• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Fly og motoralternativer

SpotOn

ScanFlyer Silver
Dette er en oppfølging / avløper fra en annen tråd vedrørende Boeing 777 og motoralternativer.

Nå er det åpenbart ikke fritt fram å velge motor til en gitt flytype, men er det virkelig slik at interface fly/motor er så ulikt at det er et håpløst dyrt prosjekt å bytte fra f.eks P&W til RR dersom thrustrating etc er den samme?

I disse plug & play tider skulle en tro at det var overkommelig å standardisere innfesting og kommunikasjonsgrensesnitt, signaler og protokoller mellom fly og motor.
 
Nå vet jeg ikke om 777, der får Dag J komme noen kloke ord.
Men det var planen å ha en slik "plug and play" mulighet på 787en, men det fikk de visst ikke til.
Begynner kanskje å vandre ut på ukjent område her, men selv om selv om 2 moter har samme thrust, så blir det ikke nødvendigvis samme belastninger på flyet.
RR har vel moterer som roterer andre veien i forhold til bl.a. GE, og vil nok gi andre belastninger på motorfester/fly.

Men når det kommer til 777 så kom jo den i 1995 (altså 16 år siden) og ble påbegynt lenge før det igjen, og da var vel ikke plug and play konseptet påtenkt en gang?

Men det er en fare for at jeg har beveget meg ut i ukjent terreng, så noen andre får komme og bekrefte/avkrefte.
 
Nå vet jeg ikke om 777, der får Dag J komme noen kloke ord.

Bare sånn for ordens skyld; Spørsmålet er ment å være generelt - ikke spesifikt til 777. Jeg mener også å ha hørt om forsøket på å få til en enklere løsning på 787, men var ikke klar over at man hadde gitt opp dette. Men det gjør jo spørsmålet bare mer relevant kanskje.
 
Back
Top