Flyets farge og in-flight collision

Beechdriver

ScanFlyer Silver
Hei,

Jeg leter etter informasjon om inflytelse av flyets farge med hensyn til synlighet i luften. Jeg har mye informasjon om in flight collisions (bl.a. fra NTSB, AOPA og mange andre) men konkret informasjon om inflytelsen av flyets farge mangler jeg fortsatt. Noen forsvarer at oransje fargede fly er mye bedre synlig i luften en f.eks. fly som er hvite. Av den grunn tror de at de er tryggere med oransje fly. Men jeg har ingen konkrete bevis som stoetter den teorien. Noen som kan hjelpe meg med lenker til undersoekelser om dette emnet? Takke og bukker.

Beechdriver.

For å forvirre litt, RAF har gått over til svart farge på sine treningsfly siden dette er mest synlig på dagtid - bare ta en titt på denne lineup-en

Hawk_and_Dominie.jpg

(Dominien er hvit på toppen for å unngå heteslag for de på innsiden)

Oransje - eller dayglo - som brukes på redningshelikopterne, har større betydning i dårlig vær og i områder med mye hvitt. Derfor brukes det mye på fly i arktiske og antarktiske strøk.

Hughes Airwest lakkerte flyene sine gule for at de skulle synes bedre i luften. Dette som et resultat av en kollisjon mellom selskapets DC-9-31 (N9345) og en USNMC F-4B Phantom II (151458) 6/6-1971. Flyselskapet mente at flyets hvite farge var en medvirkende årsak og bestemte seg for å male om hele flåten. De ble kalt the "flying bananas" etter dette.

Back