• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Flygelederne vil ha Tilsynet tilstede 6.okt

LN-BRK

ScanFlyer Gold
Fra NRK Buskerud:

Flygelederne ber Luftfartstilsynet bevitne at det ikke kommer til å foregå ulovlige aksjoner i forbindelse med onsdagens styrevedtak.

- Vi ønsker å ha en uavhengig tredjepart til stede som skal kunne fungere som en buffer mot eventuelle beskyldninger om aksjoner som vi har opplevd tidligere. Da kan vi også forsikre oss mot at arbeidsgiver presser noen til å gå på jobb, sier tillitsvalgt for flygelederne i Røyken, Bendik Heggelund.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_buskerud__telemark_og_vestfold/buskerud/4144631.html


Høres ut som et bra forslag!
 
Replying to Topic 'Flygelederne vil ha Tilsynet tilstede 6.okt'

moralen er - ikke fly i morgen om du har dårlig tid..
 
Replying to Topic 'Flygelederne vil ha Tilsynet tilstede 6.okt'

Fortell det til landslaget, CK.
 
Replying to Topic 'Flygelederne vil ha Tilsynet tilstede 6.okt'

haha! Dette blir bare bedre og bedre - men i god stil om å opphøye idretsfolk til noe nært halvguder får vel flyet med Hareides Menn (og da snakker vi ikke om miljøvernministerens harem) dispensasjon....:p
 
Replying to Topic 'Flygelederne vil ha Tilsynet tilstede 6.okt'

Landskamp?
 
Replying to Topic 'Flygelederne vil ha Tilsynet tilstede 6.okt'

Blir nok en kaotisk kveld i luftafrten i Norge. Har ingen tro på at flygelederne lar være å aksjonere...og om de ikke gjør det skal jeg bukke.
 
Replying to Topic 'Flygelederne vil ha Tilsynet tilstede 6.okt'

Og hvis Sola folket skal flytte til Rygge - er det vel dem der bliver "syge"
 
Replying to Topic 'Flygelederne vil ha Tilsynet tilstede 6.okt'

Riktig Jens....det er en "win-win" situasjon
 
Replying to Topic 'Flygelederne vil ha Tilsynet tilstede 6.okt'

Tviler på at det blir full nedleggelse av arbeidet. Tipper i stedet det blir kraftig redusert kapasitet et par dagers tid.

Man burde kunne sette penger på dette på unibet eller noe :)
 
Replying to Topic 'Flygelederne vil ha Tilsynet tilstede 6.okt'

Tviler på at de gjør som sist....de fikk jo ganske hard medfart i pressen og blant den vanlig mann som hadde fortåelse for at dem reagerte, men var helt uenig i måte de gjorde det på.
 
Replying to Topic 'Flygelederne vil ha Tilsynet tilstede 6.okt'

Iflg. nrk text tv, vil man uansett redusere kapasiteten i ettermiddag, dvs de blir SLOT tider borte på østlandet......Så får vi se hvor mye det blir da...
 
Replying to Topic 'Flygelederne vil ha Tilsynet tilstede 6.okt'

Den skjønte jeg ikke helt. Det er da alltid SLOT-tider uansett om det er full trafikk eller redusert trafikk...
 
Replying to Topic 'Flygelederne vil ha Tilsynet tilstede 6.okt'

Mener vel egentlig CTOT, som veldig ofte forveksles med SLOT. ;)

SLOT = åpning ;)
 
Replying to Topic 'Flygelederne vil ha Tilsynet tilstede 6.okt'

Originally posted by LN-BRK


Den skjønte jeg ikke helt. Det er da alltid SLOT-tider uansett om det er full trafikk eller redusert trafikk...

Både ja og nei...

SLOT TIDER brukes når det innføres restriksjoner og flyene ikke kan gå på den tiden man har "filet"(registrert) flightplan på.
Og, blir det innført restriksjoner, kommuniseres dette via SITA meldinger, CTOT -Calculated Take Off Time......

SLOT TIDER brukes også får de tider man har fått tildelt på en lufthavn, i norge er det OSL og SVG...Det er da AIPORT SLOT.
 
Replying to Topic 'Flygelederne vil ha Tilsynet tilstede 6.okt'

OSL og SVG coordiners av Aiport Coordination Norway. Tidligere var det SK som gjorde dette.....Det er de samme folkene, forøvrig.....

Forøvrig kan man bruke FLOW Controll når det innføres restriksjoner på trafikken...;)
 
Replying to Topic 'Flygelederne vil ha Tilsynet tilstede 6.okt'

Originally posted by BU595
OSL og SVG coordiners av Aiport Coordination Norway. Tidligere var det SK som gjorde dette.....Det er de samme folkene, forøvrig.....

Samme folkene med de samme holdningene? ;)
 
Replying to Topic 'Flygelederne vil ha Tilsynet tilstede 6.okt'

Originally posted by BU595

SLOT TIDER brukes også får de tider man har fått tildelt på en lufthavn, i norge er det OSL og SVG...Det er da AIPORT SLOT.

Kan du forklare dette litt nærmere, jeg henger ikke h elt med i svingene...er det bare OSL og SVG som bruker SLOT, eller deles de ut av folk på OSL og SVG? Og var det SAS som gjorde dette tidligere? Hvorfor ikke Luftfartsverket?
 
Replying to Topic 'Flygelederne vil ha Tilsynet tilstede 6.okt'

På OSL er det et eget kontor som tar seg av slot-søknader. Det er enkelt sagt hvilke tidpunkter man får lov til å benytte flyplassen.

ATC-sloter er begrensninger satt av flytrafikkkontrollen, og gjelder for enkelt avganger, det er når man kan være innenfor visse sektorer til visse tider. Det som er vesentlig her, er at har vi en slot så må flyet rekke den, eller vente på den. Mister vi den så må man vente på ny slot og den avhenger av kapasiteten til f.eks. kontrollerne over frankrike. Men også hvis det er feks tett tett tåke på en lufthavn så kan man få en slot for når man kan lande eller ta av. Og det må ikke blandes sammen med generelle slot søknader.
 
Back
Top