• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Flygerforbundet vil utrede minstepris på flyreiser

Re: Flygerforbundet vil utrede minstepris

Ikke det dummeste jeg har hørt...så kunne vi kanskje fått en makspris på mattilbudet på OSL også;-)

Legg merke til de faktisk ikke ber om en minimumspris, men en utredning rundt dette [emoji6]

Sånt synes jeg markedet bør få ta seg av. Det myndighetene derimot må være knallharde på er at i Norge gjelder norske regler for arbeidslivet, og om Wizz fx ikke godtar fagforeninger på norske baser, så er det gudd bai.

Aldri noe feil med utredninger.

Håper at Flygerforbundet innser at det ikke er minsteprisen som bestemmer lønnsomhet; det er totale inntekter minus totale utgifter som er avgjørende om en rute er økonomisk lønnsom eller ikke. Luftfartsbransjen karakteriseres av en sterk prissensitivitet. Når billettprisen blir 30% dyrere i snitt, må vi ikke bli overrasket dersom antall reisende halveres og tilbudet (sysselsetning) reduseres ytterligere. Ved innføring av minstepris kommer flyselskap til å konkurrere på andre saker enn pris (naboens "gratis" koffert for eksempel som du betaler for selv om du reiser med kun håndbagasje).

Det viktigste er jo at man forsøker i best mulig grad skape en "level playing field" og jeg tror heller det er andre mekanismer enn minimumspriser som da er veien å gå.

Det er jo nok av eksempler opp gjennom historen hvor forskjellige regimer har forsøkt sette maksimums eller minimumspriser på varer og tjenester, med mildt sagt litt uheldig resultat, selv om ingen regel uten unntak

Det viktigste er jo at man forsøker i best mulig grad skape en "level playing field" og jeg tror heller det er andre mekanismer enn minimumspriser som da er veien å gå.

Det er jo nok av eksempler opp gjennom historen hvor forskjellige regimer har forsøkt sette maksimums eller minimumspriser på varer og tjenester, med mildt sagt litt uheldig resultat, selv om ingen regel uten unntak

Enig!

Det som også bør nevnes er at det finnes andre interessenter som ønsker minstepris og som har fått gjennomslag; miljøbevegelsen i Østerrike for eksempel. Landet har nå innført minstepris på flybilletter, ikke pga arbeidsforhold men pga miljøhensyn. Jeg kan tenke meg at MDG kommer til å støtte et mulig forslag om minstepris på flybilletter men at de har "en litt annen agenda" enn Flygerforbundet.

Hvor mye bør en minstepris på f.eks SVG-OSL ligge på? 500 kroner en vei?

Hvor mye bør en minstepris på f.eks SVG-OSL ligge på? 500 kroner en vei?
Uten sammenligning forøvrig, så er det ikke så veldig lenge siden (ok, 2-3 år) jeg overhørte en samtale på en kafe her i Stavanger mellom en flokk voksne menn om at det nå hadde blitt så dyrt å fly - "nå måtte man jo ut med minst 500 kr for fly til Oslo"..

Back