Flyfag etter ryggoperasjon

salubri

Newcomer
Heisann alle.
Jeg har for en stund tilbake hatt en velykket ryggoperasjon i korsryggen. Så spørsmålet mitt til dere som jeg håper noen kan svare meg på er. Er det veldig tungt for ryggen å jobbe som flymekaniker eller avioniker? Ryggen plager meg kun ved tunge løft fra bakken. Håper på svar.

Som flymekaniker/avioniker må man måtte regne med arbeidsstillinger som er over forholdsvis skarpe kanter. Liggende på rygg, mage og siden. Arbeid på fly kan være like trangt som i kabinen, eller trangere.

Ikke alltid så enkelt å kunne legge noe i mellom heller.

Dette er kanskje noe skolene eller selskaper (Sas Tech, Heli-one, Norwegian) kan svare på.

EDIT: Tunge løft er ikke SÅ ofte, det kan bli dyrt hvis man mister ting i bakken ;)

Last edited:
takk for hurtig svar. Så sant det ikke er så mange tunge løft så tror jeg dette skal gå veldig bra :) om noen har noe mer de vil tilføye så må de bare det..

Olav svarer deg vel egentlig greit over her.
Flytekniske fag stiller krav til kroppslig fleksibilitet, mens det ikke blir så veldig mye "tunge" (hva definerer vi som tungt?) løft.
HMS er veldig viktig i flybransjen, og man har stort sett løfte-redskaper for det meste - f. eks. hjul, brems, motor, etc.. :)
Pådro meg en kneskade etter et fallskjermhopp for et par år tilbake, og måtte begrense meg litt - men det hadde absolutt ingen påvirkning på jobben.
(Etter et år i Forsvaret har jeg heldigvis fått trent opp kneet, og det fungerer perfect nå!)

Har selv erfaring med dårlig rygg gjennom mange år. Det er ikke tunge løft som knekker deg, men vanskelig arbeidsstillinger. Det sliter mer enn noe annet. Når du blir stående på kne under flyet og må tilkalle hjelp for å bli "fjernet", da er ryggen utslitt. Men ikke la deg skremme, interessen holder deg i gang i mange år

Tusen takk for mange bra svar..har nå svar på det jeg trenger å vite. :) så får vi satse på at jeg kommer inn på skolen. :)

Det kan bli ganske trangt ja, men ikke så smertefullt at det burde gjøre noe. Men det kommer jo litt ann på også da.

Back