Flyhistorie nr. 26

vingtor

ScanFlyer Blue
Forside_26_200px.jpg


Flyhistorie nr. 26 er nå til trykking og forventes å være i abonnentenes postkasser i romjulen. Innholdet i dette nummeret er bl.a.:

  • Norwegian 10 år - og 19 år
  • 60 år siden første frafikkflygning over polområdet
  • Libanon 1958 - Luftforsvarets første FN-oppdrag
  • Flygeren Finn Petter Berg
  • Modellfly - Rumpler Taube "Start" i 1/72 skala
  • En skjønnhet i det norske sivilregisteret
  • Lima November Nostalgi - Kinner Security Airster LN-BAO
  • Vi besøker National Museum of Flight, Edinburgh
  • Forprosjekt for Gladiator 423

Bladet koster 85 kroner i løssalg mens prisen på årsabonnement er 320 kroner. Abonnement bestilles enklest ved å betale inn beløpet på kontonummer 8902.12.41645. Send gjerne også en epost til abonnement@flyhistorie.no.

Eldre nummer kan bestilles fra museumsbutikken på Norsk Luftfartsmuseum i Bodø. Tlf. 75507850 / Fax. 75507883, epost: butikk@luftfart.museum.no.

Bladene selges også på Flysamlingen på Gardermoen, Flymuseene på Sola, i Bodø og på Tolga, dessuten hos Smallsize Hobbylands butikker.

Nils
www.flyhistorie.no
 
Gleder meg spesielt til å lese om Finn Petter Berg.
Som var en meget sympatisk person, og som jeg hadde gleden av å møte mange ganger.

Først da han var sommervikar som flyger ved Widerøes ambulansebase på Lade i Trondheim.
(Og hvor han i mellom flyturene bl.a bygde på vingene til Norge C LN-BWD.)

Senere da jeg av og til var "liksom 2P" da han fløy Navajo for Partnair.
(Det var i tiden med kun en pilot på flytypen, og en av passasjerene gjerne måtte sitte i cockpit)
Flere minnerike turer langs Vestlandskysten, med ising og sen kvelds landing i Florø - vinterstid - med omtrent nedsnødd rullebane.

Håper også at dere har fått med mye om tida i Øst-Afrika.
 
Flott blad og morsomt å lese, fikk den i postkassen i dag :)

Men i artikkelen om de første trafikkflygingen over nordpolen med SAS DC-6B er det et par undøvendige feil i bildetekstene som lett kunne vært unngått ved korrekturlesning. Bildet fra Bodø på side 12 er nydelig, men det er en DC-4 som står i bakgrunnen. Og ved å sjekke bildet av OY-KME på side 12 med bildet av samme fly fra CPH på side 10 ser man at bidet på side 10 umulig kan være tatt i 1954...

Men dette er detaljer for spesielt interesserte.. Takk for et flott blad!
 
Takk for tilbakemelding. Tips om ting som kan gjøres bedre trenger, og ønsker vi.

DC-4 har ovale vinduer og er noe kortere, det er korrekt. Bildet på s.10 har senere merking enn bildet av samme maskin på s.12, så bildene må naturligvis ha vært tatt i tilsvarende rekkefølge.

Nils
 
Back
Top