• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Flyets farge og in-flight collision

Beechdriver

ScanFlyer Silver
Hei,

Jeg leter etter informasjon om inflytelse av flyets farge med hensyn til synlighet i luften. Jeg har mye informasjon om in flight collisions (bl.a. fra NTSB, AOPA og mange andre) men konkret informasjon om inflytelsen av flyets farge mangler jeg fortsatt. Noen forsvarer at oransje fargede fly er mye bedre synlig i luften en f.eks. fly som er hvite. Av den grunn tror de at de er tryggere med oransje fly. Men jeg har ingen konkrete bevis som stoetter den teorien. Noen som kan hjelpe meg med lenker til undersoekelser om dette emnet? Takke og bukker.

Beechdriver.
 
For å forvirre litt, RAF har gått over til svart farge på sine treningsfly siden dette er mest synlig på dagtid - bare ta en titt på denne lineup-en

Hawk_and_Dominie.jpg

(Dominien er hvit på toppen for å unngå heteslag for de på innsiden)
 
Oransje - eller dayglo - som brukes på redningshelikopterne, har større betydning i dårlig vær og i områder med mye hvitt. Derfor brukes det mye på fly i arktiske og antarktiske strøk.
 
Hughes Airwest lakkerte flyene sine gule for at de skulle synes bedre i luften. Dette som et resultat av en kollisjon mellom selskapets DC-9-31 (N9345) og en USNMC F-4B Phantom II (151458) 6/6-1971. Flyselskapet mente at flyets hvite farge var en medvirkende årsak og bestemte seg for å male om hele flåten. De ble kalt the "flying bananas" etter dette.
 
Back
Top