• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Flyhistorie nr. 26

vingtor

ScanFlyer Blue
Forside_26_200px.jpg


Flyhistorie nr. 26 er nå til trykking og forventes å være i abonnentenes postkasser i romjulen. Innholdet i dette nummeret er bl.a.:

  • Norwegian 10 år - og 19 år
  • 60 år siden første frafikkflygning over polområdet
  • Libanon 1958 - Luftforsvarets første FN-oppdrag
  • Flygeren Finn Petter Berg
  • Modellfly - Rumpler Taube "Start" i 1/72 skala
  • En skjønnhet i det norske sivilregisteret
  • Lima November Nostalgi - Kinner Security Airster LN-BAO
  • Vi besøker National Museum of Flight, Edinburgh
  • Forprosjekt for Gladiator 423

Bladet koster 85 kroner i løssalg mens prisen på årsabonnement er 320 kroner. Abonnement bestilles enklest ved å betale inn beløpet på kontonummer 8902.12.41645. Send gjerne også en epost til abonnement@flyhistorie.no.

Eldre nummer kan bestilles fra museumsbutikken på Norsk Luftfartsmuseum i Bodø. Tlf. 75507850 / Fax. 75507883, epost: butikk@luftfart.museum.no.

Bladene selges også på Flysamlingen på Gardermoen, Flymuseene på Sola, i Bodø og på Tolga, dessuten hos Smallsize Hobbylands butikker.

Nils
www.flyhistorie.no
 
Gleder meg spesielt til å lese om Finn Petter Berg.
Som var en meget sympatisk person, og som jeg hadde gleden av å møte mange ganger.

Først da han var sommervikar som flyger ved Widerøes ambulansebase på Lade i Trondheim.
(Og hvor han i mellom flyturene bl.a bygde på vingene til Norge C LN-BWD.)

Senere da jeg av og til var "liksom 2P" da han fløy Navajo for Partnair.
(Det var i tiden med kun en pilot på flytypen, og en av passasjerene gjerne måtte sitte i cockpit)
Flere minnerike turer langs Vestlandskysten, med ising og sen kvelds landing i Florø - vinterstid - med omtrent nedsnødd rullebane.

Håper også at dere har fått med mye om tida i Øst-Afrika.
 
Flott blad og morsomt å lese, fikk den i postkassen i dag :)

Men i artikkelen om de første trafikkflygingen over nordpolen med SAS DC-6B er det et par undøvendige feil i bildetekstene som lett kunne vært unngått ved korrekturlesning. Bildet fra Bodø på side 12 er nydelig, men det er en DC-4 som står i bakgrunnen. Og ved å sjekke bildet av OY-KME på side 12 med bildet av samme fly fra CPH på side 10 ser man at bidet på side 10 umulig kan være tatt i 1954...

Men dette er detaljer for spesielt interesserte.. Takk for et flott blad!
 
Takk for tilbakemelding. Tips om ting som kan gjøres bedre trenger, og ønsker vi.

DC-4 har ovale vinduer og er noe kortere, det er korrekt. Bildet på s.10 har senere merking enn bildet av samme maskin på s.12, så bildene må naturligvis ha vært tatt i tilsvarende rekkefølge.

Nils
 
Back
Top