Flykommunikasjon på FM-radio

Madman

ScanFlyer Gold
Flykommunikasjon på FM-radio

Kjøpte meg for en stund siden en billig FM-radio som jeg skulle ha i garasjen. Har de siste dagene fått inn flykommunikasjon på den....? Hører litt skurring når pilotene trykker på knappen, men hører stemmene klart og tydelig. Får stort sett inn "Established on final 19L" som sendes fra flyene like før de passerer over huset her. Det gjelder stort sett alle fly som kommer over her, men faktisk også noen som kommer inn på 19R, som er et godt stykke unna.

Noen som kan forklare hva dette skyldes?

Last edited:
Re: Flykommunikasjon på FM-radio

Dårlig skjerming ..... skjedde innimellom hjemme da jeg bodde ved FBU også at vi fikk inn flycomm på diverse elektriske apparater ..

Noen som kan forklare hva dette skyldes?

Nesten alle FM-radioer har innebygd en lokaloscillator. Det er denne man justerer når man vil høre på en frekvens. Men lokaloscillatorens egen frekvens ligger 10,7 MHz forskjøvet i forhold til den frekvensen man vil høre på. De to nevnte frekvensene (signalene) multipliseres med hverandre og et av produktene som kommer ut er et signal på 10,7 MHz. Dette sendes gjennom et meget godt elektrisk filter og deretter til en FM-demodulator som gir oss lydsignalet vi ønsker.

Det fins også en såkalt "speilfrekvens" som ligger 10,7 MHz på den andre siden av lokaloscillatorfrekvensen. Også signaler på denne frekvensen blir multiplisert med lokaloscillatorens signal og gir et 10,7 MHz signal som slipper gjennom filteret og demoduleres til hørbar lyd.

Eksempel: Hvis man har stilt FM-radioen på 100,0 MHz, vil lokaloscillatoren gå på 110,7 MHz og speilfrekvensen være 121,4 MHz - altså i flybåndet.

Forskjellen på en dyr og en billig FM-radio er blant annet at demodulatoren i en billig radio nesten demodulerer flykommunikasjonens AM-signal like godt som den gjør med et FM-signal. Dessuten vil en dyr radio ofte ha et ekstra filter som demper signaler på speilfrekvensen FØR de blir multiplisert med lokaloscillatorens signal.

Litt omstendelig, kanskje?:spin

Last edited:

Dette får jeg inn ganske ofte, og egentlig er det ganske logisk siden flyplassen er 900meter herfra - men jeg spurte faktisk piloten da jeg satt klapp i Mai om hvorfor det kicker inn på FMbåndet. Nå husker jeg ikke HELT hva han sa, men det hadde noe med at signalene kunne "sprette" mellom bakken og skyene og dermed hoppe inn i frekvensområdet til FMradioens aktuelle innstilling. Hos meg kommer det oftest på 96,8 - noe som ikke lå i nærheten/var en speiling av de frekvensene de hadde i sine papirer.

(Dette er en VELDIG minimalistisk forklaring av fenomenet, siden jeg nå engang studerer fysikk kunne jeg alltids ha lefset opp fysikkboka og forklart det matematisk..... Men nei. Ikke i kveld :p )

Takk for forklaringer. :)

Vil jo ikke akkurat si at det plager meg at jeg får vite på radioen hva som kommer til å passere over taket i løpet av de neste 30 sekundene. ;) Da trenger jeg jo ikke å titte ut av garasjeporten hver gang. :lol:

Dette får jeg inn ganske ofte, og egentlig er det ganske logisk siden flyplassen er 900meter herfra - men jeg spurte faktisk piloten da jeg satt klapp i Mai om hvorfor det kicker inn på FMbåndet. Nå husker jeg ikke HELT hva han sa, men det hadde noe med at signalene kunne "sprette" mellom bakken og skyene og dermed hoppe inn i frekvensområdet til FMradioens aktuelle innstilling. Hos meg kommer det oftest på 96,8 - noe som ikke lå i nærheten/var en speiling av de frekvensene de hadde i sine papirer.

(Dette er en VELDIG minimalistisk forklaring av fenomenet, siden jeg nå engang studerer fysikk kunne jeg alltids ha lefset opp fysikkboka og forklart det matematisk..... Men nei. Ikke i kveld :p )

Det er nok, som GF1 sier, pga mellomfrekvens og speilfrekvens. Så er det ikke på langt nær alle radioer som har 10.7 MHz som mellomfrekvens heller, så hvordan dette fungerer vil vært litt forskjellig ifra radio til radio.

