Flypassasjerene vi alle hater

Bizflyer

FinalCall.travel/no
Medlem
Nettavisens reisesider tar i dag opp en undersøkelse som BA har gjort i forhold til hva slags flypassasjerer og deres uvaner vi misliker sterkest.
Interessant lesning:

Du har garantert opplevd det: Naboflysetet blir okkupert av en ufyselig type, som tar seg til rette og har irriterende uvaner.

Har du en dårlig dag, kan en slik medpassasjer gjøre flyturen til flere timers tortur.

Hele saken her:
http://www.nettavisen.no/reise/article2648872.ece

BF:cool2

1. Passasjerer som sparker i setet 73 %
2. Utålmodige passasjerer ved landing 62 %
3. Foreldre som ikke kontrollerer barna 60 %
4. Klaging 55 %
5. Passasjerer som legger setet unødvendig langt ned 38 %
6. Ben strekt ut i rommet 36 %
7. Snorking 36 %
8. Spilling av høy musikk 32 %
9. Konstant vandring i kabinen 30 %
10. Høylydt spising 26 %

Interessant tabell. Har til gode å oppleve noen over 1,50 som har såpass med benplass at det gir rom for å sparke i setet foran, så jeg vil si at 1. plassen i mange tilfeller henger sammen med 3. plassen :rolleyes: Tenk så deilig om alle disse 10 punktene ble eliminert!

På lengre flygninger blir jeg stresset av nr.9. Enkelte er jo på reneste fjellvandringen, og transker frem og tilbake i timesvis! Når jeg kom fra BKK med LX i påsken, så var det en som vandret sammenhengende i 3 timer, og dette kun mellom ca. 10 rader. Dessverre satt jeg på en av disse 10...

Nummer 2 er en av mine ”favoritter”…. Spesielt på amerikanske innenriks fly.
Nummer 5 er jo også en klassiker, spesielt når de ikke vipper tilbake under matservering.

Jeg savner faktisk ett punkt, og det er ved bytte av fly (fra Norge) hvor andre passasjerer som skal videre på samme fly som deg er über stresset og veiver seg frem som gale..

Synes nesten det er rart at fulle medpassasjerer ikke er nevnt. Kanskje fordi de dekker alle 10 punktene ;)

Synes nesten det er rart at fulle medpassasjerer ikke er nevnt. Kanskje fordi de dekker alle 10 punktene ;)

Det er vel fordi man sjeldent opplever dem i forhold til de andre punktene. Av alle mine flyturer kan jeg bare huske 1 hvor det var en noe godt bedugget herremann som var litt høyrøstet. Så det er nok ikke noe stort problem!

jcnorway, det går fint an å sparke litt i setet foran med knærne. Og spesielt ille er de som makser seteryggen ned selv, for så å skli fram til halvveis liggende stilling og hvile knærne på seteryggen foran seg. Blir vel kanskje mer "trykking" enn sparking, men uansett... Så har opplevd at også voksne lar sin kjedsomhet gå ut over den foran.

jcnorway, det går fint an å sparke litt i setet foran med knærne. Og spesielt ille er de som makser seteryggen ned selv, for så å skli fram til halvveis liggende stilling og hvile knærne på seteryggen foran seg. Blir vel kanskje mer "trykking" enn sparking, men uansett... Så har opplevd at også voksne lar sin kjedsomhet gå ut over den foran.

Da har jeg nok bare vært heldig. Har dog opplevd småtasser som synes stolryggen foran er perfekt for å sparke på. Heldigvis var det en kort tur så jeg gadd ikke å klage (som jeg ser ligger på 4.plass). Lot som jeg satt i en ødelagt massasjestol i stedet :colgate:

Jeg opplevde en gang en dame som ikke klarte å holde ungen sin i ro - om gutten var hyperaktiv eller dama ikke var i stand til å sette grense vet jeg ikke, men guttungen sto og hoppet i setet eller på fanget hennes helt til vi hadde landet. Ikke snakk om å sitte stille - og ikke snakk om at mor brukte noen krefter for å få ham til å gjøre det heller.

