Fly-kartlegging på Jæren ?

C130

ScanFlyer Gold
Fly-kartlegging på Jæren ?

Jeg ser et fly, en svensk Beach B200, som flyr i sirkler og på kryss og tvers over NordJæren rundt SVG.
Akkurat nå fløy det to ganger over huset mitt her i Sandnes.
Sannsynligvis noe kartlegging på oppdrag fra Norges geologiske undersøkelse, slik som dette: https://www.nrk.no/rogaland/norges-storste-fly-kartlegging-1.7199993
Eller muligens en slags kalibrering av innflyvningsradar siden de flyr rundt flyplassen ?
Jeg synes å huske at det var ett slikt på vingene for ett år eller to siden også her borte.
Det må jo i alle fall være perfekt å gjøre slike ting nå mens det er så lite trafikk til og fra flyplassen.

Attachments

• Fly SVG.jpg
    Fly SVG.jpg
    149.5 KB · Views: 392
Last edited:
Re: Fly-kartlegging på Jæren ?

Dette er kalibrering av innflyvingsinstrumenter og radiofyr osv.

Det må jo i alle fall være perfekt å gjøre slike ting nå mens det er så lite trafikk til og fra flyplassen.

Slike innflygingshjelpemidler må kalibreres etter et visst antall dager, uansett om det er trafikk eller ikke. Det er ikke noe man velger. :cool:

Det der ser ut som kalibrering av ZOL VOR. Sirkelen rundt VOR-en er en orbit på en bestemt distanse, vanligvis 10nm. Trackene inn mot flyplassen er at kalibreringsflyet følger en bestemt radial inn mot VOR. ENZV har vel VOR-approach til både 18, 36, 11 og 29, som du alle ser er del av kalibreringen.

Ser det er gjort mange runs på finale 36, så jeg vet ikke om det kanskje var startet kalibrering av LOC 36 etterpå? I så fall gjenstår det offset runs og crossovers.

Både VOR, GP og LOC må kontrollflys jevnlig (ca årlig).

Sola har vel CAT II og da skal ILS kontrollflys oftere, jeg tror det er hver tredje måned.
Jeg trodde det var 365 dager intervall for kontrollflyvning av ILS CAT I og 180 dager for CAT II/III? For VOR er det vel 1 1/2 år intervall tror jeg. Men du som har jobbet på RY har vel bedre kontroll på CAT II-kravene enn meg.

Last edited:

Jeg trodde det var 365 dager intervall for kontrollflyvning av ILS CAT I og 180 dager for CAT II/III? For VOR er det vel 1 1/2 år intervall tror jeg. Men du som har jobbet på RY har vel bedre kontroll på CAT II-kravene enn meg.

Nå må noen kanskje vet sikkert korrigere. Da den sivile terminalen på Rygge ble stengt, ble også ILS nedgradert til CAT I. Jeg mener at CAT II skulle kontrollflys hver tredje måned, men når du skriver det, så foresvever det meg at kanskje de kravene ble lempet på og tidsintervallet utvidet.

Ved å ta en titt på kilden for designet av testprogrammet: ICAO doc 8071 - Volume I, Testing of Ground-based Radio Navigation Systems. For den som er veldig interessert finnes det en åpen kopi her: Doc 8071

Hvis jeg klarer å tolke rett:
VOR er normal kalibrering 12 måneder for ILS er standarden 180 dager. For begge kan det økes dersom det finnes data hos selskapet som drifter instrumentet at presisjonen er innafor selv med et lengre kalibrerings-tidsintervall.

Det er dog en god del ground based checks for ILS spesielt CAT II eller III som skal gjøres på 3mnd basis.

Back