Flyjobb: WF søker stuere på BGO

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
Flyjobb: WF søker stuere på BGO

Stuer Bergen.

2 stuere a 20 %

Stasjon Bergen - BGO (stuerkontoret)

Ønskede kvalifikasjoner:
- Meget gode samarbeidsevner og en utpreget serviceinnstilling
- Evne til å ta ansvar og initiativ
- Gode engelskkunnskaper
- Førerkort kl. B
- God helse og godt humør
- Må kunne tåle en høy grad av stress.

Generell egnethet

- Det kreves uttømmende politiattest

Arbeidsoppgaver:

- Bagasjeservice
- Diverse arbeid i forbindelse med trafikkhåndtering av egne fly, samt fremmedhandling
-Arbeidsoppgaver ihht gjeldende arbeidsinstruks.

Arbeidet foregår på dag- og kveldstid, og lønnes etter tariff.

Spørsmål vedrørende stillingen rettes til Avdelingsleder stuerkontoret,

Bjarte Karlsson- tlf: 93665271.

Tiltredelse : Snarest Søknadsfrist : 21.01.2005

Skriftlig søknad sendes personalkontoret i Bodø, eller på e-mail til stillingledig@wideroe.no

Re: Flyjobb: WF søker stuere på BGO

Burde ikke hele bakkeoperasjonen til WF bli satt bort til SGS?

personlig ser jeg ikke helt vitsen med to selskaper innen samme konsern som gjør det samme - iallefall ikke på de store stasjonene - men olebno har kanskje noen argumenter på lur. Det påstås at WF handling har lavere kostnader enn SGS....

Originally posted by CK
personlig ser jeg ikke helt vitsen med to selskaper innen samme konsern som gjør det samme - iallefall ikke på de store stasjonene - men olebno har kanskje noen argumenter på lur. Det påstås at WF handling har lavere kostnader enn SGS....

En ting er at prisen er lavere med egenhandling av WF.
En annen ting er at servicenivået i de fleste tilfeller er bedre når man handler seg selv, da de ansatte har større fokus på eget selskaps ve og vel.
Til slutt kan nevnes at det er en mindre og lettere organisasjon som snur seg raskt og effektivt ved behov for endringer og omstillinger.

Originally posted by fkrlf
WF Handling forsvinner vel i løpet av året...

Ikke i bodø iallefall trafikkontor(kl) og hz(bilettkontor) messig.
Men SGS har jo stuerbiten for Wf i Bodø iallefall.
Jeg synes at WF skal opprette egen stueravdeling og handle seg selv. Hadde vært bedre spør du meg. Men det koster jo å opprette slikt + innkjøp av utstyr osv...osv..så det skjer nok ikke :(

Originally posted by fkrlf
WF Handling forsvinner vel i løpet av året...

Tviler jeg svært sterkt på...

Joda, det står vel ikke like godt til på alle stasjoner, men så lenge Widerøe Handling gjør jobben billigere enn SGS, og ikke minst yter bedre service (Er jo ikke uten grunn at WF startet opp handling på vestlandet), så er det fremdeles håp for Widerøe handling.

Det skal jo ikke skyves under en stol at presset nok er tilstede, men så lenge man får bedre service for en lavere pris så er det bare tull å legge det ned.

....og siden lønnskostnadene er den desidert største utgiften, så vil ikke WF være tjent med at SGS overtar på Torp heller. SGS-ansatte tjener nemlig mer, så selv om de hadde fått alt utstyret på Torp, så ville utgiftene økt, og dermed også prisen på handlingen...

I disse dager hvor sparing og effektivitet er alt, så ville det å overlate all handling til SGS være et skudd i foten for WF... IMO that is..

...men at SGS prøver, det er det fint liten tvil om...

Ikke i bodø iallefall trafikkontor(kl) og hz(bilettkontor) messig.
Men SGS har jo stuerbiten for Wf i Bodø iallefall.
Jeg synes at WF skal opprette egen stueravdeling og handle seg selv. Hadde vært bedre spør du meg. Men det koster jo å opprette slikt + innkjøp av utstyr osv...osv..så det skjer nok ikke :(

Innkjøp og vedlikehold av bakkeutstyr er nok en vesentlig utgiftspost ja! Hadde motorhavari på en av våre pushbacker for kort tid siden, og etter først ha prøvd å reparere motoren ble det bestemt at den er bare å bytte ut... Sånt er gøy å være med på...

Hvordan får man 1,5 tonn motor og girkasse ut av en pushback?

Med hjulaster selvsagt... :up:

...og ellers så går jo dagene på de-iceing med til vedlikehold av bakkeutstyr, og å bytte lyspærene i taket på hangarene, og idag begynte man med den tidligere BU-hangaren (nå Hangar 3), hvor det er 70 stk. 250 watts pærer som sørger for lyset... ...og vet dere hva?

De er nesten like varme alle sammen der de henger i 9 til 13 meters høyde... :p

Noe må man jo gjøre siden vinteren er kansellert.... :zzz

Sas Group bestemmer seg nok hva de skal gjøre med WF handling etter utfallet av rettsaken mellom Tidligere BU handling og Sas.

Før det er satt punktum der, tror jeg det er vanskelig for Sas å bestemme seg for hvilken måte de skal gjøre det på.....:spin:

SGS kan sluke Widerøes handlingavdeling?

