• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Flybillett Oslo-Moss Kr.10,-

ona

ScanFlyer Blue
... i 1937
Hørte tilfeldigvis på en gammel podcast fra 2/4-10 av NRK P2 radioprogrammet Museum. Programmet hadde tittelen "De første kommersielle flyruter i Norge". Mye artig og, for meg, ukjent stoff.
Morsomt å høre om sjøflyplassen i Moss, der JU52 "Ørnen" var innom på sin rute langs kysten til Bergen på 30-tallet. Flybilletten fra Oslo (Gressholmen) - Moss kostet opprinnelig 15,-, men pga. dårlig belegg ble den satt ned til 10,- i 1937. Billett Oslo-Bergen kostet 95,-.

Strekninga Oslo - Bergen kostet 95kr og gjennomsnittslønna i 1937 var altså 2660 kr.

Med andre ord kostet det ca 3.5% av ei gjennomsnittleg årslønn å fly Oslo - Bergen. Med dagens gjennomsnittslønn, som vel ligg på omkring 450.000 kr, så burde den same flyturen ha kostet omlag 16.000 kr.

Å fly har blitt billegare gitt ;)

Ifølge priskalkulatoren til Norges Bank tilsvarte 95 kroner i 1937 2875 kroner i 2011. Regner med den ikke tar hensyn til at lønnsnivået har steget mer enn prisnivået.

Hva anngår pris diskusjonen og lønnsnivået så tar jeg en Barney Frank:
"man kan ikke sammenligne Iskrem med Tirsdager"

Utover det så skal jeg høre på podcasten der ;)

Tror det var vinteren 1946/47:
Oslofjorden var tilfrosset, slik at ingen ferjer gikk.

Krigsflyger Birger Tidemand-Johannessen og Østlandske Flyselskap fløy Horten-Moss vv.
Hva billetprisen var, vet jeg ikke.
Og - ruta må vel kvalifisere i tråden om kortest flytid ?

Back