• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Flyrelatert billedserie fra Aftenposten

Someone

Moderator
Medlem
http://www.aftenposten.no/reise/article4180211.ece

Aftenposten har idag en liten billedserie fra tidligere tider i luftfarten, fra etter krigen og opp til 1999.

Ser man bortifra noen små faktafeil, så er det endel interesante bilder. F.eks den gangen man solgte tax-free over disk på FBU eller Ryanair sine tilbudspriser på £99 da de begynte å fly til Norge

Mange godbiter! Takk for tipset. Angående Euro Class, hvorfor skulle SAS i sin tid omtale alt som "Euro"? På slutten av 1990-tallet virker det som man gjorde om på konseptet og SAS igjen fikk et mer skandinavisk preg.

Bilde 3, er ikke det en 747? Seatingen er ihvertfall 3-4-3 etter hva jeg ser

Jeg lurer på om det er Scanair DC-10 på bilde 3, vegger og hattehyller ser DC-10 - men du har rett i at SAS hadde 2-5-2 på sine DC-10`ere

Året er 1953 og SAS sender for første gang et fly non-stop fra Oslo til Tokyo over Nordpolen, en flytur på 34 timer og 53 minutter. Flyet som fløy denne første turen var «Hjalmar Viking

I luften så lenge, eller var det fuelstop på veien? Jeg har ikke peiling. Må ha vært en lang og bråkete tur i så fall.

Bilde 3 er en 747classic hvis det skal dømmes ut fra bins og paneler.
center bins på Dc10 går helt til taket uten innsving. Dc'en har også større vinduer uten innsvingen i panelet over og under vindu som på Boeing.

Definitivt en 747, de høye vinduspanelene er umiskjennelige.
Pluss at den avbildede "modul" overwing også viser til 747.

Kabinbesetningens uniform er Scanair, SAS hadde turkis da.
SAS har aldri brukt hvite plastglass...

Så gjenstår spørsmålet - hvilke(n) 747 ble operert av Scanair?

Last edited:
I luften så lenge, eller var det fuelstop på veien? Jeg har ikke peiling. Må ha vært en lang og bråkete tur i så fall.

Lurte på det samme og googlet meg fram til at "Hjalmar Viking" (LN-LMO) fløy Gardermoen – Thule – Anchorage – Shemya - Tokyo. Effektiv flytid var 34ish timer...

Fant ett bilde på airliners.net av SE-DDL "Bjarne Viking" med scanair logo og benenvning på halen. Bildet var fra AMS tidlig på 80tallet.

Søkte litt videre og fant følgende om SE-DDL

22/3/1971 levert som Huge Viking, SAS's første 747. fløy CPH-JFK for SAS i ukedagene,
og ARN - Las Palmas i helgen for Scanair.
1/11/81 omdøpt til Bjarne Viking
16/9/1982 til 6/3/83 leased to Scanair

fra http://viking256.se/scanair/html/fpl/seddl.htm

LN-RNA, N4502R og N356AS var også leased til scanair en kort periode i 82/83

Last edited:
Bilde 11, taxfree anno 1998; litt kitchy, men tror jammen jeg synes gamle utgaven er bedre enn den meget industrialiserte butikken som er på OSL i dag - særlig i ankomsthallen...

Back