De ansatte i Widerøe frykter at handlingavdelingen vil bli overført til Widerøe SAS-eide SGS Scandinavian Ground Service. Widerøe bekrefter at det foregår forhandlinger , men avviser at det er snakk om en overtakelse. - Dette er en årlig gjennomgang av kontraktene for våre bakketjenester, sier Per Helge Røbekk som er kvalitetssjef i Widerøe til boarding.no.

Les mer på boarding.no

Og jeg gjentar.. WF Handling er borte i løpet av året. Det blir billigere uansett hvordan man vrir på dette. SGS har folk på stasjonene fra før og greier å spise WF rett på bunnlinja.. Og det med kun mariginalt med økt utstyr (som de får for en billig penge) og INGEN ekstra administrasjon.

Originally posted by LN-YJF
Joda, det står vel ikke like godt til på alle stasjoner, men så lenge Widerøe Handling gjør jobben billigere enn SGS, og ikke minst yter bedre service (Er jo ikke uten grunn at WF startet opp handling på vestlandet), så er det fremdeles håp for Widerøe handling.

Service betyr ingenting for SAS, spesielt ikke internservice. Det saa vi allerede foer vi flyttet fra FBU .. .et godt eksempel paa det var overdragelse av Scanair-handlingen til Braathens paa Gardermoen ... der dolket SAS sine egne ansatte godt i ryggen ..

Helt enig med LN-MOW. Kan det spares penger, så betyr ikke service det fnugg for sas, om enn kun på papiret!

Er ikke så sikker på at det er penger å spare .. Dette er ikke noe nytt at slike forhandlinger skjer, og etter hva jeg vet har ikke SAS/SGS klart å matche pris pr "turn a round" som WF har selv tidligere. SÅ her er det også et kostnadsspørsmål i tillegg til problemstillingen rundt om man klarer å levere en like god tjeneste som WF leverer selv.

En annen ting man kan fundere på er jo hva som skjer med den handling WF selger på f.eks SVG og BGO. Det kan vel være grunn til å tro KLM finner en annen "partner" når WF er borte. Med andre ord, spiser man WF kan man spille KLM rett i fanget på Nordport. Nordport får da en sterkere posisjon, og blir en større trussel mot SGS enn hva WF er i dag. Og hva med TRF....... ?

Hmmm... Ja hva med TRF?

Såvidt jeg forstår, så var ikke TRF blant planene til SGS, men et resultat av en "alt eller ingenting-holdning" fra WF sin side...

Dersom SGS tar over handlingen av WF på vestlandet og OSL, så er veien kort til Aetat for de fleste WF-ansatte der. Det er nok ikke mange SGS trenger av WF-personell for å klare den ekstra jobben. Det var ca. 250 ansatte det...

På Torp blir situasjonen en god del annerledes, siden SGS ikke er tilstede her allerede. Her trengs det folk i bøtter og spann, men hvor mange WF-ansatte kommer de evnt. til å ansette? Her er det ca. 200 ansatte som har fått noe å tenke på.....

De fleste sitter nå med en følelse av å ha blitt dolket i ryggen av sin arbeidsgiver, etter flere år med slanking og effektivisering, og sist et løfte om bedre tider...

Det blir spennende å se utfallet av dette iallefall, og ikke minst hva som skjer underveis....

Om jeg ikke husker feil så beholdt samtlige ex-BU ansatte jobbene sine på MOL og KSU når SGS overtok driften... Forholdet blir vell likt på TRF siden SGS ikke er der fra før..
Trosalt så trenger man like mange folk på et fly, uansett om det er WF eller SGS som utfører jobben

Og når vi er inne på SGS , det har lenge vært stille om evnt salg av SGS nå, er det til/ut ?? 2005(6) SGS er fredet , før evnt salg eller anbudsrunde på handling fra SAS
sin side ???

Det er vel aldri snakk om noe salg av SGS ut av Sas, men derimot SAS Airline, som fritt kan velge en annen leverandør enn Sgs etter att "plikt tiden" opphører.

Uansett om SAS Airline velger en annen leverandør (noe jeg tviler sterkt på) av bakketjenseter, Så er likefult SGS en del av SAS group

Originally posted by FBU

Uansett om SAS Airline velger en annen leverandør (noe jeg tviler sterkt på) av bakketjenseter, Så er likefult SGS en del av SAS group

SAS har gjort det foer (se over) og har neppe noen skrupler med aa gjoere det igjen hvis de tror at de kan spare en krone eller to ....

Jeg tror imidlertid heller ikke at det er saerlig sannsynlig i denne omgang ...

Originally posted by P.A. VIKING
Og når vi er inne på SGS , det har lenge vært stille om evnt salg av SGS nå, er det til/ut ?? 2005(6) SGS er fredet , før evnt salg eller anbudsrunde på handling fra SAS
sin side ???

Forhandlingene med SAS Braathens begynte i høst, Scandinavian Airlines var også i fjor, men SAS Braathens har vært utsatt pga pilotforhandlingene. Skal ikke kommentere så mye om Widerøes, men de som jobber i handlingsdelen må nok være forberedt på at de ikke er fredet i forhold til kontraktsforhandlingene. Men det er også mye snakk som er bevisst for å holde koken oppe og få folk til å gi mer for mindre.

Back