• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Frown Fly som «plutselig» ender opp i Iran/Russland/Belarus

Re: Fly som «plutselig» ender opp i Iran/Russland/Belarus

Tipper på at disse plutselig dukker opp i Iran. D6- er landet Komorene som ligger utenfor kysten av Tanzania og Mosambik.
Airbus A320 -211 726 D6-LAL Lion Alliance Europe delivery 02aug25 EVN-OHS (+ 266 D6-LEO ex EK-32003) ex EK-32002
https://www.skyliner-aviation.de/

Forøvrig er også nedlagte Atlantis Europe Airways sin tredje A320 også markert med å få D6-registrering, spørs om alle tre er på vei samme vei.

https://www.planespotters.net/airframe/airbus-a320-200-d6-lal-unknown/epwmor
https://www.planespotters.net/airframe/airbus-a320-200-d6-leo-unknown/ep6263
https://www.planespotters.net/airframe/airbus-a320-200-d6-lae-unknown/egxw13
 
Last edited:
Re: Fly som «plutselig» ender opp i Iran/Russland/Belarus

Hoder ruller i Madagaskar etter at Mahan Air sikret seg flere Boeing 777 via Madagaskar.

https://www.ch-aviation.com/news/156612-madagascar-sacks-transport-minister-over-iran-scandal

Blitt en straffesak ut av dette, der nede.

https://www.ch-aviation.com/news/157575-madagascar-detains-22-people-in-b777-iran-scandal

Twenty-two people, including senior civil aviation officials and company executives, have been placed in pre-trial detention in connection with the scandal of five B777-200ERs that were provisionally registered in Madagascar before they were ferried to Iran.
 
Iranske AVA Airlines har fått fingrene i to 737-500. Den ene er en -529 (25249/2145), opprinnelig SABENA OO-SYG, nå EP-AXE som tilbrakte litt tid i Sør-Afrika (skulle visstnok gått til FlyAfrica i Zimbabwe) før "noen" fløy den til Iran i juli.

Den andre er en -505 (27155/2449) som ble levert BU som LN-BRY for den etter halvannen uke gikk til Xiamen som B-2593. Den ble levert fra russiske Smartavia via noen måneder i Kabul i 2020. Nå operativ som EP-RBB.

 
USA har fjernet noen av sanksjonene mot Belarus i bytte mot løslatelse av politiske fanger. Dette kan gi russisk luftfart en bakdør for tilgang til reservedeler og vedlikehold:

The move was presented as a diplomatic bargain: in return for freeing 52 political prisoners, Minsk would see its national carrier re-admitted to international aviation markets and allowed access to servicing, spare parts and engines for its fleet of Boeing aircraft.

...

For years Belavia has been boxed in by Western restrictions. Sanctions imposed after the brazen diversion of that Ryanair flight in 2021 made it nearly impossible to keep its Western-built planes in the air: engines, avionics, and other essential components could no longer be sourced legitimately.

The easing of those restrictions changes the calculus entirely. Suddenly, Belavia can obtain Boeing parts and maintenance once more, easing the pressure on its fleet, That opens a back door for Russia.

 
Back
Top