Flyinkasso - Serie Discovery Channel

PerJen

ScanFlyer Silver
Heisann!

Disovery har startet en litt spessiel serie, kalt Flyinkasso (Airplane Repo).

Serien handler om Nick Popovich og hans firma som har spesialisert seg på å rett og slett stjele tilbake fly (alt fra business-jet til Boeing 747), fra selskaper/privatpersoner som ikke har overholdt betalingsfrister for sine fly.

Selvsagt mye spaning og etterforskning for å finne flyene, tips fra spottere osv, og deretter finne ut av hvorvidt de er flyvedyktige nok til å hentes, eventuelt fikse dem, for til slutt å (forhåpentligvis uten å treffe eieren) fly avgårde med dem. Står en artikkel om denne Nick Popovich som ble lei av "bussjåfør-livet" som charter-pilot, og startet med dette isteden her; Grab the Airplane and Go

Sendetiden er 23:30 med repriser 03:30

Discovery, Flyinkasso -sendeplan/repriser

Har hørt endel om den karen før men takker for tipset allikevel. Det var visst han som "hentet" 737-200 til Busy Bie, i sin tid.
Har programert PVR ihvertfall.

Dagens episode, høres i hvertfall meget interesant ut:

Flyinkasso
Internasjonal krise
Nick Popovich og hans mange samarbeidspartnere drar til Tyrkia og Frankrike for å lete etter to Airbus A320 som skal inndras.

Men neste uke, finner jeg faktisk ikke dette programmet
oppsatt overhodet. Verken dagen episoden skal gå (6. januar),
eller reprisen dagen etter - merkelig...

(I tillegg finnes absolutt ingen informasjon om denne serien
på de norske Disovery-sidene. Programmet heter "Flyinnkasso"
i Norge, men man finner dog ikke et dugg info - om denne serien
fortsetter eller ei)

Discovery bestillte 8 episoder av serien, så de gir seg nok ikke allerede.

Det er vanlig for amerikanske serier å ta en pause rundt disse tider. Hvor lenge er ikke godt å si siden det ikke er noe info av betydning å oppdrive noe sted.
Det har nok med at serien ikke er en mnd gammel engang :)

Typis discovery å sende de nye programmene midt på natta (nesten) er så lei den møkkakanalen. Det er ikke alle her i verden som enten er arbeidsløse eller ikke går på skolen, kan de ikke sende slike programm kl 9-10 om kvelden da!!!!!

Typis discovery å sende de nye programmene midt på natta (nesten) er så lei den møkkakanalen. Det er ikke alle her i verden som enten er arbeidsløse eller ikke går på skolen, kan de ikke sende slike programm kl 9-10 om kvelden da!!!!!

...du skulle ønsket deg en PVR til jul

Flopp: vel.. jeg sjekket de internasjonale sidene til Discovery nå,
står faktisk ingenting om serien der heller.

T.A.K: ser dårlig ut med det gitt, desverre..

Det var fra Hellas Jet (MSN 87 og 88)
og dette var en av dem
SX-BVA.jpg

Last edited:
Det som slo meg litt her er hvordan disse "repo-flightene" organiseres. Når et flyselskap skal starte ops på egne vegne må det bl.a. foreligge AOC. Hvilket AOC benytter man seg av under en repo-flight? Flyene ble som vist ikke omregistrert før Santa Maria.

Programmet ga inntrykk av en fryktelig enkel fremgangsmåte; inn i flyet og ta av.

De kan vel registreres som privatfly skulle man tro? Da trenger de vel ikke AOC? Og dette er jo dessuten en ferryflight uten betalende pax.. Men det skulle ikke forundre meg om den fyren har ett AOC^_^

Jeg stusser over lovligheten. Det kom frem at selskapet hadde en stor gjeld til Eurocontrol pga. flygning med dette flyet.. Hadde jeg vært flyplassjef ville jeg varslet Eurocontrol og flightplan hadde trolig blitt suspendert.

Så lenge de ikke er slått konkurs så er vel flyene leasingselskapets eiendom. Men det varierer jo fra land til land, så..

Slaas selskapet konkurs, er det dommeren som bestemmer flyenes 'skjebne'. Imidlertid vil dette bare vaere en formalitet, boet er ikke interessert i at leasingkostnadene/fordringene oeker ytterligere. Aa posisjonere fly krever ingen AOC. Jeg er ikke engang sikker paa om formell rating er noedvendig. Flyverne som spesialiserer seg paa posisjonering flyr jo alle mulige flytyper og aa betale for rating eller refresh hver gang de skal i cockpit paa et 'nytt' fly blir svaert dyrt ... Tipper de greier seg med en kjapp briefing.

Jeg er ikke engang sikker paa om formell rating er noedvendig. Flyverne som spesialiserer seg paa posisjonering flyr jo alle mulige flytyper og aa betale for rating eller refresh hver gang de skal i cockpit paa et 'nytt' fly blir svaert dyrt ... Tipper de greier seg med en kjapp briefing.

Høyst interessant... :drunk:

Flyverne som spesialiserer seg paa posisjonering flyr jo alle mulige flytyper og aa betale for rating eller refresh hver gang de skal i cockpit paa et 'nytt' fly blir svaert dyrt ... Tipper de greier seg med en kjapp briefing.

What? Akkurat det tror jeg ikke. Fly, systemer, karakteristikker, begrensninger, ytelser, hastigheter osv osv osv er så vidt forskjellige at det nok er veldig lite trolig. Sjanse for at ødelegge et fly (eller havarere) hvis man ikke opererer det på korrekt måte innenfor gitte limitations er altfor stor, og flyet altfor dyrt, til at man vil ta slike sjanser.

Jag har läst för något år sedan att han har olika piloter för olika uppdrag. En "pilotpool" att välja ur, så jag skulle tippa att de iallafall är typerated´ade´ minst sagt.

Back