Noe annet enn radioer du fikk inn dette på? Brødristere? Støvsugere? ^_^

Når brødristeren din påstår at den er på short final 01L, da er det på tide å låse døra, og bli hjemme fra jobb. ;)

GF1,

Jeg skjønner at jeg har store hull i min radio- teori kunnskap.
Rart jeg klarer å komme meg fra A til B og gjøre meg forstått.

På tide med ny hardisk.
Hadde klart meg dårlig med "small talk" i ditt selskap.

mvh

trimmet opel ascona

Så er det ikke på langt nær alle radioer som har 10.7 MHz som mellomfrekvens heller, så hvordan dette fungerer vil vært litt forskjellig ifra radio til radio.

10,7 MHz brukes i praktisk talt alle tradisjonelle FM-radioer. Frekvensen har vært brukt som mellomfrekvens siden 60-tallet, sannsynligvis enda tidligere.

I forhold til min beskrivelse ovenfor fins det en annen løsning, nemlig at lokaloscillatorfrekvensen plasseres 10,7 MHz lavere enn ønsket FM-frekvens. Da er det umulig å ta inn flyfrekvenser.

10,7 MHz brukes i praktisk talt alle tradisjonelle FM-radioer. Frekvensen har vært brukt som mellomfrekvens siden 60-tallet, sannsynligvis enda tidligere.

I forhold til min beskrivelse ovenfor fins det en annen løsning, nemlig at lokaloscillatorfrekvensen plasseres 10,7 MHz lavere enn ønsket FM-frekvens. Da er det umulig å ta inn flyfrekvenser.

Jeg antar at du er radioamatør ? Det høres veldig sånn ut :) (og jada, jeg er selv bitt av samme basillen).

Nei, jeg er ikke radioamatør. Men jeg jobber som faglig ansatt på en ingeniørhøgskole, basert på utdannelse innen radioteknikk osv fra Trondheim tidlig på 70-tallet.

Heisann!

Høres litt kult ut dette ;)
Kan noen av dere smartinger da fortelle meg om det er mulig å få inn 121.200 på en FM-radio, og evt. hvilken FM-frekvens jeg skal tune? :)

Det blir 99.8MHz (formelen er 99.8 + (2xMF) hvor MF er mellomfrekvens, jeg kan jo bare gjette på at din mottaker har 10.7 som MF, men det er nok stor sjanse for det).

Uansett vil det også avhenge helt av kvaliteten på filterene i radioen din. At du ikke vil høre noe annet enn SVÆRT sterke signaler er nok mye sannsynlig. Hvorfor ikke heller kjøpe seg en radio som tar inn dette frekvensområdet ? De koster nesten ingenting lengre.

I praksis får man inn flykommunikasjonen på de fleste FM-radioene hvis man er forholdsvis nær en sender (fly eller ATC).

Men det største problemet i sentrale strøk er at det høyst sannsynlig fins en mye sterkere FM-sender (kringkaster) som ligger plassert svært nær den frekvensen du stiller inn. Og den overdøver vanligvis signalene fra flykommunikasjonen. Trist.

Eksempel: still inn ca 97,3 MHz for å høre tårnet på Torp. Da hører du oftest bare Radio Øst!

@LN-TAL: Joda, var mest for å kunne prøve det neste gang jeg skal på Kvernberget(imorgen ;) ) for jeg har allerede en flyradio i sekken ;)

Hm.. Jeg hadde radioen på 104,5 (P4), og fikk inn trafikken til østre bane (19L), som går på 120,100. Får ikke dette til å stemme helt med det som blir sagt her...

Er du nærme nok med dårlig skjerming får du inn det meste - har fått inn 3-4 radiostasjoner samtidig på en flyradio når jeg var i nærheten av en radiomast. En salig blanding av flyprat og flymusikk ispedd distriktsnyheter samtidig. Også fått inn maritim VFH på et stereoanlegg som ikke var skrudd på.

Opplevd noe av det samme som Discus mener... HAA NDB slo inn på NRK P3 sin radiosending da jeg stod parkert på Hamar flyplass en gang.

Mener man kan koble på en frekvensgenerator på en eller annen duppeditt jeg ikke husker navnet på, på en gammel radio for å justere opp frekvensen som radioen tar opp så man kan ta inn ATC frekvenser?

Back