Merkelig nok ble hun ikke lynsjet av kabinbesetningen, de ga kanskje opp de også.

Ellers mangler de fulle pax som tror de er kule når de sjekker opp flyvertinnene, og feite passasjerer som flyter over inn i setet du selv har. Har bare opplevd det en gang, men da satt jeg bakerst, og kabinpersonalet "inviterte" feiten forover for å balansere flyet.

Selv er jeg vel en pax som kan være irriterende fordi jeg stadig gjør ting: Spise, lese, skrive - dvs mye opp og ned med ting i sekken som ligger under setet foran.

Last edited:
Synes at fulle passasjerer skulle vært nevnt, men disse befinner seg jo som oftest på charterruter til varme feriestrøk, hvilket da ikke BA oppererer (?).
Har gjentatte ganger hos NVR,BLX,DK,DY,SK opplevd fulle, høyrøstede og slåssvillige passasjerer på ruten OSL-LPA :p

Interessant tabell. Har til gode å oppleve noen over 1,50 som har såpass med benplass at det gir rom for å sparke i setet foran, så jeg vil si at 1. plassen i mange tilfeller henger sammen med 3. plassen :rolleyes: Tenk så deilig om alle disse 10 punktene ble eliminert!

Har du ikke hatt barn bak deg i, de kan sparke som bare det. Det er min klare vinner også, men det er ikke så ofte. Normalt oppfører passasjerer seg pent.

Når han forran legger ned seteryggen nøler ikke jeg med å skli beina ut i midtgangen om det er mulig, kommer an på hvor mye plass det er til å begynne med.

Når han forran legger ned seteryggen nøler ikke jeg med å skli beina ut i midtgangen om det er mulig, kommer an på hvor mye plass det er til å begynne med.

Dette er aldri noe problem for oss som fly på biznizz class! :colgate:

Dette er aldri noe problem for oss som fly på biznizz class! :colgate:

Jada, gni det inn, eklingen! :D

Det er dessverre ikke så mye å hente på biz mellom EVE og OSL. Så lange som de rutene er kunne kanskje SAS tjent på å sette inn egne Nord-Norge-fly og ta betalt for ekstra plass, men de lar jo aldri muligheten til å gå glipp av en en god forretningsmulighet gå fra seg...

Nummer 5 er absolutt et stort irritasjonsmoment. Selv om jeg bare er 184 høy, som er relativt normalt i Norge, har jeg som regel problemer om personen foran legger ned sete for mye. Videre irriterer det også at de fleste av disse personene heller ikke tar hintet med et lite kne inn i setet foran faktisk betyr at personen foran har tatt seg litt vel mye til rette med hensyn til plass. Min erfaring tilsier at 4 av 5 ikke tar dette hintet. De bare ittiterer seg over at noen "forstyrrer" dem, uten at de helt skjønner grunnen.

Er det rart det blir krig her i verden ?

Det er dessverre ikke så mye å hente på biz mellom EVE og OSL. Så lange som de rutene er kunne kanskje SAS tjent på å sette inn egne Nord-Norge-fly og ta betalt for ekstra plass, men de lar jo aldri muligheten til å gå glipp av en en god forretningsmulighet gå fra seg...

Vel, sist gang noen prøvde seg på klasseinndeling på norsk innenriks gikk jo den misunnelige venstresiden, med LO i spissen, helt bananas

De verste passasjerene for meg er de som limer seg inntil bagasjebåndet med tralla, barna, svigermor og hund. Slik at alle andre får det vanskeligere å hente bagasjen sin. I Norge er dette ca 75% av alle reisende. De strekene de tegnet opp foran bagasjebåndet på Gardermoen hjalp ikke det minste.

Back