• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Flight Mechanics: The Business of Airline Repairs

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
NPR (National Public Radio) kjoerer for tiden en reportasjeserie om outsourcing av vedlikehold. Mekanikere som ikke kan lese manualene er blant tingene man faar hoere om. :o

Recent maintenance mistakes raise questions about a growing practice at U.S. airlines: Since an economic crisis began shaking the industry in 2002, most major airlines have stopped repairing and overhauling most of their own planes. Instead, they are sending the planes to be fixed for less money by private repair companies — often in developing countries.

http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=113945453
 
Det er vel her som med det meste annet; man får det man betaler for - også når bransjens og kundenes høyeste mål er å ha de billigste flybillettene. Markedet bestemmer, og foreløbig kan man flyte på gode sikkerhetsstatistikker fra "gode år" når man hevder at kvaliteten ikke er forringet.
 
I sånne tilfeller er det bare å sende ledelsen i fengsel for å sette paxen i fare med vitende å vilje. Da oppfører de seg nok.
 
Det er ikke bare en løsning, men et krav i hht lovverket. Saken er dog litt mer komplisert enn det, for med juridisk støtte kan en ledelse (hypotetisk) formulere seg og ordlegge seg slik at man kan plassere skyld på mellomledere, eller (det letteste) hos en ansatt eller to. Det krever en veldig oppegående tilsynsmyndighet med realkompetase og integritet, som kan finne "the real stuff" i hvordan en selskap drives, enten det er innenfor eller på kanten av loven.
 
Problemet er at FAA ikke har ressurser til å følge opp alle verkstedene. Og når de i tillegg annonserer sine besøk god tid i forveien, er det enkelt for snuskete ledelse å skjule det de vil skjule. Det som må gjøres er å styrke FAA.kontrollen, få vekk 'Buddy Buddy'-holdningene og slå nådeløst ned på snusk.

Kompetente og yrkesstolte folk finnes også i disse landene. Det kunne man lett høre av intervjuvene. Så lenge de får lov (av sin ledelse) til å gjøre jobben skikkelig, får man bra resultater også på slike verksteder.
 
Back
Top