Flybussen i Trondheim med frekvensøkning og ny ekspresstrasé

Mjolnir

ScanFlyer Gold
Flybussen i Trondheim med frekvensøkning og ny ekspresstrasé

Nettbuss Flybussen i Trondheim annonserer at frekvensen skal økes fra 10 til 7-8 minuttstakt i rushtida. I den forbindelse vil det innføres ei ekspressrute som kjører Strindheimtunnelen. Kjøretid Trondheim S-Værnes kuttes fra 35 til "under 30" minutt for de avgangene som bruker Strindheimtunnelen.

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article10325043.ece

Fra før har Værnesekspressen gått over til å kjøre Strindheimtunnelen. Dermed kommer det forbedrede tilbudet fra Midtbyen og omegn på bekostning av en liten frekvensreduksjon vest i byen.

Re: Flybussen i Trondheim med frekvensøkning og ny ekspresstrasé

Jeg fikk meg en hyggelig overraskelse tidligere denne uken på forretningsreise til Trondheim, da jeg oppdaget dette. Det var riktig nok kveldstid, men bussen fra Værnes brukte ca. 25 minutter inn til byen. Fra "gammelt av" husker jeg at turen tok en liten evighet.

Edit: Det var Værnesekspressen jeg tok denne uken.

Gleder meg til elektrifisering av jernbanen nord for Trondheim jeg slik at det kan kjøres mer tog. Slik det er nå blir jeg akutt bussyk av å se på en buss + jeg reiser gratis med tog ;)

Gleder meg til elektrifisering av jernbanen nord for Trondheim jeg slik at det kan kjøres mer tog. Slik det er nå blir jeg akutt bussyk av å se på en buss + jeg reiser gratis med tog ;)

Toget er både flottere og billigere, men utgår som regel pga. frekvens, samt at bussen for de fleste stopper betydelig nærmere. Elektrifisering er fint og flott, men man må vel bygge dobbeltspor før det blir aktuelt med en brukbar togfrekvens?

Nja med kreativ kryssning så kan kan frekvensen 4dobles. Og ved å kjøre videre til heimdal og kanskje melhus tror jeg toget kunne ha blitt en reel konkurrent til flybussen. Det trengs bare flere togsett

Nja med kreativ kryssning så kan kan frekvensen 4dobles. Og ved å kjøre videre til heimdal og kanskje melhus tror jeg toget kunne ha blitt en reel konkurrent til flybussen. Det trengs bare flere togsett

Fra 14 desember kjører NSB Trønderbanen fra Melhus, Heimdal og Trondheim til Værnes og Steinkjer med timesavganger så toget blir nå et mye mer attraktivt kollektivtilbud til Værnes. For folk som bor sør for Trondheim er dette et helt nytt tilbud.

Samferdselsdepartementet har besluttet å forlenge lokaltogtilbudet på Trønderbanen til Melhus skysstasjon. Forlengelsen av rutetilbudet sør for Trondheim vil gi et gjennomgående togtilbud på strekningen Melhus–Steinkjer. Endringen fører samtidig til at togpassasjerene sør for Trondheim får et direkte togtilbud til og fra Trondheim lufthavn, Værnes, heter det i pressemeldingen.

http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article10136372.ece

ved å kjøre videre til heimdal og kanskje melhus tror jeg toget kunne ha blitt en reel konkurrent til flybussen. Det trengs bare flere togsett

Lokaltogene forlenges faktisk til Melhus fra desember :) Regner med toget får betydelig større andel av flyplasstransporten fra/til sør for Trondheim da.

Edit: MD11 kom meg i forkjøpet.

Tok toget Værnes-Lerkendal da vi var i Trondheim sist måned. Med baby var det langt mer praktisk enn buss, taxi eller bil, da det både er bedre plass og man slipper drasse med bilsete.

Dog var toget stappfullt i rushen på vei tilbake til Værnes, så endel av de som gikk på i Trondheim måtte stå

Dessverre reduseres togtilbudet fra Lerkendal til noen få avganger morgen og ettermiddag som følge av at de fleste avganger heretter vil gå sørover mot Melhus etter Marienborg.

Med flere togsett kunne de fint ha skjøta toget fra Lerkendal med toget fra Melhus på Trondheim S før det kjøres til Værnes. Men det er ønsketenkning og jeg tviler på at NSB kjøper flere dieseltog nå som det er fare for konkuranse.

Nå som arbeidene ved Stavne er ferdige od Søndre tilsving gjenoprettet, kunne en jo kjøre innom Lerkendal.
(Som ble gjort, med retningsbytte på Marienborg, da Trønderbanen tidligere gikk til Melhus)
Hvis materiellturnus tillot.

Men skjønner godt at de lar være. Har mange ganger vært eneste passasjer mellom Lerkendal og Skansen utenom rushtida.

Ser forøvrig i de foreløpige grafiske ruter at Ler blir vanlig endestasjon i Syd.

Det var da virkelig på tide. Har sendt flere mailer om ekspresstilbud de siste årene... bra at ting skjer, selv i bartebyen.

Back