jeg lett ettersom jeg aldri handler verken tobakk eller alkohol i utgangspunktet... :p

Hjelper vel lite det, moms er noe annet en alkohol avgift, som vi vet er uhorvelig høyere enn norsk moms.

Edit : leste på toll sine sider, merkelige greier, så du kan da kjøpe en pall med øl i Tyskland, kjøre til grensa og hente kvote over til Norge en etter en? Har jo betalt avgifter, selv om det ikke er mye, i annet EØS/EU land.

Last edited:
Re: Følges 24 timers regelen i tollen?

Har sjeldent for å fylle kvota, hverken på turer under 24 timer, eller lengre reiser. Men følger loven på hva jeg har lov å ha med meg.

Edit : leste på toll sine sider, merkelige greier, så du kan da kjøpe en pall med øl i Tyskland, kjøre til grensa og hente kvote over til Norge en etter en? Har jo betalt avgifter, selv om det ikke er mye, i annet EØS/EU land.

Det tar nok noen dager å tømme pallen, da, siden kvoten på alkohol gjelder (to liter øl):
Er utenlandsoppholdet kortere, kan du én gang i løpet av 24 timer ta med deg varer for 3 000 kroner toll- og avgiftsfritt.

Hvordan i alle dager skal tollerne kontrollere dette? De må jo da sitte med paxlister fra alle fly inn og ut av OSL. Man kan jo feks kaste boardingpasset på vei ut så fort man har ankommet feks CPH. Man trenger jo som regel ikke det etter at man har ankommet sin destinasjon.

Hvordan i alle dager skal tollerne kontrollere dette? De må jo da sitte med paxlister fra alle fly inn og ut av OSL. Man kan jo feks kaste boardingpasset på vei ut så fort man har ankommet feks CPH. Man trenger jo som regel ikke det etter at man har ankommet sin destinasjon.

Helt klart, men hva svarer du om en toller spør deg om når du reiste ut? Lyver du?

Følges 24 timers regelen i tollen?

Begynner å ane et mønster her...;)

Nå skal jeg ikke skryte på meg et for bra badboy image her....det jeg har smuglet i livet kan telles på en hånd. Men å bryte denne 24t regelen er som å kjøre i 120 i 100-sonen. Ikke lovlig, men langt innenfor den moralske komfortsonen.

Om enkelte da ønsker å stige opp på sin høye moralske hest: Couldn't care less ;)

Og som en etterkommer av sjøfolk og hvalfangere.....stemmer en brøkdel av de historiene jeg har hørt har jeg aldri noen grunn til å få dårlig samvittighet skulle jeg ha med noen "bonusflasker" i ny og ne.

Dette er jo norsk lov, så det spørs om man har respekt for disse eller ikke. Det er flere enn nok som raskt retter pekefingeren mot "nye" landsmenn som bryter disse, men det er greit når man gjør det selv.

For min del så reiser jeg som regel ut av landet over 24 t når jeg først skal noe. Og reiser ofte nok til at jeg ikke føler behov for å fylle kvota hver gang. Jeg har jo etterhvert begynt å bli kjent med en del av tollerne, så jeg har heller ikke så lyst til å forklare meg ekstra heller, selv om det kan hende jeg kan "slippe billig unna".

Når det gjelder å kaste BP e.l. så må man være klar over at i følge tolloven så er man selv ansvarlig for å sannsynliggjøre at man har vært uten for landets grenser i 24 timer.

Det er faktisk din oppgave og bevise at du har vært ute av landet i minst 24 timer. Kan du ikke det kan du straffes av tollerne.

Forøvrig finnes det et unntak fra 24 timers reglen, det gjelder de som er på minicruise til Fredrikshavn, de kan handle tax-free til tross for at de ikke er ute av landet i 24 timer.

Forøvrig har jeg null og niks medfølelse med dette kvinnemenesket. Er det virkelig mulig å ikke ha fått med seg at man må være ute av landet i 24 timer for å handle kvoten. Det tviler jeg på.

Last edited:

Det er faktisk din oppgave og bevise at du har vært ute av landet i minst 24 timer. Kan du ikke det kan du straffes av tollerne.

Forøvrig finnes det et unntak fra 24 timers reglen, det gjelder de som er på minicruise til Fredrikshavn, de kan handle tax-free til tross for at de ikke er ute av landet i 24 timer.

Forøvrig har jeg null og niks medfølelse med dette kvinnemenesket. Er det virkelig mulig å ikke ha fått med seg at man må være ute av landet i 24 timer for å handle kvoten. Det tviler jeg på.

Det er det mange som ikke har fått med seg.. Man hører stadig om folk som skal på Harry tur å handle snus og flesk på tax free i Svinesund..

Det er det mange som ikke har fått med seg.. Man hører stadig om folk som skal på Harry tur å handle snus og flesk på tax free i Svinesund..

Det er da ikke noe ulovlig i det. Så lenge man holder seg innenfor tillatte kvoter og kjøper avgiftsbelagte varer i Sverige, så er det null problem.

Det er da ikke noe ulovlig i det. Så lenge man holder seg innenfor tillatte kvoter og kjøper avgiftsbelagte varer i Sverige, så er det null problem.

Poenget er at det ikke er alle som klarer å skille tax free fra varer kjøpt i utlandet..
Det er samme mengde billigere varer man kan ha med over landegrensa...

Last edited:

Hvis jeg tar en svipptur med danskebåten, kjøper jeg kvota i land i Danmark, ofte er det billigere enn på danskebåten (som sammenligner prisene sine med vinmonopolet), og ofte finner jeg mer spennende drikke på land enn på båten. Null stress (blir ikke sjøsyk) og helt lovlig.

Back