Jeg har erfaring fra to ulike oljeselskaper som er størst i verden på to ulike områder innenfor oljeservice.
Første firmaet jeg jobbet i var som onshore vedlikeholdstekniker (med en del reising både offshore og ulike steder i verden), - i sommer fikk jeg tilbud fra et annet selskap, men da på rotasjon offshore. Dermed takket jeg ja til det, og byttet arbeidsgiver i høst - og jobber nå som ROV Pilot/Tekniker Trainee (er krav til 100 timer "flyging" på ROVen før man får mulighet til pilot-utsjekk).
Felles for begge firmaene er at det er mange personer med flyteknisk bakgrunn.
Der hvor jeg jobbet onshore som vedlikeholdstekniker, var vi en avdeling med seks teknikere på "tungt vedlikehold", hvorav tre av oss hadde fagbrev som flysystemmekanikere.
I tillegg var det tre til på samme base, - også med fagbrev som flysystemmekanikere.
Der hvor jeg jobber nå var det flere andre på intervjuet med flybakgrunn, og en av intervjuerne kom fra BTS som flytekniker.
På kurset i Stavanger traff jeg på flere både fra STS på OSL, flyfaglinjen fra Sola - og på første reis på en båt utenfor Skotland, - hvem andre enn en av klassekameratene fra flyfag var der og hilste meg velkommen?
Oppsummert, så er flymekanikere svært ettertraktet innenfor offshore.
Som Stone nevner over her, så er flymekanikere vant å jobbe innenfor strenge regelverk, fokus på HMS, kvalitet og dokumentasjon i hvert ledd - og har stort sett svært gode holdninger til hvordan arbeid skal utføres trygt, effektivt og med høyt krav til oppetid på systemer.
Sagt på en annen måte, - så er det svært trist å se hvor mye flinke folk som er forsvunnet fra det flytekniske miljøet i Norge. Og skulle flyselskapene trenge de tilbake, så er det ikke lett å matche skiftordinger og lønninger som man får offshore, - avstanden til flybransjen ser jo ut til å bli større dag for dag, - for å kunne tilby Ola Nordmann flybilletter til storbyer i Europa som koster mindre en drosjen til flyplassen.. :-/