Fly med åpen dør på PA28

Speedbird

ScanFlyer Gold
Fly med åpen dør på PA28

Jeg har ofte flydd uten dør både i C172 og C182, men nå ser det ut til å bli en del flyging med PA28 fremover.
Jeg har lest i POH'en, men finner ingenting om et emne, og det er hva som gjelder for flyging uten dør?

Noen her som har kjennskap til dette? :)
 
Re: Fly med åpen dør på PA28

Jeg har fløyet med dør som ikke har vært skikkelig lukket som jeg har lukket in flight. Men døren åpner seg mot luftstrømmen så det er ikke så veldig langt opp du får den. Tror ikke det bør være noe problem annet enn mer drag.

Hvorfor vil du åpne døren. Skal du kaste ut noen?
 
Re: Fly med åpen dør på PA28

Hehe, Speedy, da anbefaler jeg heller en C172 for fotografiske opplevelser...
Dog - fly uten dør tror jeg vil bråke litt mere, og er absolutt ikke å anbefale på vinterstid, men tror ikke det skulle være noe praktisk problem
 
Re: Fly med åpen dør på PA28

Jeg tenker å demontere døren helt, ikke bare åpne.
Og Discus har rett, det er selvsagt til fotografering - av andre fly i lufta. =)

Morten: C172 er en genial maskin (ikke fullt så genial som C182 dog), men når Pappa kjøpte en PA28 er det det som blir fotoskipet fremover. :)
- Vi må få til en flytur snart!

Generelt:
- Jeg vet man får en aerodynamisk list man kan montere inn på C172 når man skal fly over lengre tid uten dør - er dette noe man får også til PA28?
- Noen som har noe skriftlig materiale på regler/anbefalinger når man flyr uten dør?
 
Re: Fly med åpen dør på PA28

På Cessna er det enklere å benytte en slik dør, etter som at kroppen er mere flat og ikke krummet. I tilegg kan døren lages slik at den ikke ødelegger aerodynamikken når den er oppe.(Den blir formet som en del av vingen, og legges under selve vingen.)
Cessna 185'n til Kjevik Fallskjermklubb (LN-KAO) har det slik.

Verre blir det vel å gjøre det samme på en Piper, da kroppen er ganske krummet over vingen, og skal du legge samme krummingen oppå vingen, så ødelegger du hele løftet til flyet.
 
Re: Fly med åpen dør på PA28

Jeg ser hva du mener Northrider, og jeg har god erfaring med disse dørene, da jeg har fotografert fra tre ulike Cessna 182'er med slik dør.
Det jeg tenker med døren på en PA28, er ikke å ha en dør som kan åpnes og lukkes under flyging,
men å ta av hele døren før avgang og fly hele flighten uten dør.

Vil det:
1: Ha noe særlig innvirkning på aerodynamikken (jeg kan ikke se noe problem her)
2: Være lovlig?
 
Re: Fly med åpen dør på PA28

Det kommer forøvrig min også til å bli, når jeg får den i August.
Speedy? (A)
 
Re: Fly med åpen dør på PA28

Da må vi jo få til noe flyging gutter! =)

Morten: Jeg er på Maura stort sett hver helg - du er alltid velkommen innom! =D

Northrider: Jeg flytter til Kjevik i september for å begynne på LSK - vi får til noe da!
 
Re: Fly med åpen dør på PA28

Tror ikke PA-28 er godkjent for å fly uten dør. Den øverste låsen i døra kom til etter noen uhell med dør som åpnet seg i lufta og fjernet en god del løft som produseres av den krumme flykroppen.
Vi brukte PA-28-140 på flyskolen i Florida, og vi måtte dobbeltsjekke at låsen i toppen var lukket. Pga. høy density altitude om sommeren, var det ikke sikkert at man kom i luften med fulle tanker, flight bags og 2 pers. ombord dersom døra ikke var skikkelig lukket.
 
Re: Fly med åpen dør på PA28

Har lest en plass at PA-28 er godkjent for å fly uten dør, men finner det ikke igjen. Husker ikke hvor jeg leste det heller,tror det var i forbindelse med noe fallskjermflying Minst 6 - 8 år siden. Det var en liste over mange småfly som var godkjent for å fly uten dør. Ting kan ha endret seg siden den gang.
En annen ting er at det sikkert blir en veldig turbulens inne i flyet.
Når Agderfly på Kjevik fløy foto oppdrag skrudde de ut et vindu, tror det var et bakvindu.
 
Re: Fly med åpen dør på PA28

Når Agderfly på Kjevik fløy foto oppdrag skrudde de ut et vindu, tror det var et bakvindu.

De hadde vel en dør som hadde et modifisert "vindu" for fotografering. Denne satt de inn ved behov. :)

Forøvrig støtter jeg FBU 4EVER. Jeg tror ikke PA-28 er godkjent for flyging uten dør, men nå er det mange år siden jeg fløy denne typen...
 
Re: Fly med åpen dør på PA28

De hadde vel en dør som hadde et modifisert "vindu" for fotografering. Denne satt de inn ved behov.
Snakket med Ola Rustenberg, Agderfly, i dag. Han hadde en dør uten vindu han satte inn når han fløy foto oppdrag. Han viste ikke om PA 28 var godkjent for å fly uten dør. Ville bli en skikkelig turbulens både inne i flyet og over høyderoret mente han.
 
Last edited:
Re: Fly med åpen dør på PA28

Speedbird: husk hvordan "WARNING"s havner i manualene - nettopp når noen prøver ut noe som ikke allerede stod som en WARNING i manualene :)
 
Re: Fly med åpen dør på PA28

Har ingenting med tråden å gjøre, men hvis du bruker polariseringsfilter slipper du refleksene fra ruta hvis det er derfor du vil ha vekk døra..
Det brukte jeg når jeg var med 412'n :)
 
Re: Fly med åpen dør på PA28

Vel... såfremt polariserende solbriller fungerer på samme måte så ville jeg ikke ha brukt polariseringsfilter i fly. Har sett hvordan polariserende solbriller plukker opp lysbrytning i vinduet helt utrolig godt og lager mønstre så kraftig at du ødelegger synet ut av flyet. Spesielt på bøyde frontvinduer. Erfaringen med polariserende solbriller ellers er at de fjerner reflektert lys med unntak av det absolutt sterkeste lyset. Det vil si at det blir en liten lys flekk på et reflekterende tak i stedet for at taket blir lyst all-over. Hadde vært interessant å sett hvor likt resultat du får med polariserende filter som du ser med polariserende briller.
 
Re: Fly med åpen dør på PA28

Vel... såfremt polariserende solbriller fungerer på samme måte så ville jeg ikke ha brukt polariseringsfilter i fly. Har sett hvordan polariserende solbriller plukker opp lysbrytning i vinduet helt utrolig godt og lager mønstre så kraftig at du ødelegger synet ut av flyet. .....

Og du får noe av samme effekten med polafilter også, ja. Har forsøkt, funker dårlig på en del vinduer.
 
Back
Top