Flyplass-struktur i Norge på stamrutenettet
Jeg bor i Skodje øst og budsjetterer med 40 min til "ferdig parkert bil" på Vigra. Nytt veinett vil føre Årø nærmere, men til en fryktelig stygg pris pga. spesielt høye bompengesatser. Det prosjekteres en enorm firefelts hengebru med døgntrafikk på "bare" 8000 som likefullt skal betales av trafikantene. Tilsvarende vil mer normale bompengesatser føre Vigra nærmere når ny bypakke i Ålesund er på plass.
Hadde Gossenøya vært plassert sånn tålig midt imellom kunne man etablert en ny storflyplass for hele fylket der og det hadde blitt så bra at ingen hadde stusset på plasseringen. Uten at jeg kjenner til studiene som ble utført i sin tid så er vel Vigra, Årø og Hovden de få unntakene hvor det var mulig å lage noe som minner om en skikkelig flyplass med greie innflyvningsforhold.
Regionen er på mange måter større enn de rundt Tromsø og Bodø, men selv om disse også har feedertrafikk fra kortbanenettet så har de også klart å samle omlandet rundt en stor flyplass. Bedre terminaler, lengre rullebaner (må kunne ta ned SR-71 må vite) og ikke minst felles politisk forankring. Terrenget er gale nok, men ikke fullt så krevende som i møre og romsdal. Det hjelper.
Tror dessverre antallet flyplasser i M&R forblir det samme i tiår fremover.
Årø har sine begrensninger. Men jeg vil si én ting om dette, og det er at Årø er nærmere Ålesund enn Vigra er Molde, dels mye nærmere også.
Hadde Ålesund lufthavn vært i nærheten av Skodje, ville Møreaksen kanskje vært døden for Årø, men slik er det ikke. Det er i det hele tatt lite trolig at Møreaksen vil ha noen betydning utover at det er en del - ikke veldig mange - mennesker som plutselig vil ha Årø, og ikke Vigra, som nærmeste flyplass.
Jeg bor i Skodje øst og budsjetterer med 40 min til "ferdig parkert bil" på Vigra. Nytt veinett vil føre Årø nærmere, men til en fryktelig stygg pris pga. spesielt høye bompengesatser. Det prosjekteres en enorm firefelts hengebru med døgntrafikk på "bare" 8000 som likefullt skal betales av trafikantene. Tilsvarende vil mer normale bompengesatser føre Vigra nærmere når ny bypakke i Ålesund er på plass.
Hadde Gossenøya vært plassert sånn tålig midt imellom kunne man etablert en ny storflyplass for hele fylket der og det hadde blitt så bra at ingen hadde stusset på plasseringen. Uten at jeg kjenner til studiene som ble utført i sin tid så er vel Vigra, Årø og Hovden de få unntakene hvor det var mulig å lage noe som minner om en skikkelig flyplass med greie innflyvningsforhold.
Regionen er på mange måter større enn de rundt Tromsø og Bodø, men selv om disse også har feedertrafikk fra kortbanenettet så har de også klart å samle omlandet rundt en stor flyplass. Bedre terminaler, lengre rullebaner (må kunne ta ned SR-71 må vite) og ikke minst felles politisk forankring. Terrenget er gale nok, men ikke fullt så krevende som i møre og romsdal. Det hjelper.
Tror dessverre antallet flyplasser i M&R forblir det samme i tiår fremover.